Tips Memilih Jam Untuk Insan Yang Bergelar Wanita – Daily Rakyat

Tips Memilih Jam Untuk Insan Yang Bergelar Wanita


Jam tangan menjadi salah satu fesyen wanita untuk menjaga penampilan yang sempurna setiap hari selain dari gelang tangan. Oleh itu, pada hari ini saya ingin kongsikan 7 tips memilih jam untuk insan yang bergelar wanita. Baca tau, jangan skip okay!

1. Sesuaikan dengan Pergelangan Tangan

Bagi anda para wanita yang ingin memakai jam tangan dan sesuai dengan pergelangan tangan yang kecil, anda boleh memilih jam dengan tali yang tipis dan kepala jam yang kecil, namun ianya tidak digalakkan menggunakan tali jam tangan yang tebal dan kepala besar kerana hanya membuat tangan anda kelihatan lebih kecil. Jadi, buat anda yang memiliki ukuran pergelangan tangan yang agak besar, anda boleh menggunakan jam dengan tali berukuran lebar, tipis, dan kepala jam yang besar. Contoh pengiraan di atas boleh anda jadikan pertimbangan ketika memilih ukuran jam agar sesuai dengan pergelangan tangan.

2. Sesuaikan dengan Warna Kulit

Jika anda yang memiliki warna kulit cerah, anda sangatlah beruntung kerana boleh memilih bermacam-macam jenis warna dimulai dari yang cerah sehingga gelap. Warna yang cerah seperti putih, kuning, atau merah. Kemudian, memilih warna gelap seperti hitam atau coklat akan kelihatan kontras pada anda. Jadi, jika anda yang memiliki warna kulit gelap, ada baiknya anda memilih warna-warna neutral seperti kelabu, krim, dan warna neutral yang lain.

>3. Sesuaikan dengan Karakter anda

Seterusnya, ketika memilih jam tangan anda mestilah sesuaikan dengan karakter diri sendiri. Namun, dengan menggunakan jam yang sesuai dengan karakter sendiri, anda pasti akan lebih selesa memakainya. Tetapi, jika diri anda adalah wanita yang feminim, anda boleh memilih model jam tangan yang elegan atau lucu dengan warna-warna lembut. Sebaliknya, jika anda adalah  wanita yang aktif dan berpenampilan santai, anda boleh memilih jam unisex atau yang bergaya sporty.

4. Sesuaikan dengan Keperluan

Jam yang sesuai dan selesa pastinya bukan hanya sesuai untuk watak anda, tetapi juga mesti disesuaikan dengan keperluan dan aktiviti harian anda. Jika anda seorang wanita yang sering menghabiskan banyak masa di pejabat, anda boleh memilih jam dengan reka bentuk elegan yang diperbuat daripada kulit atau keluli tahan karat. Namun, bagi wanita yang sering meluangkan masa di luar rumah, seperti pekerja lapangan atau yang bergiat aktif, jam tangan sporty akan sesuai dengan anda.

5. Perhatikan aksesoris yang anda kenakan

Untuk memilih jam tangan, anda juga boleh mempertimbangkannya mengikut aksesori yang anda pakai di tangan anda seperti gelang atau perhiasan. Anda juga boleh memilih jam tangan yang elegan dan klasik jika anda memakai barang kemas di tangan anda. Jika anda memakai gelang biasa, anda boleh memilih jenis jam kasual atau sporty.

 6. Perhatikan bahan tersebut

Setiap jenama mempunyai bahan dan ketahanan yang berbeza. Anda perlu tahu supaya anda tidak menyesalinya selepas membeli sesuatu jam tersebut. Secara umum, bahan pada tali jam tangan adalah tahan karat, kulit, nilon, atau getah. Untuk bahagian kepala jam, anda boleh memilih dengan besi atau logam. Saya mengesyorkan agar anda tidak memilih kepala jam yang agak bersinar kerana berkemungkinan kepala jam dibuat dari besi campuran, tentu saja kualitinya tidak baik.

 7. Beri Perhatian Kepada Kualiti Jam

Anda juga perlu memberi perhatian kepada pembinaan jam tersebut. Kepentingan untuk memerhatikan penghasilan jam adalah untuk keselesaan apabila memakainya. Di samping itu, membina kualiti dari jam juga menentukan ketahanannya. Jadi, anda boleh menggunakannya untuk masa yang lama.

Itu sahajalah tips memilih jam tangan untuk wanita , semoga bemanfaat!

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan. Medan diperlukan ditanda dengan *

Terkini @ Daily Rakyat