Lelaki Ini Menceritakan Bagaimana Berkahwin Pada Usia Muda Dengan Hantaran RM15,000 – Daily Rakyat

Lelaki Ini Menceritakan Bagaimana Berkahwin Pada Usia Muda Dengan Hantaran RM15,000


Terkejut saya melihat video yg kini sedang viral menunjukkan pergaduhan besar antara pihak pengantin lelaki dan perempuan yang berlaku di masjid, rumah Allah yang patut kita hormati. Lebih mengejutkan apabila pengantin perempuan sendiri bergasak menarik tudung seorang wanita yang lebih berusia dengan suara yang lantang menjerit2. Allahuakbar, dimana akal kita semua sebagi hamba Allah. Saya tidak tahu kisah sebenar di sebalik video yang dirakamkan semasa kejadian, cuma melihat sedikit-sebanyak sedutan daripada video tersebut, sudah terlihat keadaan masyarakat kita walaupun kes ini dikatakan agak terpencil.

Saya tidak pernah mengulas isu-isu viral di FB ataupun di mana-mana laman sosial lagi-lagi isu yang negatif. Cuma apabila melihat keadaan yang sudah tidak terkawal, saya terpanggil untuk menulis sedikit-sebanyak sejarah perkahwinan saya. Semoga boleh dijadikan inspirasi kepada mereka yang bakal berkahwin. Ini kisah perkahwinan saya di usia 21 tahun.

Kisah Saya

Saya bertemu dengan isteri di sebuah kolej matrikulasi pada tahun 2004 ketika belajar bersama. Semasa itu kami cuma kawan biasa. Tiada niat utk bercinta kerana saya dan dia benar2 mahu menumpukan perhatian dlm pelajaran. Seawal perkenalan kami, hubungan ibu dan bapa saya memang sudah berada dlm keadaan kritikal, ibarat telur di hujung tanduk. Akhirnya genap 20 tahun usia perkahwinan ibu dan bapa saya, mereka berpisah secara baik. Tidak perlu diceritakan kisah mereka kerana itu adalah masalah yg berlaku diantara mereka. Sebagai anak, kami akur dgn keputusan mereka.

Keadaan menjadi amat sukar untuk saya meneruskan pelajaran. Susah menerima hakikat perpisahan ibu dan ayah. Ekonomi keluarga terjejas teruk. Isteri saya (masa ni belum kahwin) pada ketika itu amat kuat menyokong saya. Teringat kata2nya ketika itu. “Awak boleh berjaya. Saya yakin dgn awak.” Allahuakbar, terasa diri ini sehelai sepinggang, ibu tanpa pendapatan yg tetap dgn perniagaan yg bermasalah. Duit bantuan RM500 (kalau tak silap) utk 1 semester di matrikulasi, itu sajalah yg saya ada utk belanja sepanjang 6 bulan. Bagaimana sy mampu jadi org yg berjaya? Dia sentiasa meyakinkan sy dan memberi semangat terus-menerus kpd saya dgn penuh ikhlas. Tiada balasan yg diharapkan pun. Dia cuma mahu saya berjaya. Hati saya terpikat dgn keikhlasan dan keyakinannya kpd saya. Saya meminta izin dirinya utk menjadi teman istimewa. Alhamdulillah disambut baik. Dan di situlah bermula cita2 saya. Melihat keruntuhan rumah tangga ibu bapa sendiri, bagaikan tamparan hebat utk saya membina rumah tangga sendiri suatu hari nanti dgn lebih sempurna.

Isteri bukanlah dari keluarga yang berada. Ibu bapanya juga bekerja keras siang malam mencari rezeki. Namun saya amat kagum dengan ayahnya yang berjaya mendidik anaknya dgn didikan agama & akhlak yg tinggi walau dia sendiri tidak pernah ke sekolah agama.

