Info – Daily Rakyat

Kategori : Info

Kelebihan

Kelebihan Individu Introvert

Maksud perkataan introvert adalah pendiam, pemalu, seorang yang suka memikirkan dirinya sendiri daripada orang lain. Personaliti ini jelas dipengaruhi oleh genetik daripada ibu bapa. Pandangan ramai terhadap individu yang  berpersonaliti introvert sebagai tidak menarik, kurang bergaul, bosan dan tidak tahu hala tuju kehidupan. Namun sebenarnya ramai yang tidak tahu individu ini mempunyai banyak kelebihan berbanding extrovert. Kelebihan […]

Apakah Perbezaan Hiv Dan Aids

HIV “”Human Immunodeficiency Virus” adalah virus yang memusnahkan sistem ketahanan badan seseorang untuk melawan penyakit. Dan AIDS “Acquired Immunodeficiency Syndrome” atau Sindrom Kurang Daya Tahan. Ia adalah satu penyakit yang serius disebabkan oleh virus HIV (Human Immunodeficiency Virus). Jadi disini HIV adalah virus, sedangkan AIDS adalah suatu keadaan. Virus HIV Jangkitan virus HIV tidak mempunyai tanda […]

Khasiat Dan Kebaikan Minyak Zaitun

Minyak zaitun sering digunakan sebagai minyak rambut terutamanya pada bayi dan anak kecil. Ia membantu melembutkan dan melembapkan rambut. Namun sebenarnya, terdapat pelbagai khasiat dan kebaikan minyak zaitun yang ramai tidak tahu. Minyak zaitun ini sangat selamat untuk digunakan pada anak kecil kerana ianya dari bahan semulajadi. Nama saintifiknya adalah Olea europea yang berasal di Kepulauan Mediterranean. Terdapat […]

Bersukan

Bersukan Waktu Malam Bahayakan Kesihatan?

Bersenam atau bersukan pada waktu malam telah menjadi trend dalam kalangan masyarakat pada masa kini. Boleh dikatakan ramai diantara kita terutamanya golongan muda, seringkali melakukan aktiviti bersukan pada waktu malam. Ini kerana pada waktu siang telah dihabiskan untuk bekerja. Bagi mereka, waktu malam merupakan waktu terbaik untuk mereka bersukan supaya dapat mengekalkan kecergasan tubuh badan. Namun […]

8 Sebab Kenapa Ada Orang Asyik Sejuk Padahal Orang Lain Rasa Macam Biasa Je

” Wei, kuatkan sikit air cond tu. Panas ni…. Kau tak panas ke ? Siap pakai sweater bagai… Pelik betullah aku tengok.” Mesti ada antara kita semua pernah jumpa orang macam ni atau anda salah seorang daripada mereka yang cepat merasa sejuk. Lebih-lebih lagi ketika berada di ofis kan. Ada je salah seorang dari kita […]

scammer

Hati-Hati Dengan Scammer Di Al-Haramain

Jangan ingat di Tanah Suci Mekah dan Madinah tiada scammer. Mereka ada cuma berbeza cara yang digunakan samada cara halus atau cara kasar. CARA KASAR: Cara 1: Beg kita diselok atau ditoreh menggunakan pisau ketika kita sedang melakukan Tawaf@Saie, sememangnya kita tidak akan perasan. Cara ini memang berani dan pro. Hasil yang diperolehi agak lumayan […]

langkah-langkah menghadapi banjir

Langkah-Langkah Menghadapi Banjir

Banjir. Memang sekarang ialah musimnya. Kami kongsikan kepada anda langkah-langkah menghadapi banjir kepada anda. Diharapkan ianya dapat membantu anda untuk membuat persediaan. Apa itu banjir? Banjir ialah bencana alam yang berlaku apabila air menenggelami sesuatu kawasan. Ia juga boleh disebut sebagai bah. Banyak faktor yng boleh menyebabkab banjir. Antaranya ialah hujan yang berterusan, hakisan sungai, […]

Wang Kertas

Wang Kertas Serta Sejarahnya

Wang kertas merupakan objek yang selalu digunakan dalam kehidupan seharian. Namun ramai yang tidak mengetahui fakta-fakta yang tersembunyi disebalik wang kertas ini. Untuk pengerahuan anda, wang kertas pertama di dunia telah diperkenalkan oleh masyarakat Cina sejak abad ke 7. Ia hampir 500 tahun lebih awal berbanding penggunaan wang kertas di kalangan masyarakat Eropah. Fakta menarik […]

Mental

Lelaki Dan Kesihatan Mental

Individu yang sihat mental mampu mengekalkan perhubungan yang harmoni dengan orang lain dan berupaya mengambil bahagian serta menyumbang kepada masyarakat. Kesihatan mental seseorang sangat berkait rapat dengan tekanan psikologikal yang dihadapi dan kebolehan individu berkenaan menanganinya. Umum mengetahui bahawa terdapat peningkatan yang ketara dalam kes penyakit mental dan bunuh diri kebelakangan ini. Ia sering dikaitkan […]

Melayu

Keris Warisan Melayu

Keris Melayu Fungsi keris di Alam Melayu bukan sekadar alat mempertahankan diri atau digunakan dalam pertarungan. Keris adalah sebahagian daripada pemakaian penting seorang sultan atau raja Melayu sebagai lambang legitimasi kerajaan dan kedaulatan baginda. Ia juga digunakan sebagai pelengkap pakaian lelaki, azimat, pelindung diri dan rumah tangga, untuk memperoleh kekayaan, menundukkan manusia, jin dan haiwan, […]