APEM: Sejarah Penubuhan Syarikat Pengeluar Suis Terbesar di Dunia


Sejarah APEM tercipta kerana penciptaan produk yang berkualiti tinggi. Mereka telah mencipta produk yang berteknologi yang terperinci dan canggih. Produk mereka telah mengagumkan mereka sepanjang penubuhan syarikat ini.

 

Sejak pencipataannya pada 1952, APEM telah menjadi pengeluar utama mesin mesra pengguna di dunia.
Syarikat ini terdapat di 11 buah negara dan mempunyai rangkaian melebihi 130 pengedar dan agen di 5 buah benua.
Dengan adanya tapak pengeluaran di Eropah, Amerika, Asia, dan Afrika Utara, APEM mendapat pulangan 67% melalui pasaran eksport.

APEM mencipta dan memasarkan produk suis yang profesional bagi memenuhi kepelbagaian keperluan pasaran, antaranya ialah peralatan, perubatan, komunikasi, industri automotif, pertahan dan pengangkutan.

APEM juga mempunyai lebih dari 1200 pekerja diseluruh dunia dan membekalkan produk yang melebihi 20000 pelanggan seluruh dunia.

ASET APEM

Teknikal Dan Industri

  • Kepakaran teknikal yang tinggi: Jabatan R&D di 3 buah benua, alat reka bentuk yang banyak dan pengawasan teknologi.
  • Reka bentuk dalaman dan alatan fabrik.
  • Kawalan terhadap pelbagai teknologi dan semua proses pengeluaran.
  • Penghasilan produk yang tinggi: proses automatik, pusat pembuatan seluruh dunia.

Kualiti Produk dan Servis.

  • Menawarkan produk suis terbesar dipasaran.
  • Mempunyai banyak kelulusan dan pensijilan (UL/CSA, VDE, NF dan sebagainya).
  • Kesinambungan dalam membekalkan kepelbagaian produk.
  • Industri Autonomi.
  • Pendekatan kepada pengguna: anak syarikat di 11 buah negara, pengedar di 22 buah negara yang berlainan

Strategi Perkembangan

  • 65 tahun pengalaman.
  • Jenama di iktiraf di dunia.
  • Kewangan yang kukuh.
  • Pertumbuhan luaran dan dalaman yang stabil.
  • Kepelbagaian pasaran.
  • Pelanggan yang stabil di seluruh dunia.

Sejarah Penubuhan APEM

1952 – Penciptaan APR oleh Jean Rogero di Montpezat de Quercy (Tarn et Garonne) untuk industri pembuatan suis.

1971 – Selain penciptaan awal ini, Jean Rogero menubuhkan kilang pembuatan baru di Caussade, di bawah nama APEM dan mengkhususkan diri dalam suis kecil.

1976 – Syarikat memulakan strategi pembangunan di peringkat antarabangsa dan berjaya menubuhkan empat anak syarikat di Eropah.

1984 – Penawaran produk diperluas dengan penciptaan kemudahan baru di Montauban, yang di khususkan  dalam penciptaan reka bentuk dan pengeluaran suis panel.

1991 – APEM membeli sebuah syarikat di Amerika Syarikat dan menubuhkan anak syarikat baru, APEM Inc, untuk mengukuhkan pasaran di Amerika Utara.

1998, 1999 dan 2000 – APEM memerlukan syarikat-syarikat yang menunjukkan keperluan komersil atau menunjukkan minat teknikal yang tinggi:

  • MEC, pengeluar suis bijak PCB berprestasi tinggi Denmark.
  • WUJIN, berhampiran Shanghai, untuk mewujudkan APEM (Wujin) Electronic, anak syarikat China dan merupakan pangkalan operasi untuk pengembangan APEM ke Rim Pasifik.

2000 – Penubuhan anak syarikat baru di Mexico, APEM Mexico.

2002 – Pengambilalihan syarikat yang menghasilkan papan kekunci keluli tahan karat & papan kekunci di Itali, dinamakan APEM Italia.

2005 – Pengambilalihan OLIVER CONTROL SYSTEMS Ltd di England, melengkapkan penawaran APEM dengan pelbagai panel mount joysticks industri.