Berhenti Belajar

Genap 1 semester di kolej matrikulasi, saya mengambil keputusan utk berhenti belajar dan mahu mencari pekerjaan utk membantu ibu yg berada dlm keadaan yg amat sukar. Saya perlu bersama ibu di saat genting ini. Dia perlukan seseorang utk menyokongnya. Ibu terpaksa menanggung saya bersama 7 adik beradik yg lain. Kak long pada masa itu baru tamat belajar dan masih tercari2 pekerjaan, kakak no 2 & 3 masih belajar di universiti, saya yg ke-4. Adik2 no5-8 semua masih bersekolah. Kami amat terhimpit dgn krisis kewangan ketika itu. Saya mencuba nasib memohon kerja sebagai pramugara di sebuah syarikat penerbangan. Tapi malangnya saya gagal di interview ke-2 kerana tangan berparut akibat menolong ibu dgn kerja2 kasar renovasi kedai makannya. Perniagaan kedai makannya juga gagal, bisnes terjejas teruk. Alhamdulillah. Saya tahu besar hikmahnya disebalik ujian2 ini..

Genap umur 18, saya bertunang dengan isteri. Ya, masih budak2 sudah masuk meminang. Saya cintakan isteri saya, apa lagi bukti yg saya betul2 serius melainkan menuju ke alam perkahwinan. Saya tidak mahu memberi pelbagai alasan lagi kepada diri. Walau pada masa tu saya cuma bekerja di sebuah syarikat pembekal alat utk penerbangan sebagai pembantu IT yg cuma bergaji RM800 (atas bantuan ayah kpd kawan karib saya), sy tidak berfikir panjang utk mengikat tali pertunangan. Alhamdulillah keluarga pihak isteri juga amat memahami dan memberi galakan. Ibu juga amat menggalakkan setelah dia mengenali hati budi isteri dan mula menyayanginya.

Ikatan pertunangan sudah, tarikh dan jumlah hantaran perkahwinan nanti masih tidak ditentukan. Anggaran kasar selama 2-3 tahun tempoh pertunangan.

Saya tak tahu mahu bermula dari mana, bagaimana mahu mangumpul wang kalau kos ke pejabat saja sudah mencecah RM300-400 sebulan? Tidak masuk makan dan minum lagi. Alhamdulillah rakan2 di pejabat amat memahami keadaan saya dan sering membantu semampu mungkin. Majikan juga amat baik dan tidak pernah berkira. Segan mahu memberi tahu mereka di pejabat yg saya baru bertunang kerana mereka tahu keadaan saya dan keluarga. Takut2 dikatakan menambah masalah yg sedia ada.

Genap 3 bulan bekerja di situ, saya dipanggil majikan. Dia mahukan saya untuk menyambung pengajian. Tidak cukup dgn SPM sahaja. Dia boleh bantu saya untuk masuk ke IPT kerana ramai kawan2nya boleh membantu. Kos kemasukan ke IPT juga dia sedia tanggung. Alhamdulillah syukur. Tetapi kalau saya sambung belajar, bagaimana pula dengan saraan hidup? Bagaimana utk mengumpul duit kahwin? Bagaimana mahu membantu ibu? Allah.. Saya amat yakin dgn perancanganMu. Akhirnya sy memilih utk masuk ke kolej swasta di bawah kelolaan MARA kerana tahu MARA menyediakan pinjaman beserta kos sara hidup RM300+ sebulan. Belajar rajin2 boleh dapat diskaun bayaran atau dijadikan biasiswa. InsyaAllah..

Masuk ke kolej, awal2nya memang perit. Pinjaman masih belum diluluskan, semua kos perlu ditanggung sendiri. Alhamdulillah bantuan majikan dulu masih berbaki sedikit utk meneruskan perjuangan. Teringat satu hari, di dalam dompet cuma ada RM2, mahu makan tgh hari tak cukup, jadi ambil saja nasi dan sayur. Pak cik gerai yg mesra dgn panggilan Pak Abu perasan gelagat saya yg ragu2 mengambil lauk. Lalu diambilkan seketul ayam diletakkan ke dalam pinggan saya. “Tak apalah dik, makan je. Ambik sayur je mana kenyang.” Dia senyum, tidak meminta sebarang bayaran. Allah, murahkan rezeki pak cik ni..

