Keluarga – Daily Rakyat

Kategori : Keluarga

Gadget

Bahaya Gadget Untuk Anak-Anak

Zaman kini sudah berbeza, ibu bapa lebih gemar memberikan telefon pintar atau gadget khas kepada anak-anak. Hal ini supaya anak-anak tidak mengganggu ketika mereka membuat kerja dan juga tidak berbuat bising. Ada juga ibu bapa yang telah mendedahkan anak mereka dengan gadget walaupun baru beberapa bulan dilahirkan. Antara alasan ibu bapa memberikan anak mereka telefon […]

5 'Rahsia' Isi Hati Anak Perempuan Yang Si Ayah Perlu Ambil Tahu

5 ‘Rahsia’ Isi Hati Anak Perempuan Yang Si Ayah Perlu Ambil Tahu

Anak perempuan memang sinonim dengan perangai manjanya, lebih-lebih lagi dengan ayah. Kerana bagi mereka, ayah adalah hero dan pelindung mereka sejak kecil. Oleh itu, untuk mengekalkan hubungan antara ayah dan anak perempuan, kami kongsikan kepada ayah-ayah cara ‘rahsia’ untuk mengambil hati anak perempuan mereka. 1. Mereka Tengok Cara Anda Layan Ibu Mereka Kadang-kadang, wajar juga […]

15 Cara Mendidik Anak Mengikut Islam. Guna Teknik Psikologi!

15 Cara Mendidik Anak Mengikut Islam. Guna Teknik Psikologi!

Selalu kita dengar, bila melihat seseorang anak nakal kelakuannya, masyarakat pasti akan kata, “Haa.. mak bapak dia tak ajar la tu. Apa nak jadi la dengan budak tu. Dah besar nanti pasti jahat“. Agak keras bunyinya kan? Bagaimana jika anak itu adalah anak kita sendiri? Sudah tentu akan meruntun jiwa. Meskipun kita sudah mengajar anak […]

mengawasi

Mengawasi Anak-Anak Dalam Bermain Gadget

Pada zaman sekarang kita sudah mula menerima baik dengan teknologi yang serba canggih seperti telefon pintar, tab, internet dan sebagainya. Tidak kira peringkat umur, boleh dikatakan setiap individu mempunyai gadget yang hebat lagi canggih ini. Namun, isu anak kecil ketagihan gadget adalah antara yang paling kerap diutarakan. Akibatnya, anak-anak cenderung untuk bermain gadget tanpa menghiraukan keadaan […]

Keluarga yang bahagia

Kepentingan Keluarga Yang Bahagia

Kepentingan Keluarga Yang Bahagia   Semua insan menginginkan sebuah keluarga yang bahagia. Keluarga yang bahagia ialah sebuah keluarga yang mampu menyeselaikan masalah keluarga dengan berbincang atau menyelesaikan dengan cara yang baik. Namun sekarang tanpa disedari, kepentingan keluarga terabai oleh masyarakat. Senario ini lebih membimbangkan apabila banyak kes penceraian berlaku, kes – kes jenayah yang melibatkan keluarga […]

Masalah Gejala Sosial Dalam Kalangan Remaja Telah Meningkat

Kehidupan zaman remaja seolah-olah memberikan kebebasan yang sepenuhnya kepada golongan remaja untuk melakukan pelbagai perkara yang ada kalanya berfaedah dan sebaliknya. Oleh sebab itu, tidak mustahil seseorang remaja boleh terjebak ke dalam gejala sosial yang semakin membimbangkan ini. Gejala sosial dalam kalangan remaja saban hari semakin merungsingkan. Selain itu, kes seperti lumba haram, buli, melepak […]

BELI VOLKSWAGEN (ATAU SEBARANG KERETA) MAKAN DIRI JIKA BELI KERETA TANPA INSURANS DENGAN TERMA “AGREED SUM INSURED”

Malam aidilfitiri 2019 yang lepas,dunia aku rasa gelap gelita. Bila aku keluar dari kereta selepas kereta terbabas dan jatuh ke dalam gaung (10 meter), isteri aku berlari keluar kereta sambil menangis mencari anak-anak yang tercampak keluar dari kereta waktu kereta bergolek 3 kali ke bawah gaung dari atas jalan. Syukur, hanya cedera dan pendarahan tanpa sebarang […]

8 Tips Mengajar Anak Supaya Lebih Berdikari

Anak terlalu manja? Cuba ingat kembali, adakah kita memberikan dan melakukan hampir semua perkara yang diinginkan oleh anak-anak yang disayangi? Kita beranggapan bahawa mereka masih kecil untuk melakukan semua perkara itu? Sebenarnya sikap ini lah yang menjadikan anak-anak kita terlalu manja. Sebagai ibubapa sudah pasti kita ingin memberikan yang terbaik untuk anak-anak. Namun, cara memberikan […]

Anda Curiga Dengan Pasangan Anda? Ketahui 8 Tanda Pasangan Anda Berlaku Curang

Kini terlalu banyak kes penceraian yang melibatkan berlakunya kecurangan daripada pasangan masing-masing. Seperti kata pepatah langit tidak selalunya cerah. Oleh itu, sepandai-pandai tupai melompat akhirnya akan jatuh ketanah jua. Begitulah peribahasa yang membawa maksud selicik mana seseorang itu menyembunyikan kecurangannya akan ada sedikit tanda-tanda yang mereka tidak dapat elakkan untuk ditunjukkan kepada pasangan tanpa mereka […]

9 Tanda-Tanda Awal Strok Haba Yang Wajib Anda Ketahui

Strok haba atau juga dikenali sebagai “heat stroke” berlaku apabila badan gagal berfungsi secara normal. Badan akan mengalami keletihan dan kita tidak dapat mengawal badan kita secara sendiri. Strok haba boleh menyebabkan sistem badan menjadi lemah dan tidak bermaya dengan suhu boleh mencecah sehingga 41 darjah celcius dalam tempoh beberapa minit. Jika kita terlambat menyedarinya, […]