“Tidak Perlu Potong Elaun Jika Tidak Hadir Persidangan Dewan Rakyat”- Datuk Mohamad Arif


KUALA LUMPUR – Kekurangan Kehadiran ahli parlimen pada persidangan Dewan Rakyat adalah perkara biasa. Memandangkan mereka mungkin mempunyai komitmen lain untuk hadir.

Datuk Mohamad Ariff Md Yusof selaku Speaker Dewan Rakyat bagaimanapun berkata, Tidak akan berlaku pemotongan elaun selagi cukup kuorum untuk proses persidangan Dewan Rakyat.

Selasa lalu, Ahli Parlimen (Pendang-Pas) Awang Hashim meminta semakan semula elaun bagi ahli Parlimen yang gagal hadir ke Parlimen tanpa sebarang alasan yang sah.

Awang Hashim berkata ahli Parlimen yang menghadiri mesyuarat itu untuk masa yang singkat. Mereka yang menghadiri mesyuarat penuh dari pagi hingga malam mendapat elaun yang sama. Ini menyebabkan rasa tidak adil bagi kalangan ahli Parlimen. Beliau menyeru untuk mengkaji semula perkara ini.

Apabila diminta mengulas, Mohamad Ariff berkata potongan elaun “terlalu drastik”.

“Apabila perdebatan berlangsung sehingga larut malam di Parlimen, tentu saja, kita tidak akan mendapat kehadiran 100 peratus.

“Kami juga faham bahawa menteri mempunyai tugas di pejabat, dan kami tidak seperti Australia di mana kementerian dan Parlimen dekat antara satu sama lain. Kebanyakan menteri kita tinggal di Putrajaya, mereka mempunyai tugas untuk dilakukan, jadi perkara-perkara ini mesti dipertimbangkan,” kata Mohamad Ariff kepada pemberita di Parlimen,” jelasnya.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Terkini @ Daily Rakyat