Betul Ke Makanan Berlemak Menggemukan?? Artikel Ini Membuat Mulut Anda Ternganga….


Makanan berlemak mungkin menjadi sesuatu yang menakutkan bagi Anda yang sedang berusaha menjaga pola makan. Namun tahukah Anda bahawa tidak semua makanan tinggi lemak itu tidak sihat? Jenis lemak yang dapat merugikan kesihatan adalah LDL (Low Density Lipoprotein) atau biasa disebut dengan ‘lemak jahat‘. Sementara itu, ‘lemak baik’ seperti HDL (High Density Lipoprotein) tetap diperlukan oleh tubuh manusia.

Disini admin ingin menunjukkan makanan yang berlemak tetapi sihat?? Haa menarikkan..

1. Ikan

Ikan seperti salmon, mackerel, herring, sardin, dan tuna merupakan sumber lemak yang baik. Ikan-ikan ini mengandung omega-3 yang sangat baik untuk kesihatan jantung. Lemak ini juga dapat menjaga fungsi otak, suatu manfaat yang sangat baik, terutama ketika usia anda sudah tidak muda lagi. Penelitian menunjukkan bahwa mereka yang makan lemak cenderung lebih sihat, dengan risiko mengalami penyakit jantung, depresi, dan demensia yang lebih rendah. American Heart Association (AHA) menganjurkan untuk mengonsumsi kira-kira dua bahagian ikan berlemak dalam satu minggu, dengan masing-masing bahagian kira-kira 80 gram. Anda dapat memasaknya dengan cara dibakar atau direbus.

2. Buah Alpukat

Buah alpukat mengandung 70% lemak yang disebut dengan oleic acid. Kandungan lemak ini sangat baik untuk kesihatan jantung dan dapat membantu meringankan gejala osteoarthritis. Selain itu, alpukat juga kaya akan kalium dan serat. Penelitian menunjukkan bahawa alpukat dapat membantu menurunkan kadar ‘lemak jahat’, dan meningkatkan kadar ‘lemak baik’ dalam tubuh. Keuntungan lainnya, ketika anda memakan alpukat bersama makanan lain, buah ini dapat membantu penyerapan nutrisi dari makanan lain tersebut.

3. Biji-bijian

Biji labu dan biji bunga matahari mengandungi lemak yang dapat mengurangi kadar kolesterol. Secara umum, lemak yang berasal dari tumbuhan lebih baik dari lemak yang berasal dari haiwan. “Lemak jahat” biasa berasal dari daging-dagingan, produk susu, dan beberapa jenis makanan kemasan. Pastikan sentiasa memberi perhatian kepada label pada makanan untuk melihat jenis lemak dan berapa banyak lemak yang terkandung di dalamnya. Hadkan penggunaan lemak tepu dan elakkan mengambil lemak trans.

4. Kacang

Kacang baik bagi tubuh. Sebagai contoh, kacang soya yang mengandung omega-3 yang sihat juga boleh membantu mengawal mood; Kacang berisi lemak yang baik untuk jantung. Di samping itu, kacang juga seperti vitamin E dan magnesium.Penyelidikan menunjukkan bahawa orang yang mengonsumsi kacang cenderung lebih sihat dan mengelakkan obesiti, penyakit jantung, dan diabetes jenis 2. Walau bagaimanapun, perlu diingat, walaupun kacang baik untuk badan, anda dinasihatkan untuk tidak memakannya secara berlebihan. Bahagian yang disyorkan kira-kira 30 gram, atau kira-kira 7 walnut, 24 buah badam, 35 kacang, atau 18 buah kasam

5. Minyak zaitun

Cuba gunakan minyak zaitun semasa memasak atau semasa membuat salad. Minyak ini mengandungi lemak yang sihat yang boleh membantu mengurangkan tekanan darah dan meningkatkan keseimbangan kolesterol. Di samping itu, minyak ini juga mengandungi vitamin E, vitamin K, dan antioksidan. Kandungan antioksidan yang tinggi boleh membantu menindih keradangan. Walau bagaimanapun, jangan lupa untuk tidak menggunakannya terlalu banyak.

6. Makanan yang mengandungi omega-3 tambahan

Terdapat banyak produk makanan yang biasa mengandungi omega-3 tambahan. Contohnya seperti susu, telur, dan roti. Telur merupakan sumber protein yang mudah didapati. Selain itu, telur mengandungi lemak yang menyihatkan. Omega-3 yang didapati dari makanan lebih menguntungkan daripada omega-3 yang Anda dapat dari suplemen.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Terkini @ Daily Rakyat