2008 – Pengambilalihan Produk CH, Amerika Syarikat, pengeluar utama joystick, trackballs dan peranti kawalan simulasi.

2015 – Pembinaan hab di Montauban untuk memusatkan pengurusan saham, serta penghantaran kebangsaan dan antarabangsa.

2018 – Tambahan premis perwakilan korporat di Caussade.

Antara Produk Yang Di Hasilkan

1. FD PUSHBUTTON SWITCH FD

Suis Pushbutton Ikon Berganda

Siri FD berasal dari siri FP yang dilancarkan pada tahun 2012, suis push button APEM yang pertama dengan penggerak yang diterangi sepenuhnya. APEM telah mengintegrasikan teknologi baru yang membolehkan paparan dua legenda berbeza bergantung pada kedudukan penggerak.

Siri FD sangat sesuai untuk reka bentuk bersepadu di mana suis dan penunjuk tambahan tidak lagi diperlukan. Sesendal yang berdiameter 24 mm, yang jarang berlaku di pasaran, membolehkan siri ini menjadi salah satu produk utama syarikat.

2. PC SERIES PENDANT CONTROLLER

Pengawal Pendant Permainan Yang Ergonomik

Berhadapan dengan perkembangan kenderaan tanpa pemandu, robot dan aplikasi kawalan jauh yang lain, APEM telah memutuskan untuk mengoptimumkan keselesaan pengguna dengan membangun pengawal loket yang inovatif dan ergonomik.

Ringan dan dapat dikawal dengan satu tangan, peranti ini sesuai untuk aplikasi yang memerlukan kawalan tepat dan intuitif. Siri PC dengan mudah menampung gamrik berkuasa kecil siri TSEM dan suis pushbutton siri APEM.

3. 3000 SERIES Joystick

Perhatian Terhadap Teknologi Yang Inovatif

Sembilan tahun selepas pengenalannya di pasaran, siri 3000 masih berada di barisan hadapan teknologi, dengan lebih daripada 50 pegangan yang ada.

APEM telah menggabungkan tiga inovasi untuk membangunkan kayu bedik ini: profil terendah di bawah panel di pasaran, mekanisme soket bola yang menggunakan komponen logam untuk lebih daripada 80% mekanisme kerja dan dua paksi cip tunggal teknologi sensor kesan Hall secara dramatik mengurangkan masa pengaturcaraan dan meningkatkan ketepatan.

4. NAVIMEC

Penyelesaian Prestasi Tinggi

Penyelesaian Navimec ™ direka pada tahun 2002 oleh MEC, rakan kongsi APEM Denmark. Suis pelayaran lima kedudukan ini pada asalnya merupakan produk yang diubah untuk pengeluar Denmark, TC, yang menggunakannya untuk kawalan muzik dan pengadun.

MEC memutuskan untuk mencadangkan produk itu kepada semua pelanggan dan kini boleh bergantung kepada penyelesaian prestasi tinggi ini.

5. IP DESKTOP USB JOYSTICK

Papan luncur pertama direka untuk aplikasi pemantauan rangkaian video

APEM telah membangunkan Desktop IP untuk menawarkan para pelanggannya sebagai alat mainan khusus yang memenuhi keperluan mereka untuk pemantauan rangkaian video.

Desktop IP mempunyai 3 paksi Hall effect joystick untuk kawalan intuitif fungsi pan, kecondongan dan zoom kamera. Selain itu, jurutera APEM telah mengintegrasikan sambungan USB 2.0 untuk memudahkan penyesuaian kepada aplikasi perisian yang menyokong input joystick USB melalui Microsoft DirectX.

Cekap dan mudah dipasang, kayu bedik ini telah menjadi standard dalam pelbagai “joystick permainan” pengawal permainan.

APEM adalah salah satu pengeluar utama produk-produk alatan mesin yang mesra pengguna. APEM mencipta, mengeluarkan dan menjual pelbagai produk suis seperti panel dan PCB suis, petunjuk LED, joysticks dan panel suis. Syarikat ini berpusat di 11 buah negara dan bergantung kepada rangkaian lebih dari 130 pengedar di 5 benua. Ia mempunyai tapak pengeluaran di Eropah, Amerika, Asia dan Afrika Utara.

Tag:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Terkini @ Daily Rakyat