Apa itu E-Sports? – Daily Rakyat

Apa itu E-Sports?


Pernahkah anda melihat berbagai tournament yang diadakan dari beberapa permainan video terkenal? Seperti Counter-Strike: Global Offensive, League of Legend, DOTA 2, Overwatch, PLAYERUNKNOWN’S BATTLEGROUNDS. Ya itulah yang dinamakan dengan E-Sports, dari berbagai artikel yang telah saya baca , saya menyimpulkan bahwa E-Sports atau Electronic Sport adalah bidang olahraga yang menggunakan permainan video sebagai bidang kompetitif utama.

 Sejarah E-Sports sendiri dimulai sejak masih before internet kira-kira tahun 1972 hingga sekarang. Lalu bagaimana mereka bersaing ketika belum ada internet? Mereka menggunakan kaedah highscore. Pemain yang mempuyai markah yang tertinggi akan menang. E-Sports biasa disebut competitive game, pro gaming atau electronical gaming.

Kerja para atlit E-Sports adalah bermain permainan video yang sudah menjadi bidang mereka dan mereka akan berlatih dengan tekun agar dapat memenangi tournament kerana hadiah yang ditawarkan sangat menggiurkan, bayangkan saja, hadiah ditawarkan untuk dimenangi@prize pool terbesar setakat ini lebih 24 Juta USD. Lebih tepat lagi iaitu $24,687,919.00USD. Hadiah yang ditawarkan ini untuk pertandingan The International 2017: Dota 2 Championships baru-baru ini di KeyArena Seattle, Washington.

Benar angka ini sangat menggiurkan. Untuk menyertai pertandingan ini tidak semudah yang dibayangkan, kerana akan dicari pasukan yang terbaik dari yang terbaik dari seluruh dunia untuk ditandingkan dan menjadi juara dunia. Kerja mereka adalah hobi yang dibayar, dan juga perlu perjuangan yang keras untuk menjadi atlit E-Sports, untuk Permainan video MOBA@Multiplayer Online Battle Arena seperti League of Legend, DOTA 2, Hero Of Newerth dan sebagainya memerlukan sebuah team yang mantap, bermula dari coach, pemain, manager team, sponsor bahkan kounselor@psychologist. Begitu juga untuk permainan PUBG, Overwatch, CS:GO, Call of Duty dan macam-macam lagi. Di zaman yang semakin berkembang ini, berbagai tournament E-Sports sudah tumbuh subur di setiap penjuru dunia.

Buat ibu bapa, pernahkah anda memanggil anak- anak anda tetapi mereka tidak dapat respond dengan serta-merta. Ini bermaksud mereka bermain game atas talian@online. Game online ini tidak mempunyai option untuk pause. Permainan video online ini menghubungkan lebih dari satu pemain 10 pemain hingga lebih 100 pemain dihubungkan kedalam satu gameworld pada waktu yang sama. Setelah mereka mencapai objektif permainan berikut, barulah mereka mampu untuk meniggalkan permainan tersebut kerana semua pemain yang dihubungkan itu telah dihentikan@disconnected. Permainan video ini memang menyeronokkan tetapi perlulah mempunyai batasan dan tidak menjejaskan hubungan kekeluargaan. Peace.

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan. Medan diperlukan ditanda dengan *

Terkini @ Daily Rakyat