makanan – Page 2 of 3 – Daily Rakyat

Kategori : makanan

Resepi Masak Lemak Kuning Siput Sedut Kelantan Style!

Resepi Gulai Lemak Siput Sedut merupakan salah satu hidangan masak lemak yang sungguh lazat. Tukar selera hari ini dengan menu masakan kampung pula. Lebih menarik dan cukup menyelerakan bagi anda yang rindukan masakan kampung, boleh cuba resepi mudah ini.   Bahan-bahan 1 kilo siput sedut 10 ulas bawang merah 1 ulas bawang putih 1/2 inci […]

Kambing Bercampur Babi?

Umat Islam bukan sahaja diwajibkan untuk mencari rezeki daripada sumber yang baik, malah kita juga perlu memastikan setiap makanan dan minuman yang diambil itu tidak ‘jatuh’ dalam hukum haram. Allah  SWT menghalalkan sesuatu itu kerana ia baik untuk manusia dan diharamkan kerana ia memudaratkan manusia. Berhubung dengan prinsip makanan halal ini, ALLAH SWT telah berfirman […]

Popia Ayam Cendawan Cheese Mekna

Asyik mintak Mekna buat popia je. Sampai tetamu datang rumah, ada yang menebal muka minta resepi. Semua pun boleh la cuba buat dekat rumah. Adunan ni dapat dalam 35 biji popia. Dia punya sedap sampai tiap kali goreng, pinggan yang nak dihidang tu belum sempat nak penuh pun sebab ada yang ‘curi’ awal-awal! Cuba la […]

Amalan Makan Dalam Dulang Mampu Mengeratkan Silaturahim

Makan dalam dulang merupakan amalan sunnah yang banyak kebaikanya. Antara kebaikan yang dinyatakan oleh Ahmad Affzan Abdullah menerusi posting Facebook beliau ialah: “Anak aku taklah ramai sangat, 4 orang saja. Tapi macam mana pun makan dalam dulang ini hampir pasti dibuat setiap kali makan. Jarang-jarang aku makan asing, melainkan bila ada yang sakit, tak nak […]

5 Jenis Juadah Yang Akan Ada Di Bazar Pada Bulan Ramadhan

Bila bulan Ramadhan tahun 2017 ini akan adalah makanan yang jarang kita jumpa selain pada bulan Ramadhan. Maklumlah nafsu ketika bulan ramadhan bukan hanya menahan lapar dan dahaga sahaja. Banyak juadah berbuka puasa yang menjadi pilihan ketika bulan Ramadhan. Apatah lagi jika dompet tebal masa tu, dan membawa anak-anak. Hidangan wajib yang akan keluar pada bulan ramadhan. 1) […]

Cara Berkesan Mencegah Keguguran Rambut

Ramai yang menghadapi masalah keguguran rambut. Antara punca rambut gugur dan kulit kepala berkelemumur disebabkan genetik, tekanan, horomon yang tidak stabil dan pengambilan ubat tertentu. Begitu juga penggunaan produk rambut yang kerap seperti pewarna rambut, penyembur rambut dan bahan menukar rambut kerinting kepada lurus dan sebaliknya, boleh menyebabkan rambut gugur dengan teruk. Malah, kekurangan  nutrisi […]

Rupanya Buah Nenas Boleh Dimakan Setiap Hari, Buah Nenas Mampu Merawat 1001 Penyakit

Ramai yang berpendapat bahawa buah nenas tidak boleh dimakan terlalu kerap kerana risau akan mengakibatkan pedih perut kerana ia dikatakan buah yang agak ‘tajam’. Sehinggakan ada yang tak suka langsung makan buah nenas. Sedangkan buah nenas adalah salah satu buah yang mampu merawat 1001 penyakit. Jika anda menolak buah nenas ini, bermakna anda tergolong dalam […]

BAHAYA SUPPLEMEN TAMBAHAN : Biar Orang Sakit Hati, Jangan Kita Yang Rosak Hati.

Kisah kali ini menceritakan tentang sebahagian dari masyarakat kita yang mengambil ubat supplemen. Kisah ini diceritakan oleh Rafidah Abdullah dan Zawawi Nordin yang merupakan pakar perunding nefrologi(pakar buah pinggang). Biar orang sakit hati, jangan kita yang rosak hati. Rintihan rakan seperjuangan di Pantai Timur. 3 kes, datang tenat ke hospital dalam tempoh 2 minggu. Malangnya, mereka […]

Jangan Terlalu Memilih Kerja Selepas Grad

PESANAN KEPADA ANAK MUDA, JANGAN TERLALU MEMILIH KERJA SELEPAS GRAD Encik Abd Hakim Awang ialah CEO D’Apple dan juga usahawan berjaya. Beliau bermula dengan menjadi salesman dan seringkali di hina oleh orang sekeliling tetapi itu tidak menyekat beliau daripada terus maju dan mencapai kejayaan yang beliau peroleh sekarang. Di bawah adalah sedikit sebanyak kisah yang […]

Awas! Lima Bahagian Ayam Beracun

Tak ada kerja Doktor Vet(doktor haiwan) nak suntik beratas ratus ribu ekor ayam dengan suntikan hormon semata mata nak cepat besar. Kalau pekerja buat pula, berapa banyak pula kos upah pekerja nak cucuk ayam sedangkan kalau boleh pemilik ladang nak kurangkan kos pekerja. Cucuk pula ni perlukan kemahiran. Salah cucuk, akan menyebabkan cedera atau mati […]