Informasi – Page 27 of 32 – Daily Rakyat

Kategori : Informasi

MASALAH adalah PELUANG dan DUIT

Perkongsian daripada Seorang Strategist Business iaitu, Dato’ Zaihal Hazri Abdul Halim yang menceritakan bagaimana bakat entreprenuer wujud dalam diri beliau. Ianya wujud sedari beliau masih bersekolah lagi. Dan ia berlanjutan sehingga beliau belajar di Universiti. Beliau memandang, setiap MASALAH adalah PELUANG dan DUIT. Saya tertarik dengan perkongsian beliau bilamana ketika beliau belajar di Universiti, sewaktu […]

DUHAI SUAMI … Jagalah Isterimu

Pernah seorang wanita mengadu pada saya sebelum program keluarga sunnah yang lalu.. Ustaz, saya dah tak tahu nak buat apa. Saya sangat sayang suami saya. Dia tidak solat langsung. Jumaat pun tak pergi. Dia jenis tiada perasaan. Tidak pernah tolong saya di rumah. Dia kuat kerja sahaja. Siang malam kerja. Tak tahu lah betul atau […]

Tan Sri Yeoh Tiong Lay Memiliki Rumah Yang Menarik

Tan Sri Yeoh Tiong Lay adalah pemilik kepada syarikat konglomerat YTL Corporation. YTL Corporation terkenal dalam industri pembinaan, perhotelan dan banyak lagi. Pada tahun 2015, beliau adalah orang ke-7 terkaya di Malaysia dengan jumlah harta USD2.8 billion (Lebih kurang RM11.8 billion). Syarikat YTL bermula dengan industi pembinaan pada tahun 1955 dan kini berkembang di serata […]

Hantar Murid Darjah Dua Pulang Pukul 1 Pagi Diiringi Polis

HANTAR MURID DARJAH DUA PULANG PUKUL 1 PAGI DIIRINGI POLIS ================================= Pertamanya saya mohon maaf.Bukan tujuan untuk mengaibkan mana mana pihak.Namun kisah ini perlu dijadikan iktibar.Kita boleh tutup mata..tetapi hati kita tidak tega untuk melihat sahaja.Ini kisah masyarakat kita.Natijah daripada nilai masyarakat kita juga. Pernah viral tahun lepas.Terima kasih siakap keli dan beritasemasa.Aku tak popular […]

” Dik , tolong semak bacaan Al fatihah dgn tahiyyat akak boleh tak ” ?

” Adik ofis dekat kawasan ni ke?,” tiba-tiba seorang kakak usianya kira2 hujung 40 an menegur aku seusai solat zohor tadi. ” Ha’ah kak… Kenapa yer?,” jawaku sambil bingkas bangun setelah siap memakai kasut. ” Ermmm…. Akak nak mintak tolong sikit sebenarnya, tapi akak seganlah.” “Akak selalu nampak adik lalu2 kat sini. Sebab tu akak […]

Perangai Isteri Sebenar Terbongkar Selepas Kahwin!

  Kahwin muda bukan lagi perkara baru dalam abad ke-21 ini. Tidak dinafikan, mendirikan masjid itu suatu perkara yang baik dan dituntut dalam agama. Namun, kadang-kadang keghairahan mendirikan rumahtangga dalam usia muda akan membawa kesusahan kepada pasangan, terutamanya mereka yang tidak mempunyai persediaan sebelum berkahwin. Jika lelaki harus mempersiapkan diri dengan ilmu agama untuk membimbing […]

Nenek Tak Sekolah Ada Tanah 100 Ekar

NENEK TAK SEKOLAH ADA TANAH 100 EKAR Hujung minggu baru ni saya terserempak dengan Tuan H. Dah lama dengar cerita pasal Tuan H ni dari isteri dia. Tapi tak pernah bersemuka. Terserempak kat kedai makan. Sembang punya sembang baru tau rupanya beliau Tuan H. Tuan H keluarga bisnes. Suami isteri & anak-anak semua berniaga. Tuan […]

Adakah Ini Ujian Hidup ? – Ustaz Yusuf Mansur

Ada sesetengah orang, hidupnya sempit berpanjangan. Berpuluh-puluh tahun kahwin masih hidup susah dan melarat, nak kata pemalas tidak juga, kerjanya kuat, dari pagi sampai ke tengah malam, tapi rezekinya tetap tidak bertambah-tambah, hutangnya keliling pinggang. Cuba berniaga, 10 kali cuba, 10 kali lingkup.. Mengapa ya? Adakah ini dinamakan ujian hidup? Menurut Ustaz Yusuf Mansur, di […]

Tak Sangka Lelaki Ini Melindungi Wanita Berniqab

Ketika di KTM padang jawa semalam.   Naik last tren. So sampai pun dah agak lewat. Sementara menunggu anty jemput, duduk di satu bangku. Masa duduk ja di bangku, ada seekor kucing datang dan belai-belai kaki kanan serta kaki kiri saya. Lepastu asyik bising seolah lapar nak makanan. Sekitar ktm padang jawa tiada jual apa-apa, […]

Siapakah Yang Menghantarmu Ke Kubur ?

Bila kematian ibu atau bapa,anak-anaklah yg menjadi perhatian.Masa tu nak tunjuk sedih,nak tunjuk kasih.Mandi atas riba,menanggung keranda dan hantar hingga ke tempat solat.Apa yg sedihnya yg kerap saya lihat ialah anak lelaki yg remaja dan dewasa yg memikul keranda ibu atau bapa tadi,turun dari masjid setelah menghantar keranda dan pergi tunggu di liang bersedia dg […]