Daily Rakyat – Mencerna Pemikiran Masyarakat

Terkini @ Daily Rakyat

Dr Mahathir Letak Jawatan

SHAH ALAM – Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad dilaporkan baru menyerahkan surat peletakan jawatan kepada Yang di-Pertuan Agong, Al-Sultan Abdullah Ri’ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah sebentar tadi. Peletakan jawatan ini dipercayai berkaitan dengan pergolakan politik yang berlaku dalam Pakatan Harapan (PH) sejak mesyuarat Majlis Presiden Jumaat lalu. Jabatan Perdana Menteri dalam satu kenyataan mengesahkan surat peletakan […]

Desas Desus Pertukaran Kerajaan, Mufti Wilayah Titip Doa Buat Semua

Berikutan spekulasi dan kemungkinan berlaku perubahan kepimpinan di peringkat kerajaan persekutuan, Mufti Wilayah Persekutuan Dr Zulkifli Mohammad menitipkan doa khusus buat Malaysia. Melalui satu hantaran di Facebook milik beliau, beliau memaparkan satu doa bertulis tangan, ” Bismillahirahmanirahim, Doaku semoga Allah SWT kurniakan Malaysia sentiasa dalam aman, begitu juga dengan para pemimpin diberi taufiq, hidayah dan […]

Mitos Tentang Kesihatan… No 3 Membuat Anda Tersenyum Sorang Sorangg……

Masyarakat Malaysia terkenal dengan pantang larang yang diwarisi sejak turun-temurun. Tujuannya adalah baik iaitu untuk mengelakkan tabiat atau amalan yang buruk. Namun, sebahagiannya adalah salah daripada sudut fakta terutamanya yang melibatkan kesihatan. Mari ketahui lima mitos perubatan yang sering berlegar dalam masyarakat di Malaysia. 1. Suplemen lebih baik dari ubat Dengan lambakan produk suplemen di […]

Ketahui 6 Punca Diet Tak Menjadi!!

“Hari ni dah masuk sebulan aku on diet dengan exercise. Mesti dah berpuluh kilo turun ni. Gerenti!!” Tapi bila naik atas alat penimbang.. “Sekilo dua je turun??!!” “Sia-sia je lah habiskan masa dengan jogging, zumba, kawal makan itu ini, tapi resultnya tak memberansangkan. Kenapa degil sangat lemak-lemak ni?” “Dah tak ada semangat dah nak kurus […]

10 Cara Untuk Meningkatkan Keuntungan Syarikat Dengan Mengekalkan Apa Yang Dah Ada

Makin lama makin menurun,sales bukannya menaik, sampai dah tak tahu nak buat macam mana lagi untuk meningkatkan semula sales, buntulah….. Ramai yang berfikiran dengan bertambahnya pelanggan atau menambah produk-produk yang lebih menarik dapat menambahkan keuntungan syarikat, tetapi ramai juga tidak sedar dengan mengekalkan segala yang dah ada itu juga mampu meningkatkan keuntungan syarikat malah mampu […]

Dashyatnya Cara Allah Jentik Hati Kita

Saat dunia akhir zaman, saat manusia tidak mengambil kisah halal haram. Beberapa kejadian atau isu yang berlaku sebagai teguran buat kita semua. Supaya kita tidak mudah lupa, supaya kita tidak terlalu leka dengan dunia ini. ISU CORONAVIRUS Pengajaran yang kita perolehi dalam isu ini ialah, indahnya Islam yang utamakan makanan halalan toyyiba. Setiap apa yang […]

Andai Ajal Dalam Tidur, Amalkan 4 Perkara Ini Walaupun Sesibuk Manapun

Sejak akhir-akhir ini, banyak berita kematian yang diterima lagi-lagi kematian yang tiba-tiba iaitu ajal dalam tidur. Oleh sebab itu, kita perlu mempunyai persiapan untuk mempersiapkan diri sebelum ajal menjemput kerana kita tidak akan tahu bila Allah akan menarik nyawa kita. Pesanan Rasulullah kepada Siti Aisyah Rasulullah berpesan kepada siti Aisyah ra. “ Ya, Aisyah! Jangan […]

8 Tips Yang Perlu Diamalkan Oleh Adik-Adik Sebelum Pergi Mengambil Keputusan Spm 2020

Debaran kian terasa… “Cuaknya!”, “Tak mahu ke sekolah esok!!!”, “Lulus ke aku???…”, dan pelbagai lagi luahan dan ungkapan yang keluar daripada mulut-mulut pelajar sekolah menengah. Itulah ungkapan yang seringkali kita dengari oleh adik-adik yang bakal mengetahui keputusan peperiksaan SPM apabila tidak lama lagi ia akan diumumkan. Calon-calon yang telah menduduki peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) […]

Rahsia Posisi Tidur Kucing Anda

Kucing merupakan haiwan yang sering menghabiskan waktunya dengan tidur. Seekor kucing akan tidur selama 13-14 jam sehari untuk menyimpan tenaga.  Pasti anda pernah lihat kucing anda tidur dengan posisi yang melucukan kan? Sebenarnya posisi tidur kucing dapat mendedahkan personaliti dan perasaan kucing tersebut. Jom kita lihat beberapa posisi tidur kucing serta maksudnya. 1. Curled-up Kucing […]

RINTIHAN AKHIR ZAMAN

Dunia semakin tua, semakin banyak perkara yang tak diduga berlaku. Semakin tua dunia, semakin mencabar kehidupan. Bumi ini sudah tua bila berlakunya kiamat tidak ada yang tahu termasuk Rasulullah. Tapi mengenai umur umat islam Rasulullah pernah memberitahu bahawa umur umat islam tidak sampai 1500 hijrah sedangkan kita sekarang sudah 1440 hijrah, bila lagi waktu kita untuk […]

Terkini Resepi @ Daily Makan