Yusuf Azmi Pendekar Kenit Jiwa Besi – Daily Rakyat

Yusuf Azmi Pendekar Kenit Jiwa Besi


Siapakah Yusuf Azmi?

Beliau adalah aktivis Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM) ini, Muhammad Yusuf Azmi, wajahnya sering terpampang dalam akhbar dan siaran berita televisyen jika ada operasi dilakukan badan tersebut selama ini. Dia seorang yang sangat baik dan telah membantu ramai umat Islam di Malaysia yang kebanyakannya teruk ditindas oleh peniaga yang tidak bertanggungjawab. Hakikatnya PPIM sendiri sudah membantu ramai rakyat Malaysia tidak kira agama, bangsa dan budaya yang terlibat dalam masalah kepenggunaan seperti isu Along dan pelanggan ditipu oleh peniaga.

Pengenalan Tentang PPIM

Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM) telah ditubuhkan pada Jun 1997 dengan inisiatif sekumpulan ahli profesional yang terdiri daripada doktor, pensyarah universiti, para ilmuan agama dan individu-individu yang prihatin tentang permasalahan kepenggunaan dalam Islam. Penubuhan ini adalah bertujuan untuk menjaga dan membela hak dan mengembalikan maruah para pengguna Islam, melalui perlaksanaan aktiviti-aktiviti yang proaktif dan berstrategi. PPIM berusaha dengan gigih untuk menjadi pemangkin kepada perkembangan ekonomi umat Islam khasnya dan ekonomi Malaysia amnya sebagai ikhtiar untuk menjana ke arah perubahan yang positif di dalam kehidupan ummah.

Yusuf Azmi PPIM

Berikut adalah coretan daripada seorang netizen, Hazaruddin Abdullah yang dikongsi di laman sosialnya tentang Yusuf Azmi.

 


“Secara terus terang, setiap video yang Viral berkenaan PPIM di wakili oleh Saudara Yusuf Azmi menyelesaikan banyak masalah yang menghimpit masyarakat, jiwa aku sebak. Masih ada lagi rupanya yang benar-benar Fighter turun padang sanggup berdepan segala peluru dan tajam pedang. Atas nama perjuangan tentang hak.

Ambil tanggungjawab duduk di barisan hadapan SAMPAI selesai kes beb. Tu yang kau perlu salute dengan saudara Yusuf Azmi. Kau boleh bayangkan tak? Di ugut, di block habis-habisan, di kepung beramai. Tapi dia solidkan hati untuk bersama mangsa sampai berjaya. Apa jadi pun jadi lah. Asalkan mangsa semua tak balik dengan hampa.

Berkenaan isu Serbu Gudang AGR Trade Sdn Bhd. Untuk pengetahuan korang, ini satu kejayaan NGO terbesar yang jadi dalam sejarah Malayia. Bila segala badan yang sepatutnya ada di barisan hadapan menyelesaikan isu ini semakin tenat dan lembab, Maka PPIM ambil langkah mencemar duli. Secara tak langsung, buka mata semua pihak. Masing-masing yang sepatutnya bertanggungjawab mula bangun daripada berlakon lepas lama jadi pelakon di sogok duit yang menimbun. Kau bayangkan lah, tengah kunyah kuaci sambil kaki atas meja tiba-tiba dapat tau yang boss dah hidu dia punya perangai.

Apa masalah korang semua ni? Tak kenyang lagi?

Rakyat semakin teruk di belasah. Di himpit dengan desakan hidup, apa lagi pilihan yang ada? Melainkan cari jalan tambah income untuk teruskan kehidupan. Masa ni lah kau boleh tengok Ikan jerung yang gunakan kepakaran untuk membunuh lagi ikan bilis marhaen macam kita. Di janjikan bulan bintang tentang income sampingan dekat kita dengan syarat, kita bayar atau serahkan harta pada mereka. Mudah. Lepas tu kita cuma tinggal janji yang di pegang, duit satu habuk pun tak merasa, dan depa kaya raya. Kena kencing. Atau bahasa popularnya, di samun atas persetujuan sendiri. Bukan apa, cuma termakan janji-janji bulan bintang sahaja. Dalam keadaan yang sangat terdesak nak pakai duit.

Aku setuju dengan Saudara Yusuf Azmi. Jangan bodohkan bangsa kita yang jadi mangsa AGR ni kononnya mudah tertipu. Melalui operasi menyelamatkan mangsa-mangsa dari Ahlong sebelum ini pun kau boleh tengok, orang melayu kita memang rata-rata miskin. Bukan sedikit tetapi ramai. Hingga ada yang nak beli susu, makanan anak pun terpaksa pinjam Ahlong RM500. Dan akhirnya hutang jadi RM70,000 di sebabkan bunga yang makin menambah. Bukan dia bodoh, tapi terlalu terdesak dan cuma nampak ini sahaja jalan yang tinggal untuk kehidupan anak.

