Zirafah putih yang unik ditangkap pada kamera untuk kali pertama dalam sejarah

Sumber Rujukan : Educate Inspire Change

Zirafah putih yang unik ditangkap pada kamera untuk kali pertama dalam sejarah

Buat kali pertama dalam sejarah, sepasang zirafah putih yang unik ditangkap oleh kamera di Kenya. Dan mereka benar-benar muncul untuk dilihat. Di dalam klip itu, ibu dan anak – yang kedua-duanya menderita Leucism, keadaan genetik yang menghalang pigmentasi – boleh dilihat berkeliaran di sekitar Ishaqbini Hirola Conservancy.

Video yang luar biasa dirakamkan oleh kakitangan selepas penduduk tempatan mengetepikannya. Khabar angin telah tersebar untuk beberapa waktu yang mendakwa bahawa zirafah putih dan anaknya telah dilihat di kawasan tempatan tetapi tidak sampai beberapa bulan kemudian mereka telah direkodkan pada kamera. Walaupun ketidakmampuan mereka menghasilkan pigmen berwarna-warni, zirafah dan haiwan lain dengan leucisme tidak menghadapi kelemahan genetik untuk kelangsungan hidup mereka, tetapi warna mereka dapat menarik perhatian yang tidak diingini. 

Lebih separuh daripada semua zirafah tidak menjadikannya berusia enam bulan, menurut Yayasan Pemuliharaan Zirafah. Mereka sentiasa menjadia sasaran oleh pemangsa seperti singa dan hyena. Dalam bahagian komen video Program Pemuliharaan Hirola, penonton juga menyuarakan kebimbangan bahawa imej haiwan yang meluas dan lokasi mereka dapat membuat mereka lebih mudah terdedah kepada pemburuan haram.

Berikutan kelahiran zirafah putih di tempat perlindungan mereka, Taman Negara Tarangire menjaga untuk memastikan zirafah ini selamat dari pemburu haram. Hirola belum mengumumkan apa-apa keselamatan sedemikian.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Terkini @ Daily Rakyat