12 Tanda Kanser Usus Yang Mengancam Kesihatan Anda Terutamanya SUKA Makan Banyak

Sumber Rujukan : Blog/Policy Street

Kanser usus adalah tumor malignan yang timbul daripada dinding dalam usus besar. Kanser usus adalah punca ketiga utama kanser pada lelaki dan keempat di kalangan wanita di Amerika Syarikat. Faktor-faktor risiko untuk kanser usus termasuk sejarah keluarga yang menghidap kanser usus, polip usus, dan ulser kolitis lama. Kebanyakan kanser usus terbentuk dari polip.

12 Tanda Kanser Usus Yang Perlu Anda Ketahui

Tanda-tanda dan gejala-gejala kanser usus sering kali menjadi tertentu. Dalam erti kata lain, tanda-tanda dan gejala-gejala boleh berlaku disebabkan oleh beberapa keadaan yang berbeza. Apabila kanser usus dikesan pada peringkat awal, ia mungkin tidak mempunyai gejala. Gejala juga boleh berbeza-beza mengikut lokasi yang tertentu di dalam usus di mana tumor itu terletak.

Beberapa gejala dan tanda-tanda kanser usus ialah;

  1. Berak berdarah. Darah bercampur dengan najis, kadangkala najis berwarna hitam seperti kopi. Ini merupakan antara tanda-tanda awal barah usus.
  2. Perubahan tabiat membuang air besar seperti sembelit. Tabiat membuang air besar bagi setiap individu adalah berlainan. Jika kekerapan membuang air besar menjadi terlalu lama, contohnya daripada tabiat hari- hari ke tandas menjadi berkurangan kepada setiap tiga atau empat hari sekali.
  3. Cirit-birit merupakan tanda-tanda barah usus di sebelah kiri.
  4. Sembelit diselangi dengan cirit. Barah usus yang hampir tersumbat akan menyebabkan najis keras tidak dapat melalui usus besar. Pesakit akan mengalami gejala sembelit pada ketika itu. Najis yang tersumbat ini mempunyai banyak bakteria dan akan ‘membusuk’ di dalam usus, menyebabkan air kembali diserap ke dalam usus. Ini menyebabkan najis menjadi lembik dan berair. Pada ketika ini, pesakit akan mengalami gejala cirit. Cirit yang dialami adalah lebih daripada lima kali sehinggakan sesetengah pesakit mengadu tidak dapat mengawal simptom cirit ini.
  5. Tidak berak dan kentut serta muntah. Gejala ini akan berlaku apabila usus sudah tersumbat seratus peratus.
  6. Hilang selera makan dan turun berat badan. Pesakit akan menjadi kurus serta hilang selera makan dalam jangka waktu yang singkat.
  7. Sakit ‘perut’ adalah gejala yang sangat diambil mudah. Sakit pada bahagian abdomen bergantung kepada kedudukan barah usus.
  8. Tabiat ke tandas, tetapi tiada najis. Pesakit merasakan seperti mahu membuang air besar, tetapi apabila ke tandas, tiada najis yang keluar. Ini adalah disebabkan oleh kanser yang terletak pada bahagian rektum. Apabila ketumbuhan sudah memenuhi rektum, ianya memberikan mesej yang salah kepada badan seolah-olah rektum sudah dipenuhi najis. Sedangkan tiada najis di dalam rektum, yang memenuhinya adalah sel-sel kanser sahaja.
  9. Kekurangan zat besi (anemia)
  10. Lemah atau keletihan
  11. Penurunan berat badan secara mendadak.
  12. Kesakitan, kekejangan atau rasa gas pada bahagian abdomen.

Punca Kanser Usus

Kanser usus besar mempunyai pelbagai faktor yang membawa kepada masalah tersebut. Ia boleh disebabkan pada masalah genetik, masalah persekitaran dan juga keradangan yang berlaku pada bahagian usus tersebut.

