Siapa Yang Tak Pernah Gagal? Setiap Kali Kita Gagal, Kita Harus Bangkit Dari Kegagalan – Daily Rakyat

Siapa Yang Tak Pernah Gagal? Setiap Kali Kita Gagal, Kita Harus Bangkit Dari Kegagalan


Bangkit Dari Kegagalan. Nak tahu bagaimana caranya bangkit dari kegagalan?Anda pasti boleh dan menjadi lebih kuat serta bersemangat setelah membaca artikel ini. Perkongsian ini sedikit sebanyak dapat mencetuskan idea untuk anda menjadi lebih hebat.

Hidup manusia adalah seperti roda, kadangkala kita mengecapi kejayaan dan kebahagiaan. Kadang kala kita jatuh ke bawah, ditimpa kegagalan,kecelakaan dan juga musibah. Kegagalan seseorang itu mungkin ia melibatkan dari segi akademik, kerjaya,kehidupan, percintaan ataupun kewangan.

Jatuhnya seseorang bukan bermakna anda tak mampu untuk bangkit semula. Bangkit dari kegagalan dan penyesalan bukanlah perkara yang mudah untuk dilakukan. Anda memerlukan kekuatan fizikal dan mental untuk teruskan melangkah.

Bangkit Dari Kegagalan

Antara cara yang boleh diterapkan untuk anda bangkit dari kegagalan atau kejatuhan ialah: 

 

1. Sentiasa Menerima Hakikat

Benar, kegagalan memang pahit untuk ditelan bagi sesiapa yang menghadapinya. Mungkin anda berusaha dengan begitu bersungguh-sungguh untuk mencapai apa yang dihajati. Ada juga yang banyak mengeluarkan wang ringgit untuk berjaya dalam bidang perniagaan, pelaburan, perhubungan atau pendidikan.

Bagi yang menghadapi situasi ini, cubalah bangkit dari kegagalan sedikit demi sedikit. Terima kenyataan yang anda sedang ditimpa musibah. Yakinlah sesuatu buruk yang terjadi pasti akan ada hikmahnya. Bina kembali kekuatan untuk bangkit dari kejatuhan.

Cuba susun dan mengkaji kembali misi dan visi anda, mungkin memerlukan sedikit perubahan untuk memastikan anda dapat mencapai kejayaan. Perubahan yang kita buat haruslah disusuli dengan tindakan yang aktif dan berterusan.

 

2. Sentiasa Mencuba Benda Baru 

Jelas tanpa bersuluh, anda telah gagal dengan mungkin perkara yang anda minati atau yang anda ingin cuba. Mungkin kegagalan anda berpunca kerana anda kurang mahir atau kurang minat dengan bidang yang anda ingin ceburi.

Anda hendaklah mengkaji sedalam-dalamnya adakah anda akan berjaya dan pergi jauh dengan perkara yang menyebabkan anda gagal? Jika anda yakin dan pasti akan bangkit dari kegagalan dan mampu meneruskan kembali apa yang anda hajati, jadi teruskan usaha anda segigihnya.

Jika sudah serik dengan kegagalan tersebut, anda hendaklah mencari cabang yang baru untuk memastikan anda tidak sentiasa terperosok di bawah.Mungkin dengan mencuba sesuatu yang baru akan memberikan sinar baru pada hidup anda.

 

3. Bangkit dari kegagalan 

Gagal bukan bermaksud anda gagal untuk selama-lamanya. Ramai tokoh-tokoh perniagaan dan politik yang pada mulanya gagal namun dengan segala usaha dan fikiran yang positif telah membuatkan mereka bangkit dari kegagalan.

Antara tokoh yang pernah merasai kegagalan adalah pengasas Microsoft, Bill Gates, yang juga dikenali sebagai orang paling kaya di dunia. Beliau sebelum ini pernah gagal untuk melanjutkan pelajarannya, tapi lihatlah, hasil usaha gigihnya telah membuat beliau antara manusia paling berjaya di muka bumi.

 

4. Kaji Kekuatan & Kelemahan 

Inilah masa yang sesuai untuk anda menilai diri anda sendiri. Melalui kegagalan kita dapat mengetahui banyak kesilapan yang mungkin kita pernah lakukan atau memang acap kali kita sering lakukan.

Kaji sedalam-dalamnya apa punca yang menyebabkan anda gagal. Cari punca kekuatan dan kemahiran anda dan senaraikan juga apa titik kelemahan dan kekurangan anda. Cara ini dapat menjadikan anda lebih mengetahui punca segala permasalahan.

Anda juga boleh melakukan ‘kajian’ pada diri anda dengan bertanyakan pada orang sekeliling yang rapat dengan anda tentang pandangan orang lain terhadap anda. Pasti anda dapat muhasabah diri untuk memperbaiki kesilapan yang pernah anda lakukan secara sedar atau tidak sedar.

