Daily Rakyat – Page 130 of 148 – Mencerna Pemikiran Masyarakat

Terkini @ Daily Rakyat

Tan Sri Yeoh Tiong Lay Memiliki Rumah Yang Menarik

Tan Sri Yeoh Tiong Lay adalah pemilik kepada syarikat konglomerat YTL Corporation. YTL Corporation terkenal dalam industri pembinaan, perhotelan dan banyak lagi. Pada tahun 2015, beliau adalah orang ke-7 terkaya di Malaysia dengan jumlah harta USD2.8 billion (Lebih kurang RM11.8 billion). Syarikat YTL bermula dengan industi pembinaan pada tahun 1955 dan kini berkembang di serata […]

Hantar Murid Darjah Dua Pulang Pukul 1 Pagi Diiringi Polis

HANTAR MURID DARJAH DUA PULANG PUKUL 1 PAGI DIIRINGI POLIS ================================= Pertamanya saya mohon maaf.Bukan tujuan untuk mengaibkan mana mana pihak.Namun kisah ini perlu dijadikan iktibar.Kita boleh tutup mata..tetapi hati kita tidak tega untuk melihat sahaja.Ini kisah masyarakat kita.Natijah daripada nilai masyarakat kita juga. Pernah viral tahun lepas.Terima kasih siakap keli dan beritasemasa.Aku tak popular […]

” Dik , tolong semak bacaan Al fatihah dgn tahiyyat akak boleh tak ” ?

” Adik ofis dekat kawasan ni ke?,” tiba-tiba seorang kakak usianya kira2 hujung 40 an menegur aku seusai solat zohor tadi. ” Ha’ah kak… Kenapa yer?,” jawaku sambil bingkas bangun setelah siap memakai kasut. ” Ermmm…. Akak nak mintak tolong sikit sebenarnya, tapi akak seganlah.” “Akak selalu nampak adik lalu2 kat sini. Sebab tu akak […]

Perangai Isteri Sebenar Terbongkar Selepas Kahwin!

  Kahwin muda bukan lagi perkara baru dalam abad ke-21 ini. Tidak dinafikan, mendirikan masjid itu suatu perkara yang baik dan dituntut dalam agama. Namun, kadang-kadang keghairahan mendirikan rumahtangga dalam usia muda akan membawa kesusahan kepada pasangan, terutamanya mereka yang tidak mempunyai persediaan sebelum berkahwin. Jika lelaki harus mempersiapkan diri dengan ilmu agama untuk membimbing […]

Nenek Tak Sekolah Ada Tanah 100 Ekar

NENEK TAK SEKOLAH ADA TANAH 100 EKAR Hujung minggu baru ni saya terserempak dengan Tuan H. Dah lama dengar cerita pasal Tuan H ni dari isteri dia. Tapi tak pernah bersemuka. Terserempak kat kedai makan. Sembang punya sembang baru tau rupanya beliau Tuan H. Tuan H keluarga bisnes. Suami isteri & anak-anak semua berniaga. Tuan […]

Nasihat Syed Mokhtar Al-Bukhary. Khas Buat Para Usahawan & Bakal Usahawan.

1. Ada sebab kenapa saya bekerja seperti tiada hari esok. Agenda sosial dan kerja-kerja kemasyarakatan itulah antara sebabnya. Saya mahu meninggalkan warisan untuk anak bangsa yang kekal berpanjangan 2. (berkenaan know who) Bangsa lain tak mengapa tapi orang Melayu kena berdamping dengan orang politik sedikit-sedikit. Tapi masalahnya kita tidak mahu melalui kesusahan; banyak yang mahu […]

Seorang Lelaki Merayu Di Bilik Lelongan Supaya Rumahnya Tidak Dilelong

Minggu lepas semasa di tempat lelongan saya di datangi seorang lelaki yang membawa anak dan isterinya dalam keadaan kelam kabut dengan riak wajah yang amat sedih. Beliau menunjukkan pada saya satu surat dari peguam yang tertulis rumah beliau akan dilelong pada hari tersebut dan tanpa beliau sedar, sebenarnya saya adalah pelelong yang mendapat kesnya.   […]

Bernikah Hanya Bermodal 4k

Masa kami mula2 menikah dulu, dia hanya ada sebuah motor Nouvo LC yang masih ada hutang kedai, menyewa rumah flat dan tiada wang simpanan. Kami bernikah hanya bermodal 4k dan semua kami urus sendiri. Hantaran senaskah al-Quran, sepasang telekung yang sama2 kami beli di Jalan TAR (saya ingat lagi airmata dia menitis sebak masa saya […]

Bacalah Al Quran Wahai Anakku !

Abah ketuk pintu bilik anak gadisnya. Anaknya buka pintu. Belum tidur. Abah: “Buat apa je belum tidur lagi?” Anak: “Tengah…” (Sambil menunjukkan fonnya) Abahnya mengangguk faham. Tengah berinternet. Abah: “Abah nak cakap sikit boleh?” Anaknya tidak mengangguk, tidak menggeleng. Tadah telinga. Abah: “Sekarang, kamu umur 20 tahun, kan?” Anaknya mengangguk. Abah: “Baiklah. Dengar baik baik […]

Adakah Ini Ujian Hidup ? – Ustaz Yusuf Mansur

Ada sesetengah orang, hidupnya sempit berpanjangan. Berpuluh-puluh tahun kahwin masih hidup susah dan melarat, nak kata pemalas tidak juga, kerjanya kuat, dari pagi sampai ke tengah malam, tapi rezekinya tetap tidak bertambah-tambah, hutangnya keliling pinggang. Cuba berniaga, 10 kali cuba, 10 kali lingkup.. Mengapa ya? Adakah ini dinamakan ujian hidup? Menurut Ustaz Yusuf Mansur, di […]

Terkini Resepi @ Daily Makan