amber-webbanner-1800x700

sponsored by ShawlsHouse.com- instant shawl expert

Masuk semester ke-2 alhamdulillah loan MARA diluluskan dan boleh lah menanggung hidup sedikit. Duit pertama yg MARA beri RM2,000 sy jadikan downpayment membeli sebuah motor. Masa ni ramai kawan2 beli handphone baru. Paling famous masa tu Nokia Sabun. Saya cukuplah dgn alcatel polyphonic sejak matrik yg boleh membuat panggilan dan terima hantar sms. Susah bergerak bergantung kpd bas kolej shj. Seumur hidup tak pernah bawa motor sebab ayah mmg tak izin kami adik-beradik bawa motor, bahaya katanya. Tiba2 terus ambil lesen (2 kali gagal) dan beli motor. Sudahnya hari ke-2 motor baru keluar kedai dah jatuh bodoh masa mencilok.

Kerja Sambilan

Di kolej saya sentiasa mencari2 peluang kerja yg ada. Kadang2 hujung minggu ada rezeki dapat kerja di hotel sebagai pelayan. Alhamdulillah dpt lah RM40 semalaman kerja. Kalau rezeki hotel bawa ke luar kawasan, dapatlah lebih sikit RM50-80. Kerja pelayan nampak mudah, nak mengangkat pinggan2nya yg berat berulang kali sebenarnya teramat susah. Habis kerja beratur ambil gaji macam cerita p.ramlee, ali baba dan 40 penyamun. Tak lama saya ditawar kerja oleh staff kolej utk design poster2 dan banner2 majlis2 di dalam kolej. Alhamdulillah. Sememangnya minat grafik itu tidak pernah padam semenjak sekolah. Perbelanjaan harian amat ketat, sy perlu menyimpan. Pernah sekali di bulan puasa, kerana tak cukup bajet, sy cuma order nasi kosong dan sup kosong untuk bersahur. Sedih menelan biji2 nasi bersama sup kosong hampir setiap hari demi mengekalkan simpanan. Namun saya tahu ada mereka yg sahurnya lebih teruk drpd ini. Syukur alhamdulillah..

Sampai suatu masa, seorang pemilik syarikat printing terlihat karya saya dan menawarkan kerja sambilan di pejabatnya secara tetap. Saya cuma perlu hadir setiap hari ke pejabat dari jam 4.00pm-10.00pm. Kadang2 berlanjutan sehingga jam 4-5pagi bergantung kepada tugasan yg perlu diselesaikan. Saya ditawarkan gaji RM400 sebulan. Alhamdulillah. Allah saja yg tahu sorakan hati ini. RM400+300, cukuplah sedikit sebanyak membuat simpanan utk kahwin nanti. Saya tidak dpt menyimpan secara konsisten kerana keperluan yg berubah2 setiap bulan. Keadaan masih tidak stabil. Sewa bilik RM150, makan minum RM200, motor RM120, beri ibu sedikit, minyak dll RM100. Baki2 RM80-100 itulah simpanan yg ada.

Keadaan makin teruk bila hampir hari2 pulang dari ofis jam 3-4pagi. Masuk ke kelas lambat dan tertidur semasa lecture. TAPI, keadaan memaksa saya utk mendapatkan keputusan yang cemerlang, saya tiada pilihan mesti skor. Teringat sekali masuk ke kelas programming java. Saya masuk lewat dan duduk di belakang sekali. Terus rebahkan kepala sebab balik lewat semalam, lecturer tak kata apa kerana sudah lali dgn keadaan itu. Sedang tertidur tiba2 saya angkat tangan dan bertanya soalan java kpd lecturer. Tuan lecturer menjawab dgn rileks dan senyum. Ok, saya faham dan kembali tidur. Telinga terdengar rakan sebelah “Bukan ko tido ke tadi”. Tak peduli saya terus sambung tidur. Otak masih ligat, telinga dibuka luas mendengar syarahan lecturer. Saya memang tiada pilihan, saya mesti cemerlang di ofis dan kolej. Kalau tak macam mana nak bayar balik pinjaman berpuluh ribu, nak menyimpan..