Dari sini anda akan dapat mengetahui jika anda benar-benar sesuai dengan pilihan yang anda pilih atau lakukan kerja yang sesuai dengan kemahiran dan kekuatan anda. Yakin pada kekuatan diri sendiri akan menjadi kunci kepada kejayaan seseorang.

# Pendapat orang lain terhadap kita juga penting untuk memastikan semua yang kita jalankan mendapat sokongan dan membuatkan orang lain berbahagia. 

 

5. Sentiasa Berfikiran Positif 

Memang lebih mudah bercakap dari melakukanya. Memang diperakui sukar untuk kita memandang positif tentang perkara yang kita sudah gagal. Namun setidak-tidaknya kita harus mencuba untuk menyuntik elemen positif di dalam diri anda.

Cuba serapkan fikiran positif anda bahawa ini bukan penghujung bagi anda. Yakini anda boleh bangkit dan mampu membuktikan kepada orang lain bahawa kegagalan bukan membuatkan anda semakin lemah, sebaliknya membuatkan anda lebih kuat dan bersedia menghadapi apa jua rintangan yang bakal tiba.

Sesungguhnya, sepatutnya kita hendaklah menetapkan di dalam fikiran kita supaya bersyukur kerana kemungkinan apa yang kita alami mungkin tidak seteruk seperti mana yang dialami oleh orang yang lebih teruk nasib yang menimpanya daripada kita.

Menyuntik eleman positif di dalam badan secara tidak langsung akan memberi tenaga baru kepada anda untuk membuka buku baru di dalam hidup.

 

6. Solat & Doa 

Mungkin sebelum ini kita lupa akan ikatan dan perhubungan kita dengan maha pencipta lagi maha berkuasa iaitu Allah S. W. T. Mungkin kita lalai melaksanakan tanggungjawab kita sebagai khalifah di muka bumi ini.

Muhasabah diri anda dan kembalilah bertaubat padaNya. Tunaikan solat 5 waktu solat yang diperintah oleh Allah S. W. T dan jikalau anda mampu, tunaikan solat sunat lain untuk menambahkan amalan kita pada Allah.

Sesuatu usaha itu tidak akan sempurna jika tidak menyembah diri dan meminta pertolongan dari Allah S. W. T, iaitu melalui doa. Perbanyakkanlah doa untuk membina kekuatan untuk bangkit dari kegagalan dan dimurahkan rezeki semoga dapat mengecapi kejayaan.

# Lebih banyak anda solat dan berdoa, supaya lebih dekat diri anda dengan Allah. Pastikan anda melakukannya dengan hati yang ikhlas. 

 

7. Mendampingi Orang yang Berjaya 

Hadis nabi ada mengatakan anda hendaklah bergaul dan mendampingi orang yang berjaya, ibarat apabila kita mendapingi orang yang menjual minyak wangi akan wangilah badan kita, jika kita mendampingi tukang besi maka busuklah badan anda.

Dampingilah orang berjaya tidak kira berkawan atau bersahabat dengannya, Anda juga boleh bekerja di bawah orang yang sudah berjaya dengan bidang yang anda hendak ceburi. Dari situ anda boleh cuba untuk mencungkil rahsia dan etika kerja mereka.

Bagi yang tidak mampu untuk mendekati orang yang berjaya, anda juga boleh belajar dan mengetahui tips orang-orang berjaya dengan membeli buku rahsia kejayaan mereka atau tips kejayaan seseorang individu itu di internet.

Sesungguhnya, kegagalan bukanlah titik noktah kepada hidup anda. Jangan sesekali mengalah dengan dugaan yang menimpa pada diri anda. Berpeganglah kepada prinsip ‘buka buku baru, mulakan buku baru’.

Bangkitlah daripada kegagalan anda dan berpandang ke depan untuk memastikan anda terus bangkit dan mencuba segigih yang mampu untuk menucup kejayaan pada masa depan yang bakal tiba.

Contohilah semangat kebangkitan Jepun yang ditimpa musibah seperti peristiwa Pengeboman Atom di Hiroshima yang membuatkan mereka lumpuh dari segi ekonomi, namun mereka bangkit dari kejadian itu dan sekarang telah menjadi antara kuasa besar ekonomi di dunia.

 

Kesimpulan

Semoga perkongsian ini dapat sikit sebanyak membantu anda dalam meneruskan perjuangan anda walaupun telah banyak kali gagal. Setiap yang berjaya pastinya mempunyai kisah kegagalan masing-masing. Jadikan kegagalan sebagai pembakar semangat untuk anda lebih berjaya.

 

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan. Medan diperlukan ditanda dengan *

Terkini @ Daily Rakyat