Pendidikan – Page 5 of 6 – Daily Rakyat

Kategori : Pendidikan

Tips Mengesan Kecacatan Rumah Baru

Perkara pertama selepas dapat kunci, bukan cuci rumah dan terus masuk ya. Periksa dulu setiap kecacatan atau kerosakan yang ada di rumah seperti dinding crack, cat tanggal, plaster tanggal, tiles lompong, bocor dan lain-lain lagi. Kebiasaannya pihak pemaju akan memberi tempoh selama 24 bulan atau 2 tahun untuk kita membuat inspection pada rumah dan kita […]

Bapa Amsyar Kongsi Tip Didik Anak Solat Sejak Kecil Termasuk Solat Duha

Bapa Amsyar Kongsi Tip Didik Anak Solat Sejak Kecil Termasuk Solat Duha   Ketika murid lain menghabiskan masa rehat di kantin dan bermain, anak ini pula ke surau sekolah untuk menunaikan solat sunat duha. Bukan sekali sekala tapi itu rutinnya setiap hari. Salah seorang guru terdetik untuk merakam gambarnya yang sedang menunaikan solat sunat duha […]

Hantar Murid Darjah Dua Pulang Pukul 1 Pagi Diiringi Polis

HANTAR MURID DARJAH DUA PULANG PUKUL 1 PAGI DIIRINGI POLIS ================================= Pertamanya saya mohon maaf.Bukan tujuan untuk mengaibkan mana mana pihak.Namun kisah ini perlu dijadikan iktibar.Kita boleh tutup mata..tetapi hati kita tidak tega untuk melihat sahaja.Ini kisah masyarakat kita.Natijah daripada nilai masyarakat kita juga. Pernah viral tahun lepas.Terima kasih siakap keli dan beritasemasa.Aku tak popular […]

Bacalah Al Quran Wahai Anakku !

Abah ketuk pintu bilik anak gadisnya. Anaknya buka pintu. Belum tidur. Abah: “Buat apa je belum tidur lagi?” Anak: “Tengah…” (Sambil menunjukkan fonnya) Abahnya mengangguk faham. Tengah berinternet. Abah: “Abah nak cakap sikit boleh?” Anaknya tidak mengangguk, tidak menggeleng. Tadah telinga. Abah: “Sekarang, kamu umur 20 tahun, kan?” Anaknya mengangguk. Abah: “Baiklah. Dengar baik baik […]

Kesalahan Fakta Buku Teks Sejarah Tingkatan 4 KBSM

Pihak Ibn Jawi dengan rendah hati ingin memperbetul beberapa kesilapan yang terdapat dalam buku teks Sejarah Tingkatan 4 KBSM. Buku ini merupakan modul yang disediakan oleh pihak kementerian sebagai silibus kepada para pelajar yang menduduki SPM. Oleh kerana Sejarah merupakan matapelajaran wajib lulus, maka mahu tidak mahu para pelajar perlu menelan apa sahaja yang terkandung […]

Tips Mengajar Anak-Anak Menunaikan Solat Semenjak Kecil

Di sini, ada sedikit perkongsian tentang¬†Tips Nak Anak-Anak Bersolat daripada seorang pengguna Facebook¬†Shaari Anuar . Kalau anak anak malas nak solat, mungkin tips boleh diguna pakai. Ianya berdasarkan pengalaman yang saya dah praktis dan juga dari pembacaan. Mereka ni kena dilatih seawal 7 tahun, dan Nur Damia Hannah yang 3 tahun ni selalu ikut abang […]

KJ Mahu Calonkan Hafizah Sbg Ikon Belia

  Baru-baru ini, nama Malaysia diharumkan dengan penglibatan seorang pelajar PhD dari Malaysia Hafizah Noor, dalam membuktikan Teori Gelombang Graviti yang diramal kewujudannya oleh Albert Einstein kira-kira 100 tahun lepas. Kejayaan itu mencetuskan cadangan dari pelbagai pihak agar Hafizah, 29, dicalonkan sebagai ikon belia. Kini, cadangan tersebut turut dipersetujui oleh Menteri Belia dan Sukan, Khairy […]

Tips Mencari Kawan

Kawan adalah tempat kita berkongsi segala suka dan duka dalam kehidupan ita ini selain daripada ibu bapa. Namun begitu mencari kawan yang betul-betul bersama kita semasa susah dan senang amat lah payah. Akan tetapi adakah kawan yang mengetahui kisah kita akan menjaga aib kita dan tidak memburuk-burukkan kita demi kepentingan diri sendiri. Ketahui tip untuk […]

OHHH…Bahasa Melayuku

Tahukah Tuan dan Puan, di bawah DLP pengajaran dan pembelajaran mata pelajaran Sains, Matematik, Teknologi Maklumat dan Komunikasi, Reka Bentuk, dan Teknologi akan dijalankan dalam bahasa Inggeris secara rintis di 300 buah Sekolah Kebangsaan dan Sekolah Menengah Kebangsaan bermula pada Januari 2016 untuk Tahun 1, 4 dan Tingkatan 1. Sangat menghairankan, kita terlalu taksub pada […]

Perkongsian Pengalaman : 9 Tips Hantar Anak Ke Sekolah Jenis Kebangsaan Cina

Perkongsian tentang menghantar anak kita ke sekolah jenis kebangsaan Cina, SJKC. Ingin Hantar Anak Ke Sekolah SJKC? Baca 9 Tips Penting Ini Ada pro dan kontra menghantar anak-anak kita ke SJKC. Antara pro yang paling jelas ialah, anak-anak kita dapat mempelajari tiga bahasa. Kontranya pula ialah anak-anak kita hanya ada kelas agama dua kali seminggu […]