Kerajaan Malaysia Hari Ini Bebas Jual Equanimity


KUALA LUMPUR: Mahkamah Tinggi mengisytiharkan bahawa Equanimity superyachity milik dua anak syarikat 1Malaysia Development Berhad (1MDB) – dan secara tidak langsung kerajaan Malaysia – selepas pemilik berdaftarnya gagal muncul di mahkamah untuk menuntut kapal.

Untuk itu, kerajaan Malaysia kini bebas untuk menjual kapal itu, kata peguam Sitpah Selvaratnam, yang mengetuai pasukan undang-undang untuk kerajaan, 1MDB dan dua yang lain yang memohon penghakiman secara lalai (JID) terhadap pemilik berdaftar Keterujaan daripada penjualannya.

Beliau berkata keputusan itu dibuat di dalam bilik oleh Pesuruhjaya Kehakiman Datuk Khajidah Idris.

“Mahkamah mengisytiharkan bahawa kedua-dua syarikat 1MDB, 1MDB Energy Holdings Limited dan 1MDB Global Investment Limited, menjadi pemilik sah dan berfaedah. Oleh itu, secara tidak langsung, kerajaan Malaysia adalah penerima utama.

“Kini, kapal itu boleh dijual tanpa sebarang sekatan,” katanya.

Pada 5 Oktober, mahkamah yang sama telah memberikan permohonan oleh empat plaintif untuk melantik broker pusat dan penilai antarabangsa untuk mengendalikan jualan Equanimity, yang dikatakan milik ahli perniagaan Low Taek Jho.

Ia mengikut keputusan pada 24 Ogos, oleh mahkamah yang sama dalam memberikan permohonan oleh empat plaintif untuk menjual Equanimity.

Dalam permohonan yang difailkan pada 23 Ogos, empat plaintif menamakan pemilik kapal, Equanimity of Cayman Islands. Iaitu sebagai defendan dalam saman yang difailkan melalui firma undang-undang Jeremy Joseph dan Partners.

Dalam notis permohonan itu, empat plaintif meminta penjualan kapal, bunker, bahan api, pelincir dan bahan habis-habisan lain di atas kapal untuk dijalankan melalui tender awam atau perjanjian peribadi oleh sheriff Mahkamah Admiralty.

Plaintif mahu sheriff menerima tawaran atau tawaran untuk kapal dan kubu-kubu dan untuk harga belian yang akan dibayar kepada sheriff dalam dolar AS atau euro atau ringgit.

Mereka berkata hasil penjualan kapal itu perlu dibayar ke mahkamah dan diletakkan di dalam akaun bank di Malaysia seperti yang diluluskan oleh Akauntan Negara.

The superyacht dibawa ke Pelabuhan Klang pada 7 Ogos selepas pihak berkuasa Indonesia menyerahkannya ke Malaysia.

Ia dirampas dari Bali pada bulan Februari atas permintaan pihak berkuasa AS sebagai sebahagian daripada penyiasatan rasuah yang dilancarkan oleh Jabatan Keadilan AS (DoJ) ke 1MDB. – Bernama

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Terkini @ Daily Rakyat