Apa itu Gegata, Punca dan Petua Menghilangkannya


Pernahkah anda mengalami penyakit kulit seperti ini? Tak sakit tapi rasa gatal. Bila garu, makin besar pula jadinya. Daripada satu biji bintat, boleh jadi peta merebak satu badan.

Gegata juga dikenali sebagai sopak garam atau kelopak garam. Dalam terma perubatan, gegata dikenali sebagai Urticaria, iaitu sejenis alahan atau allergic. Gegata boleh timbul secara tiba-tiba. Gegata terjadi kerana bahan kimia bernama histamine telah dibebaskan ke dalam darah. Kehadiran histamin akan menyebabkan salur darah menjadi kembang lalu menyebabkan tisu di bawah kulit membengkak. Kesannya kulit jadi kemerahan dan gatal yang amat sangat.

 

Ciri-ciri Urticaria

  • Kulit rasa gatal, dan bengkak/timbul. Warna kulit yang gatal mungkin kemerahan/atau sama warna
  • Ada effect ‘blanching’ , iaitu bila kita tekan di bahagian tengah ruam tu, warna kulit akan bertukar putih/cerah sebentar.
  • Ruam dan gatal tu boleh berlaku sekejap sahaja, dalam masa minit ke beberapa jam. Majoriti nya akan hilang selepas 24 jam. Namun ada yang teruk, boleh ada ruam berhari hari, berulang ulang selama berminggu minggu atau bulan.

 

Terdapat 2 jenis Urticaria iaitu:

  1. Acute Urticaria
    – Biasanya didapati pada bayi-bayi dan kanak-kanak. Berlaku disebabkan oleh mendapat jangkitan virus ataupun alahan makanan seperti susu lembu, telur dan kacang tanah. Ianya hilang dalam masa 6 minggu.
  1. Chronic Urticaria
    – Melebihi enam minggu. Boleh berlaku secara spontan tanpa pencetus

Punca Urticaria
Memang majoriti kes Urticaria ini, dikaitkan dengan tindak balas alahan atau allergic response. Namun ada kalanya ianya disebabkan jangkitan jangkitan. Ada juga kalanya Urticaria timbul sebab penyakit kronik tertentu. Apa pun puncanya, Urticaria terjadi kerana sistem imun badan dirangsang dan rangsangan (alahan/jangkitan/penyakit kronik) ini mencetuskan pengeluaran bahan kimia ‘Histamine’ oleh sel sel mast di kulit. Histamine nilah yang mengakibatkan gatal-gatal.

 

Antara punca / trigger urticaria yang bersifat alahan:

  • Makanan, terutamanya telur, seafoods, kekacang
  • Bulu haiwan macam kucing, anjing
  • Sengatan haiwan / serangga.
  • Ubat ubatan, especially antibiotik, painkiller
  • Debunga / habuk dari pokok , semak samun
  • Material pakaian, termasuk exposure pada latex.
  • Penerima darah (blood transfusion) pun boleh cetuskan urticaria.
  • Menerima air di wad (IV drip), atau prosedur masuk kan dye dalam saluran darah utk test di hospital, pun boleh trigger Urticaria.

Jangkitan yang boleh menyebabkan Urticaria:

  • Jangkitan virus, bakteria

Rangsangan fizikal ( Physical Urticaria)

  • Apabila kulit terdedah pada panas / sejuk / matahari
  • Apabila kulit kena tekanan ( pressure) atau gegaran ( vibration)
  • Senaman ( exercise) pun boleh cetuskan urticaria

Penyakit kronik yang mungkin akan ada Urticaria:
– Penyakit berkaitan Thyroid
– Penyakit autoimmune seperti SLE, Rheumatoid Arthritis.

Rawatan Urticaria:
Untuk Urticaria yang simple, kecil, kalau biarkan sahaja, ia boleh hilang sendiri. Cuma sebab gatal tu, maka digalakkan ambil ubat tahan gatal iaitu ubat anti histamine. Ada dua  jenis ubat tahan gatal, yang mengantuk dan tak mengantuk.

Mungkin juga perlu sapu calamine lotion, untuk melegakan & bagi kesan sejuk pada kulit. Apa apa yang menyejukkan kulit, insya Allah akan membantu kurangkan ruam Urticaria ini.

Tu sebab, BUKAN SEMESTINYA kena follow petua mandi air garam, air bunga dan sebagainya, asalkan mandi (sejukkan badan), majoriti kes Urticaria akan berkurangan dengan cepat. Kalau ada pendingin hawa, ON kan pendingin hawa.

Ada masa nya doktor akan bagi ubat steroid sama ada dalam bentuk pil atau suntikan. Ini bergantung kepada berapa serius Urticaria tersbut.

Bagi kes kes Chronic Urticaria dan tak dapat kenal pasti apa puncanya (tak jumpa punca alahan  sama ada makanan / bahan kimia / etc), maka perlu rujuk dengan Pakar Kulit. Ada beberapa test seperti skin test & ujian darah yang boleh dibuat untuk kenal pasti punca terjadinya Urticaria.

Avoidance, iaitu mengelak makan/ terdedah kepada punca alahan ialah paling utama.

Ambil supplement / vitamin C / produk yang dakwa boleh elakkan Urticaria?
Tiada bukti. Nak makan supplement as supplement, sila kan. Tapi supplement BUKAN UBAT utk elak urticaria.

Nak cuba berubat alternatif?
Silakan. Terutama nya bagi kes kes Chronic Urticaria. Berbulan-bulan berulang-ulang keluar ruam, jumpa pakar kulit buat skin test & blood test pun tak dapat kesan apa punca (ini memang common, kita panggil Chronic Idiopathic Urticaria). Ada orang yang nak percaya ianya sebab buatan orang la, jin ludah la…maka nak berubat secara Islam, guna ayat ayat ruqyah, sila kan. Nak berubat jumpa dukun, bomoh, elakkan sebab boleh mengundang syirik nanti. Berubat secara Islam tak salah, tapi usaha berubat medical jangan tinggal.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Terkini @ Daily Rakyat