Daily Rakyat – Mencerna Pemikiran Masyarakat

Terkini @ Daily Rakyat

Najib Menyindir Mujahid Bertanya “Sudah Berapa Lama Tidak Tidur Malam”

Bekas Perdana Menteri Malaysia Najib Razak dalam laman sosial beliau telah memuat naik status¬†menyindir tentang warkah oleh Mujahid kepada Nurul Izzah semalam susulan tindakan Nurul Izzah yang meletakkan jawatan sebagai Naib Presiden dan Pengerusi PKR Pulau Pinang Beliau menyifatkan warkah tersebut sebagai drama : Lepas baca warkah Cordova. “Kekanda tidak boleh tidur kerana bimbangkan keadaan […]

Skim Penukaran Penghuni Sementara, ibarat pemilik membuka akaun khas TNB untuk penyewa

Apa? Tunggakan Bil TNB RM 787.95? Memang pening kepala sebab penyewa lama tinggalkan rumah dengan tunggakan Bil TNB mencecah ratus riban? . Macam-macam hal dan perangai penyewa ni. Susah nak dapat penyewa yang betul-betul jaga rumah yang disewa macma rumah sendiri. Lebih pening apabila penyewa lari dengan tak berbayar tunggakkan sewa dan bil utility. Bila […]

5 TEROWONG KE NERAKA: Budak 3 tahun itu membisu, akhirnya rahsianya terbongkar jua…

Hari tu, luarbiasa ramainya pesakit kat klinik. Masa menunggu dah hampir sama macam kat klinik kerajaan, cecah 3-4jam. Menjelang maghrib, ada sepasang ibu ayah bawak anak perempuan masuk. Ibu ni dah biasa datang, boleh kata regular customer. Dia baru bersalin anak ke3, sebelum ni check up mengandung pun kat klinik kami. Kali ni dia bawa […]

Malaysia Mempunyai Kemahiran Dalam Sektor Getah Dan Sawit, Tapi Kurang Satu Perkara Ini

Razak kata kita mempunyai kepakaran dalam industri getah dan sawit tapi sekarang menghadapi masalah lambakan getah dari Thailand dan sawit dari indonesia. Post ini dipetik dari facebook Mat Saman Kati yang menyatakan pandangan serta pengalaman beliau. Beliau tertarik pada komen di diatas lalu membuat satu posting di laman facebooknya mengenai komen tersebut. Aku boleh bersetuju […]

tahap pengiktirafan

Tahap pengiktirafan Tayyiban (wholesome) di Malaysia.

Tahap pengiktirafan Tayyiban (wholesome) di Malaysia. Tahap 1 (Paling Basic) – MeSTI (Makanan Selamat Tanggungjawab Industri) Skim ini diperkenalkan pada tahun 2012 di Malaysia bagi menggalakkan SME baru untuk mematuhi konsep yang telah ditetapkan dalam Peraturan Makanan Fygiene 2009 dan ianya secara percuma. Yang paling penting ialah peraturan-peraturan yang telah ditetapkan harus dilaksanakan. Jadi, sekiranya […]

Tahukah Anda, Kurang Tidur Dari 7 Jam Boleh Munyumbang 9 Risiko Kepada Kesihatan Tubuh

Keadaan dunia hari ini, menyebabkan kita sering terlupa untuk mendapatkan rehat dan tidur yang secukupnya. Ini terjadi gara-gara terlampau sibuk dengan kerja atau sibuk dengan pelajaran. Malah ada sesetengah masyarakat menganggap setakat tidak tidur satu hari, bukanlah perkara yang besar dan memberi kesan kepada kesihatan dan juga tubuh. Tetapi pernahkah anda sedar bahawa mendapat tidur […]

Ketahui Cara Pencegahan Jangkitan HFMD Ke Atas Anak-Anak Anda, Cegah Sebelum Terlambat

Sebagai seorang ibu dan bapa, kesihatan anak anak adalah faktor utama yang sentiasa harus dijaga dan dititikberatkan. Bagi anak anak yang baru dilahirkan senstitiviti mereka terlalu tinggi sehinggakan memerlukan pemantauan yang khusus kepada mereka. Penyakit HFMD iaitu sejenis penyakit kaki, tangan dan mulut yang semakin berleluasa di kalangan kanak-kanak menjadi penyebab utama ketakutan dan kerisauan […]

Ketahui 6 Jenis Makanan Yang Menjadi Punca Jerawat Timbul Di Muka

Alamak! Jerawat naik lagi la. Setiap individu memang tidak akan terlepas dari mengalami dilema apabila jerawat tumbuh, terutamanya golongan wanita. Tapi pernah tak anda terfikir kenapa jerawat boleh tumbuh pada permukaan kulit wajah anda? Tidak dinafikan, memang ada sesetengah orang mengalami masalah kulit dan cenderung ada masalah jerawat. Dan faktor-faktor lain yang menyebabkan jerawat antaranya […]

Jenis Najis Mengikut Carta Bristol Untuk Panduan Semua

Penyahtinjaan adalah proses pembuangan sisa buangan daripada badan kita atau dengan kata lain proses pembuangan tinja daripada badan. Tinja merupakan makanan yang tidak dapat dihadam oleh badan kita. Serat dan nutrisi yang terkandung dalam makanan akan diserap oleh usus kecil. Sekiranya tinja ini tidak dikeluarkan, ia akan menjadi agak keras dan juga akan mengakibatkan kita […]

Kadang-Kala Pengambilan Makanan Boleh Menjadi Penyebab Sembelit Kepada Bayi & Anak Kecil! Ketahui 7 Jenis Makanan Tersebut

Mungkin ramai yang tak sedar bahawa ada sesetengah jenis makanan yang boleh menjadi¬†penyebab sembelit kepada bayi dan anak kecil. Ini kebayakannya berlaku apabila anak sudah mencapai usia 6 bulan ke atas dan dah boleh mula makan. Pastinya macam-macam resepi nak dicuba oleh ibu dari hari ke hari. Bayangkan apabila bayi atau anak kecil sembelit, memang […]

Terkini Resepi @ Daily Makan