web-banner-simf2-1800x700

sponsored by ShawlsHouse.com- instant shawl expert

Tempoh 3 tahun pertunangan hampir tiba. Sampai masa dipenghujung pengajian, saya dan isteri berbincang mengenai tarikh dan jumlah hantaran. Dia memberitahu keluarganya tidak kisah asal boleh tampung kos kenduri. Pada masa itu simpanan hanya mencecah RM2000 saja. Saya tahu ramai yg pandang enteng kepada saya dan isteri kerana kami berdua masih belajar, manakan mampu nk berkahwin. Isteri pada masa tu sedang belajar di UKM, Degree in Sc Mathematics. Saya membuat kira2 dan menetapkan jumlah hantaran yg sy perlu beri adalah RM15,000. Memang tinggi pada masa tu. Kebanyakan hantaran pada tahun 2008 sekitar RM5,000-8,000 shj. Ini adalah perkahwinan kami, saya perlu berusaha lebih. Saya tidak boleh mengambil ringan perkara ini. Kiraan ini bukan sekadar kenduri, ini juga termasuk kos selepas kahwin. Sekurang2nya mesti ada simpanan.

Dengan niat yg jelas dan usaha yg kuat, alhamdulillah sy dapat kumpul RM4,000 lagi utk projek website yg disiapkan, RM2,000 sy ambil untuk beli kamera DSLR utk mengambil upah fotografer perkahwinan. Pada masa itu, forum PhotoSchool amat famous. Byk yg saya belajar dari forum tersebut. Pergi BerTT bersama otai2 semuanya baik. Semua tak lokek. Industri fotografi perkahwinan masih mentah ketika itu. Alhamdulillah dgn modal kamera tersebut, dapatlah sedikit menambah simpanan utk kahwin nanti. Akhirnya berjaya kumpul total RM10,000.

Wang kenduri lebih kurang RM3,000 dah diserahkan dan sedikit simpanan RM7,000 dah diasingkan. Kebetulan pada masa tu, ayah baru keluar duit pencen. Oleh kerana selama ni tak pernah meminta apa2 dr ayah, maka ayah bersetuju menyumbang RM5,000 baki akhir utk cover wang kenduri. ALHAMDULILLAH! Allah saja tahu ketika itu, betapa syukurnya kerana semuanya dirancang baik olehNya.

Lelaki Ini Terpanggil Menceritakan Bagaimana Berkahwin Pada Usia Muda Dgn Hantaran Rm15k Yg Dia Sendiri Cadangkan

Gambar sebenar di hari perkahwinan

Kini usia perkahwinan dah hampir 8 tahun, dikurniakan 4 org cahaya mata amanah Allah. Alhamdulillah rezeki anak2 karier yg terus meningkat naik dan kini mula menguruskan perniagaan bersama isteri dalam syarikat yg diasaskan oleh isteri sendiri.

Keyakinan Terhadap Rezeki Dari Allah

Ceritanya di sini bukanlah tentang duit pencen ayah, duit kamera, duit kerja, duit simpanan atau apa pun yg disumbang sepanjang perjuangan membina perkahwinan.

Ini Adalah Tentang Keyakinan Kita Terhadap Rezeki Allah Dan Apa Perjuangan Kita. As For Me, I Fight For My Next Generation, I Fight For My Family.

Cerita perkahwinan adalah tentang kedua belah pihak. Tidak hanya suami segalanya ataupun isteri segalanya. Semuanya mesti ada toleransi dan tolong-menolong satu sama lain. Ini mesti berlaku SEBELUM perkahwinan lagi. Hormat-menghormati adalah wajib. Bila kita berkahwin, kita mengadakan perikatan dgn seluruh keluarga pasangan kita. Lagi2 jika terjadi pertembungan budaya, TOLERANSI amat penting.

Hal anak2 juga bukan hal isteri sahaja, suami mesti mengambil peranan membantu isteri. Hal kewangan juga isteri mesti ambil kisah. Fahami suami bila suami dlm kesempitan, jgnlah diminta itu dan ini. Jadilah isteri yg meringankan suami. Ingat, anak2 melihat kita walau mereka tidak berkata. Kita yg tentukan bagaimana sikap dan sifat mereka atas didikan yg diberikan.

Wallahua’lam

A father of 4 kids
A husband to a loving wife

Sebarkan Artikel Ini
  • 38
  •  
  •  
  •  
  •  
    38
    Shares
  • 38
    Shares

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan. Medan diperlukan ditanda dengan *

Terkini @ Daily Rakyat