Ketahuilah 8 punca kenapa wanita hamil mengalami keguguran, no.6 pasti buatkan anda terkejut


Punca keguguran, keguguran spontan dalam tempoh tiga bulan pertama kehamilan secara amnya disebabkan oleh kromosom yang tidak normal. Ini bermakna bahawa embrio tidak lagi dibentuk dengan baik, hasil daripada konsep berhenti dari evolusi dan dihapuskan.

Daripada semua pengguguran yang berlaku sebelum minggu ke-8, 30% tidak mempunyai janin yang dikaitkan dengan pundi amnion dan plasenta. Keguguran selepas kehamilan yang pertama boleh disalahkan pada rahim yang tidak matang.

Kehamilan seterusnya adalah mungkin untuk pembentukan seperti biasa. Banyak kes keguguran tidak mempunyai sebab yang diketahui.

Antara punca keguguran yang kerap berlaku apabila anda hamil adalah seperti berikut;

1. Umur wanita yang hamil

Untuk wanita di bawah 35 tahun, kadar keguguran adalah lebih rendah daripada wanita lebih 35 tahun. Wanita lebih 40 tahun  berkemungkinan mempunyai dua lagi peluang untuk kehilangan kehamilan daripada seorang wanita berusia 20 tahun.

2. Mempunyai sejarah keguguran

Wanita yang mempunyai dua atau lebih keguguran berturut-turut boleh kehilangan kehamilan sekali lagi berbanding wanita lain.

3. Masalah penyakit yang berlaku pada wanita hamil seperti

Penyakit jantung, penyakit kronik, penyakit paru-paru, penyakit buah pinggang, gangguan hormon, mewarisi gangguan pembekuan darah, sesetengah penyakit imunisasi, kekurangan vitamin (terutamanya Vitamin E), kencing manis yang teruk dan hepatitis

4. Jangkitan Bakteria

Jangkitan bakteria boleh meningkatkan peluang keguguran seperti Ureaplasma urealyticum dan mycoplasma hominis yang hidup di dalam saluran pembiakan lelaki mahupun perempuan sihat.

Pada wanita hamil, terjadinya jangkitan bakteria ini mengakibatkan endometrium (lapisan rahim ) terjadi keradangan sehingga sukar bagi embrio untuk bertahan hidup dan berkembang.

5. Merokok mendatangkan keburukan buat wanita hamil

Merokok semasa hamil boleh mencetuskan pengguguran bayi, kematian janin, kelahiran pra-matang dan masalah pernafasan.

Rokok dengan kandungan tar yang lebih tinggi menghasilkan tahap karbon monoksida yang tinggi, bayi tidak dapat menerima oksigen sepenuhnya. Hidrogen sianida dan nikotin mengenakan tindakan toksik.

6. Pengambilan minuman kafein dan juga ubat-ubatan

Minuman berkafein seperti coca cola dan kopi semasa mengandung sepatutnya dikurangkan atau tidak di ambil sepanjang tempoh kehamilan, terutamanya pada trimester pertama, sebahagian besarnya meningkatkan risiko keguguran

Anda tidak boleh mengambil sebarang ubat-ubatan sepanjang kehamilan tanpa merujuk kepada doktor. Anda harus mengelak daripada mengambil pil tidur, ubat sakit, julap, antibiotik dan sebagainya.

7. Perubahan emosi

Emosi wanita hamil boleh berubah dari berasa gembira dan seronok pada suatu hari ke sedih serta kecewa pada keesokan harinya. Ada sesetengah wanita berasa kesal atas kehamilan mereka, seterusnya menghadapi kemurungan.

Keadaan ini berlaku apabila mereka tidak bersedia atau sudah mengalami keguguran beberapa kali sebelumnya. Anda dinasihatkan berjumpa dengan doktor untuk mendapatkan nasihat tentang masalah ini.

8.Obesiti

Wanita yang berlebihan berat badan mempunyai risiko 67% lebih besar keguguran berbanding dengan mereka yang mempunyai berat badan normal. Obesiti pada wanita hamil juga, boleh mengganggu proses ovulasi (penghasilan telur) atau tiada ovulasi langsung.

Secara kesimpulannya, bagi wanita hamil sepatutnya elakkan faktor-faktor penyebab keguguran dan awasi permakanan serta perubahan emosi anda. Ini kerana ianya amat berkait rapat dengan kandungan anda. ‘Mencegah adalah Lebih Baik’.

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Terkini @ Daily Rakyat