Baru awal bulan poket sudah pun kering? Lakukan 8 cara ini untuk gaji lambat habis – Daily Rakyat

Baru awal bulan poket sudah pun kering? Lakukan 8 cara ini untuk gaji lambat habis


Adakah anda termasuk dalam kategori seorang yang boros?

Sukar mengatur perbelanjaan harian membuatkan hasil gaji anda lenyap begitu sahaja sebelum akhir bulan. Ketika mendapat gaji, memang banyak godaan yang datang. Tiba-tiba timbul keinginan untuk membeli gajet baru, baju, kasut, keluar bershopping bersama kawan-kawan dan sebagainya. Jadi, tak mustahil baru di pertengahan bulan, gaji anda sudah habis!

Segala-galanya berpunca daripada sikap boros anda sendiri. Jadilah seorang yang bijak dalam menggunakan wang. Jangan habiskan hari ini kerana masih ada lagi hari esok yang harus anda tempuhi. Untuk mengatasi sikap boros, anda perlu melakukan beberapa cara agar gaji tak cepat habis.

1.Rancang perbelanjaan anda

Setelah menerima gaji, sebaiknya anda membuat anggaran yang rapi agar segala perbelanjaan anda selama sebulan itu boleh dikawal. Bayar mana-mana yang penting terlebih dahulu, kemudian asingkan sebahagian daripada wang tersebut untuk disimpan. Selebihnya gunakan untuk keperluan sehari-hari sehingga tiba gaji yang akan datang.

Selain itu, anda juga boleh pisahkan wang gaji anda dalam dua tabung. Satu tabung untuk kegunaan peribadi, satu lagi tabung untuk keperluan harian. Cara ini membantu anda agar tidak belanja berlebihan.

2 .Hentikan penggunaan kad kredit

Jika anda benar-benar ingin mengubah sikap boros anda itu, berhenti mengeluarkan wang untuk perkara yang tidak  penting, elakkan membawa kad kredit dalam dompet supaya kredit tidak mudah untuk diakses. Gunakan wang sebijak yang mungkin.

3. Jangan dilayan/tergoda dengan emel tawaran diskaun

Berhenti melanggan emel yang selalu mengirimkan penawaran iklan diskaun dan penjualan barang. Godaan untuk berbelanja atau membeli bukan hanya ketika anda berkunjung ke pusat membeli belah sahaja, namun nafsu berbelanja itu tetap ada ketika anda melihat tawaran-tawaran diskaun barangan yang anda sukai. Kawal sikap boros atau nafsu berbelanja anda dan jangan terpikat dengan produk murah yang mana akan menyusahkan diri anda di kemudian hari.

4. Lakukan sendiri

Memang lebih mudah mengupah seseorang untuk melakukan pekerjaan rumah yang anda mungkin tidak sukai. Namun, perkara tersebut akan mempengaruhi pengeluaran berlebihan yang akan menghabiskan wang. Mulai sekarang belajarlah mengurus sendiri keperluan peribadi anda,seperti mengemas rumah, membasuh baju dan sebagainya.

5.Lebih selektif dalam membeli barang

Ketika anda sedang menjamu mata, pasti ada saja barang yang mahu anda dimiliki atau beli. Padahal, belum tentu anda memerlukan barangan tersebut pada setiap saat. Dahulukan kepentingan utama, kemudian barulah kepentingan sekunder dan selebihnya belajarlah menabung!

6. Biasakan hidup berjimat cermat kerana terdapat banyak cara yang boleh anda lakukan tanpa perlu menderita

Memasak makanan di rumah lebih baik membeli di luar ataupun menikmatinya di restoran-restoran. Harganya mungkin lebih mahal jika makan di luar dan secara tidak langsung ia akan menambahkan lagi sikap boros anda yang mana pengeluaran wang anda akan mengalir dengan  lebih laju.

7. Jauhi kawan-kawan yang gemar berbelanja

Biasanya orang cenderung mengeluarkan wang kerana gagal mengawal nafsu berbelanja atau godaan daripada orang sekeliling, terutama para shopaholic .Jauhi kawan-kawan yang suka berbelanja kerana ia mengundang keinginan anda untuk berbelanja.

8. Buat kiraan perbelanjaan berapa jumlah wang yang telah anda keluarkan dalam sebulan

Semak bahagian mana pengeluaran anda paling boros. Di samping itu,sebelum pergi ke mana-mana kompleks membeli belah, susun sendiri jadual perbelanjaan anda. Beli yang penting untuk keperluan anda.

Di samping itu, sediakan waktu paling kurang sehari apabila anda mahu membeli barang yang memerlukan perbelanjaan besar. Ia akan membuka ruang untuk anda berfikir kembali untuk membeli barangan tersebut dan menilai kembali kedudukan kewangan anda.

Berbelanjalah dengan bijak untuk masa akan datang, duit yang kita menabung itu mungkin dapat membantu kita kelak jika ada kecemasan.

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan. Medan diperlukan ditanda dengan *

Terkini @ Daily Rakyat