  1. Masalah genetik

Terdapat beberapa jenis masalah genetik yang akan meningkatkan risiko seseorang itu untuk menghadapi masalah kanser. Ianya adalah:

  • Familial adenomatous polyposis: Dalam masalah ini, pesakit akan berisiko untuk 100% menghadapi kanser kolon pada umur 40 tahun. Dalam pesakit ini, polip pada dinding usus mudah tumbuh
  • Heriditary Nonpolyposis Colon Cancer Syndrome: Dalam masalah ini, pesakit mempunyai risiko sebanya 40% untuk mengalami kanser usus besar. Dia juga akan mudah untuk mengalami kanser tempat buang air kencing dan juga kanser rahim

    2.  Masalah persekitaran/ Diet

Kajian telah menemukan bahawa golongan yang selalu makan diet seperti di bawah berisiko untuk mengalami kanser usus. Diet tersebut adalah:

12 Tanda Kanser Usus Kepada Orang Ramai

  • Daging merah terproses ataupun lemak haiwan
  • Diet yang kurang serat
  • Kurang pengambilan buah-buahan dan sayur-sayuran
  • Masalah keradangan

Mereka yang mengalami masalah keradangan usus seperti ulcerative colitis dan juga Crohn disease mempunyai risiko yang tinggi untuk mengalami kanser usus

Selain daripada faktor risiko diatas, dibawah ini juga merupakan faktor yang akan meningkatkan risiko untuk anda menghadapi kanser tersebut

  • Umur: Melebihi 50 tahun
  • Sejarah keluarga yang mempunyai kanser. Terutamanya kanser usus, ovari dan juga rahim
  • Pengambilan alkohol
  • Mereka yang mengalami obesiti
  • Merokok

Tip Pencegahan Kanser Usus

Cerita tentang kanser usus ini memang ramai yang tak ambil peduli, berbanding dengan kanser payudara yang popular. Antara tips pencegahan adalah,

  1. Kerap jumpa doktor

Mendapatkan ujian saringan berkala untuk kanser kolon adalah cara yang tunggal terbaik untuk melindungi diri anda daripada penyakit ini.

Ia boleh menangkap kanser lebih awal, apabila ia adalah yang paling boleh dirawat, dan membantu mencegah penyakit dengan mencari ketumbuhan yang tidak normal dipanggil polip yang boleh bertukar menjadi kanser. Terdapat beberapa ujian saringan yang berkesan untuk kanser usus.

  1. Mengekalkan berat yang sihat

Kecuali untuk merokok, apa-apa lagi menimbulkan risiko keseluruhan kanser lebih daripada berat badan berlebihan.

Sekurang-kurangnya 11 jenis kanser yang berbeza telah dikaitkan dengan pertambahan berat badan dan obesiti, termasuk kanser usus.

  1. Berhenti merokok

Selain meningkatkan risiko penyakit serius seperti penyakit jantung, strok dan emfisema, merokok adalah punca utama sekurang-kurangnya 14 jenis kanser yang berbeza, termasuk kanser usus.

Jika anda merokok, berhenti merokok mempunyai manfaat sebenar, yang bermula sejurus selepas rokok terakhir anda.

  1. Aktif bersukan

Ia mengurangkan risiko pelbagai penyakit serius, termasuk kanser usus, dan menyediakan rangsangan mental yang baik.

Apa-apa jumlah aktiviti fizikal adalah lebih baik daripada tidak, tetapi ia adalah baik untuk mensasarkan kira-kira 30 minit atau lebih aktiviti sederhana setiap hari. Pilih perkara yang anda menikmati, seperti berjalan pantas, berbasikal, menari atau berkebun.

  1. Berhenti minum alkohol

Alkohol adalah satu perkara yang menakjubkan apabila ia datang kepada kesihatan.

Ia adalah jantung-sihat secara sederhana tetapi boleh meningkatkan risiko usus dan kanser lain pada tahap yang lebih rendah.

  1. Kurangkan daging merah yang diproses

Makan daging merah terlalu banyak – seperti steak, hamburger dan daging babi – meningkatkan risiko kanser usus dan daging yang diproses – seperti bacon, sosej dan bologna – risiko kenaikan lebih.

Cuba untuk makan tidak lebih daripada tiga hidangan setiap minggu. Kurang adalah lebih baik

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Terkini @ Daily Rakyat