AWAS!! Bahayanya Ketumbuhan Fibroid, Paling Kerap Dihidapi Para Wanita – Daily Rakyat

AWAS!! Bahayanya Ketumbuhan Fibroid, Paling Kerap Dihidapi Para Wanita


Fibroid dalam rahim juga dikenali sebagai leiomyoma atau myoma adalah sejenis ketumbuhan benigna(bukan kanser) yang paling kerap dihidapi oleh golongan wanita. Saiz dan bentuk ketulan fibroid ini juga tidak sama dan boleh berlaku di pelbagai tempat seperti rahim,luar rahim atau antara lapisan rahim atau melekat pada rahim seperti struktur akar.

Image result for fibroid

Fibroid ini boleh berlaku pada semua peringkat umur yang sudah mencapai akil baligh, tetapi kerap berlaku dalam kalangan wanita yang berusia 30 hingga 50 tahun. Dianggarkan 20 hingga 40 peratus insiden fibroid dalam rahim berlaku dalam kalangan wanita dalam tempoh reproduktif (tahun kesuburan). Namun, masih ramai wanita yang tidak menyedari mereka mempunyai fibroid atas sebab mereka merasakan sakit yang mereka alami adalah sakit biasa apabila kedatangan period.

Fibroid sering berlaku di kalangan wanita yang tidak berkahwin dan yang pernah beranak. Antara petanda anda mungkin ada Ovarian cyst yang kritikal adalah bila period anda mula terganggu.

Ovarian cyst dan fibroid ni kedua-duanya sama iaitu sejenis ketumbuhan. Bezanya, fibroid ni terdiri dari tisu yang padat dan hanya berada pada rahim. Tapi ovarian cyst terdiri dari cecair atau semi-solid dan berada dalam ovari.

Kebanyakan yang kita dengar ramai wanita Malaysia yang menghadapi ketumbuahan fibroid, rata-ratanya akan mengambil jalan mudah dengan menjalani proces pembedahan. Tapi masih juga ketumbuah itu akan tumbuh selepas beberapa bulan atau tahun itu pun bergantung pada aktifnya fibroid mereka. Nak tahu punca dan macam mana nak cegah fibroid, ikuti perkongsian oleh Dr Hamid Arshat ini.

Image result for ovarian fibroid

Punca dan Bagaimana untuk mencegah Fibroid

1. Mungkin ada faktor baka dikaitkan dengan tumbuhan fibroid.

2. Tumbuhan fibroid membesar atas pengaruh hormon estrogen. Kandungan estrogen berlebihan pada pengidap fibroid. Estrogen dikeluarkan oleh kilang ovary dan sedikit dari lemak dan kelenjar adrenal.

Biasanya tindakan estrogen ditentang hormon progesterone. Hormon progesterone hanya keluar jika ada penetasan telor (ovulation). Malangnya tidak semua pusingan haid ada ovulation. Oleh itu kekurangan hormon progesterone boleh menimbulkan bermacam-macam gangguan haid dan juga kurang subur.

3. Ada beberapa jenis makanan yang menggalakkan pertumbuhan fibroid khususnya yang tinggi kandungan gula dan karbohaidret. Makanan-makanan junk, fast dan tinned juga disyakki menggalakan fibroid kerana kandungan pengawet, perisa dan pemanis tiruan.

4. Ada juga makanan yang mengandungi phytoestrogen sapeti kacang soya dan lain-lain tetapi kesannya terhadap pertumbuhan fibroid tidak dapat dipastikan.

5. Mungkin lebih baik makan antiestrogen foods untuk cegah tumbuhan fibroid saperti delima, broccoli, kobis, cauliflour; maca, minyak zaiton, cendawan shitake: anggor merah, chia seeds, oats, teh hijau, juz lemon, kacang almond walnut dan peanuts; kunyit, bawang, cholophyl dan spirulina. Virgin coconut oil (VCO), garlic, kucai dan berries. Sayur-sayur hijau segar dan mentah serta ulam-ulam.

6. Sering fibroid tidak menimbulkan gejala atau tanda-tanda. Terbaik untuk lakukan scan peranakkan.

Seperti yang ditulis oleh Dr Hamid Arshat dalam tulisan beliau tidak ada rawatan yang menggunakan ubat hospital yang boleh mengecutkan ketumbuhan fibroid TETAPI ada kemungkinan ubat-ubatan tradisional seperti akar kayu atau dedaun yang mungkin mempunyai kesan, khusus terhadap rahim boleh mengecutkan ketumbuhan pada fibroid. Bidang ini masih lagi terbuka luas dan usaha yang boleh mendapatkan ramuan untuk mengecutkan ketumbuhan fibroid.

Simptom fibroid dalam rahim

  • Pendarahan haid yang teruk dan berpanjangan
  • Senggugut
  • Pendarahan faraj pada masa yang lain daripada haid
  • Anemia
  • Kesakitan selepas hubungan seks (dyspareunia)
  • Tekanan pelvik
  • Lemah kawalan kencing
  • Pembesaran uterus dan abdomen
  • Keguguran
  • Ketidaksuburan

Jika anda mempunyai simptom-simptom yang telah dinyatakan, bersegeralah berjumpa dengan doktor untuk memastikan kesihatan anda terjamin dan selamat.

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan. Medan diperlukan ditanda dengan *

Terkini @ Daily Rakyat