Perangai Isteri Sebenar Terbongkar Selepas Kahwin! – Daily Rakyat

Perangai Isteri Sebenar Terbongkar Selepas Kahwin!


 

Kahwin muda bukan lagi perkara baru dalam abad ke-21 ini. Tidak dinafikan, mendirikan masjid itu suatu perkara yang baik dan dituntut dalam agama. Namun, kadang-kadang keghairahan mendirikan rumahtangga dalam usia muda akan membawa kesusahan kepada pasangan, terutamanya mereka yang tidak mempunyai persediaan sebelum berkahwin.

Jika lelaki harus mempersiapkan diri dengan ilmu agama untuk membimbing isteri, isteri pula harus melengkapkan diri dengan ilmu pengurusan rumah tangga seperti memasak dan mengemas rumah. Akibat memandang enteng kepada perkara-perkara asas seperti ini, seorang wanita dibelenggu rasa kesal selepas diceraikan oleh suaminya dalam tempoh tidak sampai setahun mendirikan rumahtangga. Apakah yang berlaku sebenarnya?

Assalamualaikum. Aku ina. Aku baru bercerai talak satu minggu lepas. Aku baru je berumur 22 tahun. Punca aku cerai sebab bekas suami aku curang. Tapi aku tak salahkan dia. Dia stress tengok aku yang pemalas.

Tak jalankan tanggungjawab. Betul, bila dah cerai ni. Aku muhasabah balik. Siapa boleh tahan dengan bini macam aku? Bayangkan masa anak dara. Bangun tidur lambat, masak tak reti, kerja tengok korea, main handphone je.

Perangai Sebenar Terbongkar Selepas Kahwin!

12743877_1250315981651965_5894512057079596229_n

Kemas rumah jarang-jarang sekali. Kerja melepak. Masa bercinta. Memang seronoklah. Sweet-sweet je. Jumpa…Dating…Mesej-mesej fon. Kita nampak tu adalah lakonan. Bila dah kahwin. Episod yang bermula adalah tanggungjawab. Masa mula-mula kahwin, bolehlah aku hipokrit. Rajin masa 2, 3 hari.

Sebab menjadi pemalas dah jadi satu kebiasaan kan. So lama-lama habit lama tu terserlah lepas kahwin. Mungkin kat situ suami aku stress, baik bela biawak kan. Kat situ bermulalah episod dia cari perempuan lain. Katanya lebih matang. Bertanggungjawab.

Wahai Wanita, Didiklah Diri Supaya Buang Sikap Malas!

masalah-rumahtangga2-2

Dulu, aku nak sangat kahwin sebab masa bercinta sweet-sweet. Ingat kahwin nak halalkan hubungan. Betul kata tulisan Adnin Rosli dalam tarbiah sentap. Niat kahwin kalau setakat nak ‘halalkan’ tak cukup.

Perkara pertama mesti kerana Allah dan kena tau kahwin adalah amanah. Pesan aku, buat wanita-wanita di luar sana yang pemalas macam aku, berubahlah. Benda malas ni bukan boleh berubah sekelip mata. Didiklah diri dari sekarang supaya buang sifat malas. Jadilah wanita yang serba boleh.

 

Bukan hidup hanya bermalas-malasan lepas tu bercinta tanpa fikir banyak tanggungjawab dalam hidup in future. Plus, bila fikir balik, laki aku ceraikan aku sebab benda-benda macam ni padahal usia mahligai kami baru masuk setahun. Dah tak tahan.

Rate Serendah RM0.06 sen

Rate Serendah RM0.06 sen

Berubah Untuk Ibu Bapa Dan Allah!

 

Kesian mak ayah aku selama ni bela aku yang pemalas. Maaf mak ayah. Lepas ni aku akan cuba jadi anak yang bertanggungjawab. Doakan aku kuat. Aku sayang dia. Tapi dia ada perempuan lain. Doakan aku jumpa orang yang baik. Aku nak berubah.

Tapi aku nak berubah untuk mak ayah dan Allah dulu. Kahwin? Nanti-nantilah buat masa sekarang. Aku nak kutip ilmu dahulu supaya bila dah kawin nanti ada ilmu nak didik anak. Supaya tak jadi macam aku yang sebelum ini.

Cantik Tak Reti Buat Kerja, Tak Ada Makna!

Buat lelaki. Kahwini perempuan bukan sebab cantik je. Cantik tak reti buat kerja tak ada makna.

Macam aku (eh cantik ke ? Hehe) sebab tu orang zaman dulu kalau kahwin dari A-Z dia siasat pasangan tu dari jiran-jiran sebelah, kawan-kawan, saudara mara. Bukan main sapu je nak kahwin. Semoga perkahwinan adalah satu ibadah. Bukan kerana nafsu. Kita nak melahirkan generasi hebat. Kalau takda ilmu kahwin, keluarlah generasi-generasi baru yang sampah macam aku ni.

 

 

Ketahui bagaimana kami membantu melonjakkan jualan pemilik ecommerce, mengumpulkan dana serta keahlian bagi gerakan NGO & menguruskan infrastruktur IT bagi syarikat korporat & persendirian. Hubungi Kami Sekarang

Ketahui bagaimana kami membantu melonjakkan jualan pemilik ecommerce, mengumpulkan dana serta keahlian bagi gerakan NGO & menguruskan infrastruktur IT bagi syarikat korporat & persendirian.
Hubungi Kami Sekarang

Sebarkan Artikel Ini
  • 12
  •  
  •  
  •  
  •  
    12
    Shares
  • 12
    Shares

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan. Medan diperlukan ditanda dengan *

Terkini @ Daily Rakyat