Pendidikan – Page 5 of 6 – Daily Rakyat

Kategori : Pendidikan

Bacalah Al Quran Wahai Anakku !

Abah ketuk pintu bilik anak gadisnya. Anaknya buka pintu. Belum tidur. Abah: “Buat apa je belum tidur lagi?” Anak: “Tengah…” (Sambil menunjukkan fonnya) Abahnya mengangguk faham. Tengah berinternet. Abah: “Abah nak cakap sikit boleh?” Anaknya tidak mengangguk, tidak menggeleng. Tadah telinga. Abah: “Sekarang, kamu umur 20 tahun, kan?” Anaknya mengangguk. Abah: “Baiklah. Dengar baik baik […]

Kesalahan Fakta Buku Teks Sejarah Tingkatan 4 KBSM

Pihak Ibn Jawi dengan rendah hati ingin memperbetul beberapa kesilapan yang terdapat dalam buku teks Sejarah Tingkatan 4 KBSM. Buku ini merupakan modul yang disediakan oleh pihak kementerian sebagai silibus kepada para pelajar yang menduduki SPM. Oleh kerana Sejarah merupakan matapelajaran wajib lulus, maka mahu tidak mahu para pelajar perlu menelan apa sahaja yang terkandung […]

Tips Mengajar Anak-Anak Menunaikan Solat Semenjak Kecil

Di sini, ada sedikit perkongsian tentang¬†Tips Nak Anak-Anak Bersolat daripada seorang pengguna Facebook¬†Shaari Anuar . Kalau anak anak malas nak solat, mungkin tips boleh diguna pakai. Ianya berdasarkan pengalaman yang saya dah praktis dan juga dari pembacaan. Mereka ni kena dilatih seawal 7 tahun, dan Nur Damia Hannah yang 3 tahun ni selalu ikut abang […]

KJ Mahu Calonkan Hafizah Sbg Ikon Belia

  Baru-baru ini, nama Malaysia diharumkan dengan penglibatan seorang pelajar PhD dari Malaysia Hafizah Noor, dalam membuktikan Teori Gelombang Graviti yang diramal kewujudannya oleh Albert Einstein kira-kira 100 tahun lepas. Kejayaan itu mencetuskan cadangan dari pelbagai pihak agar Hafizah, 29, dicalonkan sebagai ikon belia. Kini, cadangan tersebut turut dipersetujui oleh Menteri Belia dan Sukan, Khairy […]

Tips Mencari Kawan

Kawan adalah tempat kita berkongsi segala suka dan duka dalam kehidupan ita ini selain daripada ibu bapa. Namun begitu mencari kawan yang betul-betul bersama kita semasa susah dan senang amat lah payah. Akan tetapi adakah kawan yang mengetahui kisah kita akan menjaga aib kita dan tidak memburuk-burukkan kita demi kepentingan diri sendiri. Ketahui tip untuk […]

OHHH…Bahasa Melayuku

Tahukah Tuan dan Puan, di bawah DLP pengajaran dan pembelajaran mata pelajaran Sains, Matematik, Teknologi Maklumat dan Komunikasi, Reka Bentuk, dan Teknologi akan dijalankan dalam bahasa Inggeris secara rintis di 300 buah Sekolah Kebangsaan dan Sekolah Menengah Kebangsaan bermula pada Januari 2016 untuk Tahun 1, 4 dan Tingkatan 1. Sangat menghairankan, kita terlalu taksub pada […]

Perkongsian Pengalaman : 9 Tips Hantar Anak Ke Sekolah Jenis Kebangsaan Cina

Perkongsian tentang menghantar anak kita ke sekolah jenis kebangsaan Cina, SJKC. Ingin Hantar Anak Ke Sekolah SJKC? Baca 9 Tips Penting Ini Ada pro dan kontra menghantar anak-anak kita ke SJKC. Antara pro yang paling jelas ialah, anak-anak kita dapat mempelajari tiga bahasa. Kontranya pula ialah anak-anak kita hanya ada kelas agama dua kali seminggu […]

Begitu Sakit Mata Aku Melihat Kejadian Itu

Fenomena sakit mata. Kesian betul tengok si isteri terkial2 nak makan. Dah lah makanan isteri yg belikan dan bawa ke meja. Anak2 bercerakau kat meja bapa buat dekkkk je. Isteri dtg terkejar2 bawa makanan buat suami dan anak2. Lepas tu berkejar pulak beli air. Suami still buat dekkkkk je. Dah bawa air susun depan mata […]

Juruterbang Berbudi Bahasa

.”Satu peratus yang remarkable.” Status ini dikemaskini, baca sehingga titik akhir. Status awal jam 9.00 malam Saya ada cerita mengenai Kapten Shaha. Sanggup tunggu sebagai penumpang terakhir. Kerana itu saya bergambar dengan beliau sebelum turun dari kapal terbang. Mahu tahu kisahnya, saya perlukan 30 orang komen, Kapten di bawah.     …. Sambungan status selepas […]

Ranking Universiti Memberi Impak Kepada Siswa

Kedudukan universiti antara pengiktirafan yang diberikan dalam menentukan kualiti sesebuah institusi pengajian tinggi (IPT). Persoalannya adakah kedudukan itu penting dan menjadi elemen utama kepada ibu bapa dan siswa dalam memilih IPT untuk melanjutkan pengajian? Timbul juga persoalan lain yang sering menjadi perbualan adakah kedudukan itu turut memberi impak dan kesan kepada universiti berkenaan? Menurut Naib […]