Apa Itu Anxiety Disorders Dan Bagaimana Kaedah Mencegahnya?


Anxiety Disorders

Anda mungkin mengalami kebimbangan yang berterusan, seolah-olah tidak terkawal, dan kadang-kala ia menjadi sesuatu yang amat menggembirakan bagi anda. Sekiranya ia menjadi masalah harian yang tidak terkawal, ia boleh melumpuhkan kehidupan seharian anda. Apabila anxiety (kebimbangan) mengganggu aktiviti harian, anda mungkin mengalami Anxiety Disorders (gangguan kecemasan).

Penyakit anxiety disorder adalah benar dan merupakan satu keadaan perubatan yang serius – sama seperti sebenar dan serius seperti gangguan fizikal seperti penyakit jantung atau diabetes (kencing manis). Anxiety disorders adalah gangguan mental yang paling biasa dan sangat berleluasa di Amerika Syarikat.

Istilah anxiety disorder merujuk kepada gangguan psikiatri tertentu yang melibatkan ketakutan atau kebimbangan yang melampau, dan termasuk gangguan kebimbangan umum (Generalized Anxiety Disorder @ GAD), gangguan panik dan serangan panik, agoraphobia, gangguan kecemasan sosial, mutasi terpilih, kebimbangan perpisahan, dan fobia tertentu.

Gangguan Obsessive-Compulsive (Obsessive-Compulsive Disorder @ OCD) dan gangguan tekanan posttraumatic (Posttraumatic Stress Disorder @ PTSD) berkait rapat dengan gangguan kecemasan, yang mana sesetengah mungkin mengalami kemurungan.

Anxiety Disorders disifatkan sebagai ketakutan yang berlebihan iaitu respons emosional terhadap imaginasi ancaman atau nyata yang akan diterima. Mereka turut merasa bimbang tentang ancaman pada masa depan dan boleh mengakibatkan kelakuan dan emosi yang negatif.

Gangguan obsesif-kompulsif dan berkaitan disifatkan oleh pemikiran yang terlalu obses dan mengganggu contohnya, sentiasa bimbangkan tentang tetap bersih, atau saiz badan seseorang yang mencetuskan tingkah laku yang bersifat yang berkaitan seperti berulang-ulang mencuci tangan atau melakukan senaman yang berlebihan.

Tingkah laku ini dilakukan untuk mengurangkan kebimbangan yang mengakibatkan pemikiran yang terlalu obses. Anxiety Disorders juga dikaitkan dengan trauma dan tekanan yang dialami. Pengalaman yang menjadikan seseorang itu trauma contohnya kematian orang yang disayangi, kemalangan kereta, perceraian, pusat pengajian tinggi, atau berpindah ke tempat yang baru.

Apa Kaitan Antara Irritable Bowel Syndromes Dan Anxiety Disorders?

Irritable Bowel Syndromes juga dikenali sebagai IBS. Gangguan ini akan mengakibatkan anda mengalami sakit perut, kekejangan, kembung, gas, sembelit, dan cirit-birit.

Kira-kira satu daripada lima orang dewasa di Amerika Syarikat mempunyai IBS. Wanita lebih cenderung mengalami gejala ini, yang biasanya bermula pada akhir remaja atau dewasa dewasa.

Tidak ada punca khusus yang diketahui tentang masalah ini. Beberapa pakar menyuarakan pendapat, orang yang menderita IBS mempunyai kolon yang lebih sensitif dan reaktif terhadap makanan dan tekanan tertentu. Gangguan ini juga dikenali sebagai kolon spastik. Walaupun IBS boleh mengakibatkan anda mengalami kesakitan dan tidak selesa, ia tidak merosakkan usus secara kekal, dan tidak menyebabkan penyakit gastrousus lain.

Orang yang mempunyai IBS sering mengalami kebimbangan dan kemurungan, yang merupakan gejala yang buruk. Ini kerana kolon sebahagiannya dikawal oleh sistem saraf, yang bertindak balas kepada tekanan. Bukti juga menunjukkan bahawa sistem imun, juga bertindak balas kepada tekanan, memainkan peranan. IBS juga boleh membuat anda berasa lebih cemas dan tertekan.

Tips Mengurangkan Masalah Anxiety Disorders

1. Kekal Aktif

Senaman yang kerap mampu menyihatkan fizikal dan mental kita. Senaman mampu bertindak sebagai ‘ubat’ bagi mengurangkan anxiety(kebimbangan) dalam fikiran seseorang.

2. Jangan Minum Minuman Keras (Alcohol)

Jangan meminum minuman keras untuk mengurangkan kebimbangan. Ini akan mengakibatkan seseorang itu menjadikan minum keras sebagai kebergantungan untuk mengurangkan kebimbangan.

3. Kurangkan Pengambilan Kafein

Sekiranya seseorang itu mengalami tahap kebimbangan yang melampau, elakkan dari mengambil kafein. Kafein boleh mengakibatkan anda mengalami kegelisahan. Kandungan kafein yang berlebih akan mengakibatkan Anxiety Disorders yang dialami semakin teruk.

4. Amalkan Pemakanan Sihat

Kekalkan hidrasi, elakkan makanan ringan, amalkan makan makanan yang sihat yang kaya dengan karbohidrat kompleks seperti buah-buahan dan sayur-sayuran, dan protein tanpa lemak.

Pastinya keadaan ini akan mengganggu aktiviti seharian seseorang tersebut seperti kerja, belajar, aktiviti sosial dan banyak lagi. Amalkan gaya hidup yang sihat dalam kehidupan kita supaya hari-hari yang kita lalui sentiasa penuh keceriaan.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Terkini @ Daily Rakyat