Teknologi – Daily Rakyat

Kategori : Teknologi

mengawasi

Mengawasi Anak-Anak Dalam Bermain Gadget

Pada zaman sekarang kita sudah mula menerima baik dengan teknologi yang serba canggih seperti telefon pintar, tab, internet dan sebagainya. Tidak kira peringkat umur, boleh dikatakan setiap individu mempunyai gadget yang hebat lagi canggih ini. Namun, isu anak kecil ketagihan gadget adalah antara yang paling kerap diutarakan. Akibatnya, anak-anak cenderung untuk bermain gadget tanpa menghiraukan keadaan […]

Ujian Teknologi 5G di Putrajaya Dan Cyberjaya

Teknologi 5G Pertama Di Malaysia Bermula April

Menteri Komunikasi Dan Multimedia pada 4 Mac 2019 mengumumkan Cyberjaya dan Putrajaya bakal menjadi bandar raya pintar pertama di Malaysia menerima kemudahan teknologi 5G bermula April tahun ini. Berita ini diumumkan oleh beliau setelah merasmikan Persidangan dan Pameran Cyberjaya Infra di Cyberjaya pada hari yang sama. Teknologi 5G ini dijangka menggantikan teknologi 4G pada masa […]

Najib Sindir Khalid Samad Berkenaan AES

  Bekas Perdana Menteri Malaysia, Datuk Seri Najib Tun Razak menyindir Menteri Wilayah Persekutuan, Khalid Samad yang kelihatan begitu bersungguh-sungguh mempertahankan isu ‘u-turn’ AES. Menerusi laman sosial peribadi beliau, Datuk Seri Najib mempersoalkan tindakan Khalid Samad menuduhnya mengenai tahun pelaksanaan sistem berkenaan. Sebelum itu, Khalid Samad memuat naik satu status di laman sosialnya berkenaan dengan […]

Perkongsian Ilmu Kesan LED : Bahaya Atau Tidak?

Sebagai Jurutera Elektrik, orang ramai akan selalu melontarkan soalan sebegini kepadaku, setiap kali dijawab soalan tersebut, setiap kali itulah si pendengar keliru dengan jawapanku. Ini kerana jawapannya bukan semudah ya atau tidak, jikalau ia benar-benar semudah ‘ya,’ kenapa teknologi LED semakin lama semakin ditambahbaik sehingga sekarang? Sebagai nukilan untuk kemudahan masa hadapan, ku coretkan beberapa […]

Berjuta Data Peribadi Rakyat Malaysia Bocor?

Perkembangan teknologi yang semakin hari semakin maju menjadikan dunia semakin bersambung dan tiada sempadan. Kita merasakan hampir segenap pelosok dunia moden sekarang dikawal oleh komputer. Namun, kesedaran rakyat malaysia terhadap keselamatan siber masih lagi rendah. Data peribadi kira-kira 46.2 juta pelanggan nombor telefon mudah alih di Malaysia berisiko kerana dipercayai berdepan sebagai salah satu kebocoran […]

Kesan Telefon Anda Yang Hilang Guna Google

Anda pasti pernah mengalami situasi dimana anda tidak menjumpai telefon anda. Seram sejuk di buatnya, salah letak ke? tertinggal ke? Atau hilang di curi? Banyak terdapat aplikasi yang percuma mahupun yang berbayar yang boleh anda di muat turun. Tetapi, tahukah anda yang anda juga boleh Google telefon anda yang hilang sama seperti telefon jenama iPhone? […]

Bila Merakam Lebih Penting Daripada Menyelamatkan Nyawa

Teknologi maklumat merupakan satu pemangkin yang telah banyak merubah kehidupan manusia secara menyeluruh. Ianya banyak digunakan untuk tujuan komunikasi dan menambah ilmu secara mudah dan cepat. Namun tidak dinafikan teknologi maklumat ini juga boleh mempengaruhi fikiran, merosakkan akhlak dan membuatkan masyarakat tidak peka dengan keadaan sekeliling. Baru-baru ini,  seorang pengunjung taman tema air telah dikecam […]

Rahsia Terbinanya Piramid

Piramid adalah salah satu 7 keajaiban dunia. Bagaimana piramid dibina sering menjadi persoalan kepada seluruh masyarakat seantero dunia. Ada sesetengah masyarakat mengatakan piramid dibina oleh “Alien”. Setelah beberapa kajian yang telah dilakukan, akhirnya pembinaan piramid telah terungkai. Ini terbukti piramid bukanlah dibina sepertimana yang telah dikatanya oleh sesetengah masyarakat dimana piramid dibina oleh “Alien”. Piramid […]

Seorang Ibu Melambung Semasa Mengunakan Telefon Pintar Ketika Hujan Lebat

Pesanan orang tua-tua biasanya tidak di endahkan, biasa lah kan selagi tidak hadapi sendiri selagi itu la susah nak percaya atau ambil berat dalam sesuatu perkara tersebut. Tambah pula pada zaman “gadget” ni, tak dapat main fon 1 jam pun dah macam orang hilang anak. Ni ada sedikit kisah dan perkongsian pengalaman daripada sorang akak […]

Kolam Renang Terapung

Luar Biasa kolam renang terapung yang menghubungkan tiga bangunan. Seni bina hotel Marina Bay Sand di Singapura sangat menakjubkan. Walaupun anda mungkin tidak menginap di hotel ini, tetapi memadai untuk merakamkan gambarnya dari luar kerana hotel ini sudah menjadi sebahagian daripada ikon pelancongan Singapura. Permandangan Luar Biasa Apa tidaknya, dari luar lagi pelancong boleh  melihat […]