Petua Kekal Cantik Dan Awet Muda Ikut Islam!

Sumber Rujukan : Sinar Harian

ANDA mahu kekal tampak muda? Jangan bergantung kepada produk kecantikan semata-mata sebaliknya, cubalah petua yang diajarkan Islam ini.

Petua ini paling mudah dipraktikkan, jika tidak sekarang, kesannya akan kelihatan apabila anda menginjak ke usia emas.

1) Minum air suam sebaik bangun dari tidur.

Sejurus bangun tidur pada waktu pagi, minum air suam terlebih dahulu. Adalah disarankan minum air suam dengan cara membiarkan air di dalam mulut kira-kira 10 saat sambil selawat tiga kali, kemudian baru telan.

Air liur basi dikatakan mempunyai enzim yang boleh menjadi ubat.

Boleh juga amalkan petua Nabi Muhammad SAW, minum segelas air suam dicampur sedikit madu. Madu ialah penawar berbagai penyakit.

2) Urut wajah dengan air dari bawah dagu hingga ke dahi diiringi selawat 3 kali. Amalkan setiap hari.

Urutan perlu dimulakan daripada bawah ke atas bukan dari atas ke bawah. Jika di urut dari atas ke bawah, dikhuatiri akan makin cepat berkedut.

3) Amalkan membaca ayat 35 – 38 surah Al-Waqiah dalam hati setiap kali mandi.

Dianjurkan membaca surah itu ketika curahan air yang pertama, ia perlu bermula pada kepala. Jika mandi menggunakan shower, bacalah ketika air menyentuh kepala.

4) Setiap kali lepas solat subuh, amalkan baca surah Yusuf dan minum air suam tiga teguk sahaja.

Amalan ini perlu dilakukan dengan jujur dan ikhlas. Insya-Allah, wajah anda akan kelihatan lebih muda daripada usia sebenar.

5) Setiap kali anda berhias di hadapan cermin, bacalah doa dan selawat di kedua tapak tangan kemudian sapukan ke muka sambil niat dalam hati agar diindahkan wajah seperti Nabi Yusuf.

Ia perlu diamalkan setiap pagi. Doanya begini:

‘Segala puji-pujian bagi Allah sebagaimana Engkau telah menantikkan diriku dan juga akhlakku. Semoga Engkau menjauhkan wajahku daripada api neraka’

6) Paling penting jangan tinggal solat.

Solat perkara yang diwajibkan dalam Islam, air wuduk yang disapu pada wajah lima kali sehari itulah pencuci muka paling berkesan untuk menyerikan wajah dan juga hati kita.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Terkini @ Daily Rakyat