5 Petua Semulajadi Yang Berkesan Untuk Hilangkan Tompokan Panau

Sumber Rujukan : Mingguan Wanita

Panau merupakan tompokan putih yang membuatkan kulit wajah kelihatan tidak sekata. Bila kulit wajah ada panau, memang boleh menghilangkan keyakinan diri dan penampilan diri. Panau atau dalam bahasa saintifiknya Tinea Versicolor merupakan salah satu masalah jangkitan di lapisan luar kulit yang selalu berlaku disebabkan oleh kulat jenis Malassezia. Nah, ini saya kongsikan beberapa petua semulajadi yang berkesan untuk hilangkan tompokan panau agar kulit kembali sekata.

5 petua semulajadi yang berkesan untuk hilangkan tompokan panau adalah seperti berikut:

 

1. Bawang Putih

Ambil seulas bawang putih dan potong dua bahagian. Sapukan bawang putih tersebut di wajah anda setiap kali selepas mandi. Lakukan setiap hari sehingga panau tersebut hilang.

2. Cuka epal

Sapukan cuka epal di wajah atau di kawasan yang terdapat panau. Biarkan selama 20-30 minit, kemudian bilas dengan air. Amalkan setiap malam.

3. Lengkuas

Potong lengkuas dan buang kulitnya. Cuci hingga bersih. Kemudian sapu di bahagian kulit dengan perlahan-lahan. Biarkan selama beberapa minit dan bilas dengan air bersih. Lakukan setiap hari dan kesannya akan dapat di lihat dalam tempoh 1-2 minggu.

4. Lidah buaya

Lendir lidah buaya memang diketahui ramai mempunyai khasiat penyembuhan untuk kulit termasuk ruam. Potong lidah buaya dan sapukan lendirnya di wajah. Biarkan selama 10-15 minit dan bilas dengan air suam. Lakukan dengan kerap untuk hasil yang lebih cepat.

5. Halia

Tumbuk halia sebesar jari hingga lumat. Kemudian tempelkan halia ke bahagian kulit yang berpanau selama 15 hingga 20 minit. Amalkan sehingga sembuh.

Tuntasnya, jika ada tompokan panau pada badan, anda boleh ikuti cara-cara yang telah diberitahu dengan menggunakan bahan-bahan yang dinyatakan diatas. Selamat mencuba.

Untuk langkah pencegahannya adalah; menjaga kebersihan diri, elakkan pakaian yang basah atau lembap, pakai pakaian yang serap peluh dan longgar, serta sentiasa amalkan pemakanan yang seimbang.

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Terkini @ Daily Rakyat