Terkini @ Daily Rakyat

Seorang Lelaki Merayu Di Bilik Lelongan Supaya Rumahnya Tidak Dilelong

Minggu lepas semasa di tempat lelongan saya di datangi seorang lelaki yang membawa anak dan isterinya dalam keadaan kelam kabut dengan riak wajah yang amat sedih. Beliau menunjukkan pada saya satu surat dari peguam yang tertulis rumah beliau akan dilelong pada hari tersebut dan tanpa beliau sedar, sebenarnya saya adalah pelelong yang mendapat kesnya.   […]

Bernikah Hanya Bermodal 4k

Masa kami mula2 menikah dulu, dia hanya ada sebuah motor Nouvo LC yang masih ada hutang kedai, menyewa rumah flat dan tiada wang simpanan. Kami bernikah hanya bermodal 4k dan semua kami urus sendiri. Hantaran senaskah al-Quran, sepasang telekung yang sama2 kami beli di Jalan TAR (saya ingat lagi airmata dia menitis sebak masa saya […]

Bacalah Al Quran Wahai Anakku !

Abah ketuk pintu bilik anak gadisnya. Anaknya buka pintu. Belum tidur. Abah: “Buat apa je belum tidur lagi?” Anak: “Tengah…” (Sambil menunjukkan fonnya) Abahnya mengangguk faham. Tengah berinternet. Abah: “Abah nak cakap sikit boleh?” Anaknya tidak mengangguk, tidak menggeleng. Tadah telinga. Abah: “Sekarang, kamu umur 20 tahun, kan?” Anaknya mengangguk. Abah: “Baiklah. Dengar baik baik […]

Adakah Ini Ujian Hidup ? – Ustaz Yusuf Mansur

Ada sesetengah orang, hidupnya sempit berpanjangan. Berpuluh-puluh tahun kahwin masih hidup susah dan melarat, nak kata pemalas tidak juga, kerjanya kuat, dari pagi sampai ke tengah malam, tapi rezekinya tetap tidak bertambah-tambah, hutangnya keliling pinggang. Cuba berniaga, 10 kali cuba, 10 kali lingkup.. Mengapa ya? Adakah ini dinamakan ujian hidup? Menurut Ustaz Yusuf Mansur, di […]

Brunei Tidak Takut Ancaman Barat Disebabkan Laksana Syariat Allah

Setelah Brunei Darussalam memutuskan untuk menerapkan Syari’at Islam di negaranya, banyak pihak yang anti Syari’ah terguncang. Media Barat ramai-ramai mengecam kebijakan tersebut, menganggap bertentangan dengan hukum internasional, melanggar hak asasi manusia, serta kecaman keras lain yang tidak pantas. Para selebriti dunia pun turut ambil bagian dalam aksi protes tersebut dengan memboikot hotel milik Sultan.   […]

Ceramah Dan Bengkel Menghadiri Temuduga Secara Amali Oleh Panel Professional

  Khas bagi pelajar dan graduan yang ingin pelajari : 1. Tips dan ciri-ciri temuduga yang berjaya 2. Kesilapan besar dan kesalahan utama yang sering dilakukan oleh pelajar/graduan 3. Perkongsian kisah kejayaan bagaimana: i)  Kisah benar pelajar yang berjaya mendapatkan Biasiswa Yang Dipertuan Agong serta berjaya menempatkan diri        di Oxford Universiti rujuk […]

Tak Sangka Lelaki Ini Melindungi Wanita Berniqab

Ketika di KTM padang jawa semalam.   Naik last tren. So sampai pun dah agak lewat. Sementara menunggu anty jemput, duduk di satu bangku. Masa duduk ja di bangku, ada seekor kucing datang dan belai-belai kaki kanan serta kaki kiri saya. Lepastu asyik bising seolah lapar nak makanan. Sekitar ktm padang jawa tiada jual apa-apa, […]

Perkongsian Insan Berjaya Dalam Hidup Kepada Adik-Adik SPM

Di sini, ada sedikit Perkongsian Insan Berjaya Dalam Hidup Kepada Adik-Adik SPM terutamanya kepada adik2 yg keputusan SPM TERUK…   Ni kisah abg … Dik, abg dulu pon SPM barai, tp abg tk mengalah, abg fikir, jika ilmu matematik, sejarah geografi ,sains ni semua abg tk pandai, mungkin ada kemahiran lain yg abg pandai…abg pernah […]

Kesalahan Fakta Buku Teks Sejarah Tingkatan 4 KBSM

Pihak Ibn Jawi dengan rendah hati ingin memperbetul beberapa kesilapan yang terdapat dalam buku teks Sejarah Tingkatan 4 KBSM. Buku ini merupakan modul yang disediakan oleh pihak kementerian sebagai silibus kepada para pelajar yang menduduki SPM. Oleh kerana Sejarah merupakan matapelajaran wajib lulus, maka mahu tidak mahu para pelajar perlu menelan apa sahaja yang terkandung […]

Siapakah Yang Menghantarmu Ke Kubur ?

Bila kematian ibu atau bapa,anak-anaklah yg menjadi perhatian.Masa tu nak tunjuk sedih,nak tunjuk kasih.Mandi atas riba,menanggung keranda dan hantar hingga ke tempat solat.Apa yg sedihnya yg kerap saya lihat ialah anak lelaki yg remaja dan dewasa yg memikul keranda ibu atau bapa tadi,turun dari masjid setelah menghantar keranda dan pergi tunggu di liang bersedia dg […]

Terkini Resepi @ Daily Makan