Yang bodoh siapa? Kita ni lah. Kita tak pernah ambil kisah dengan nasib bangsa kita yang makin mereput. Makin susah. Kita sibuk nak ‘mengajar’ dari nak membantu. Sibuk nak menghukum. Kau bawa BMW, tapi jiran kau yang miskin tu sikit pun kau tak pernah ambil tahu apa yang kau boleh bantu. Melayu ke macam tu? Adik beradik kau kais pagi makan pagi, kau pulak kaya raya bercuti lapan ratus tiga puluh empat jam sehari. Sedikit pun kau tak peduli nasib darah daging sendiri.

Maka kau akan saksikan lah.

Menimbun lah rakyat marhaen ikan bilis macam kita mati akhirnya termakan umpan. Siapa yang kisahkan hidup kau ni? Siapa yang kisahkan nasib kau ini? Di aniaya kerana terdesak. Cyber troopers politik ke? Itu lagi boleh pergi jahanam.

Isu AGR ni sebenarnya dah lama. Macam-macam hal. Modus operandi yang sama dengan syarikat-syarikat scam di Malaysia. Sama sahaja jalan ceritanya dengan skim-skim yang dah hangus di Malaysia. Seperti Tok belagak, Kongsimakan Bhd, Highway group, skim emas dan seangkatan dengannya. Plannya sahaja yang berbeza. Hasilnya tetap sama, membawa beribu mangsa menjadi papa kedana dan sengsara. Fahamkan? Ini boleh dianggap kemenangan bergaya pertama Rakyat bersama NGO mengajar syarikat kurang ajar. Ini pun dah cukup buat ramai lagi kepala-kepala tak guna yang sedang jalankan skim-skim aniaya orang ini lebih berhati-hati.

Yelah, selama ini dia tahu rakyat Malaysia ni bangang.

Lepas kena kencing bukan berani buat apa-apapun. Last sekali diam dan redha je duit lesap. Takda pilihan, mintak tolong orang lain kang, orang lain mintak duit. Kerjanya tak siap pun. Paling ekstrim yang boleh buat pun buat report polis je lah. Takkan nak balun depa? Polis pun tak berani kot.

Kan, sebab tu penyamun tarbus ni semua rileks.
Siapa je yang nak ambil tindakan? Polis? Ahli Politik? NGO melayu lain? Kah kah. Kau ingat kau Jep Sepah ke nak buat lawak? Mana ada orang yang ambil kisah pasal masyarakat kita yang ditindas gila babi ni. Masing-masing fokus tembolok sendiri. Macam biasa, kau jangan berani sebut mana-mana nama Cyber troopers politik. Takde istilah fighter pun untuk depa.

Sungguh, ini perjuangan yang sangat besar untuk masyarakat. Kau jangan tak tahu, usaha PPIM dalam episod melawan Ah Long, melawan modus operandi geng Gores dan Menang dan macam-macam lagi. Ini semua skim yang dah banyak buat masyarakat menderita tapi di pandang enteng oleh badan yang bertanggungjawab. Tak besar ke perjuangan ni? Kau boleh buat? Taruh nyawa untuk kau yang tak pernah berjasa pun pada mereka. Boleh ke buat? Ini lah Fighter. Di pukul, di kepung, dapat ugutan bunuh bertalu-talu, di hunus pistol ketika dalam kereta, jiwa tetap solid kasihkan masyarakat. Bantu sampai dapat. Jadi benteng paling hadapan menyelesaikan kemelut yang menindas rakyat.

Kau tak sebakkah? Siapa dia ni? Saudara kau ke? Tak kan? Tapi kenapa berani dia pertaruh nyawa?

Kalau kau follow perjuangan PPIM ini, begitu banyak di bantai oleh Page-page di FB sebelum ini. Antaranya page-page yang acah pakar bongkar lah kan. Membantai tentang politik di dalam PPIM, isu-isu kepentingan di dalam PPIM. Eh pergi mati lah. Kau hargai lah dahulu usaha PPIM ini baru kau sibuk nak cari salah orang lain. Aku makin muak dengan geng cari salah ni. Kebanyakannya melayu pulak tu. Baru belajar luar negara, dah balik nak jadi Profesor.

Aku dulu belajar atas awan, takde pulak acah bagus macam tu. Siap lengan ni kadang kena petir lagi bila hujan lebat.

Sedih beb. Melayu kena ubah mentaliti. Jangan mulut tak habis bercakap tentang perjuangan untuk bangsa lagi selagi mana kau tak turun padang membela bangsa kau. Setakat menjerit, babi pun boleh menjerit. Hipokrit.

Dan atas rasa kasih dan sayang aku yang tak terhingga buat saudara Yusuf Azmi ini, aku menyeru semua sahabat tidak kira lapisan masyarakat, sama-sama turun padang menjadi ahli keluarga PPIM. Tanda sokongan kita pada arus perubahan baru yang lebih gentleman oleh NGO ini. Fighter untuk masyarakat. Solidkan hati duduk di belakang PPIM.

Bukan lagi jadi Aktivis yang hanya tahu bercakap terjerit-jerit, merempuh polis, buat provokasi dan lain-lain. Itu semua aktivitis temberang yang gila nama. Bab tindakan, haa pening kepala. Dia passing ke orang lain. Jiwa lembut macam ketam lembut, bila nak nama punya pasal acah berani duduk depan tabur janji dan harapan. Perjuangan hak melayu katanya, Kepala bana.”


 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Terkini @ Daily Rakyat