Tips Kurangkan Ketakutan Terhadap Kucing (Ailurophobia) – Daily Rakyat

Tips Kurangkan Ketakutan Terhadap Kucing (Ailurophobia)


Anda phobia terhadap kucing? Ini antara cara untuk menghilangkannya – kucing bagi kebanyakan orang adalah haiwan peliharaan yang comel, tapi tidak kepada mereka yang phobia terhadap kucing. Seperti kita tahu, kucing bukanlah haiwan yang ganas, haiwan ini hampir ada pada setiap rumah manusia. Situasi seperti ini adalah keadaan yang tidak menguntungkan dan sulit bagi mereka yang phobia terhadap kucing.

Faktor mengapa phobia kucing terjadi

Antara sebab kenapa orang mengalami Phobia kucing (Ailurophobia)? Banyak alasan seseorang boleh menjadi phobia apabila bertemu dengan kucing, faktor trauma semasa kecil, kejadian kucing pernah mencakar, menggigit atau seseorang itu menonton filem yang menakutkan yang menceritakan kucing adalah haiwan yang sangat berbahaya.

Note: Kucing selalu memilih orang yang tidak menyukainya, sekilas haiwan ini entah sengaja atau tidak, biasanya suka mendekat, kucing suka mendekati orang yang duduk diam atau dengan orang yang tidak menyukai kehadirannya.

Bagi mereka yang mengalami phobia kucing, mereka cenderung menjadi kaku jika kucing ada di depan mereka dan begitu fokus memperhatikan setiap gerakan yang dilakukan oleh haiwan ini. Meskipun kucing tersebut hanya berjalan dan duduk. Namun bagi mereka yang takut akan kucing, perasaan tidak selamat, secepatnya akan menghindar dan keadaan ini bukanlah situasi yang santai, kepanikan akan segera datang menyerang fikiran mereka.

Cara menghilangkan takut (Phobia) terhadap kucing (Ailurophobia)

Buat anda yang mengalami phobia kucing. Berikut adalah langkah-langkah self-exposure untuk yang mengalami ketakutan serius terhadap kucing.

Langkah 1:

Ambil sekeping kertas dan cuba untuk menggambarkan kucing. Setelah anda perhatikan perasaan anda sendiri, adakah anda merasakan penurunan ketegangan ketakutan? Tidak kira bagaimana ketakutan anda mula berkurang atau tidak kini anda teruskan ke langkah seterusnya.

Langkah 2:

Melihat gambar dalam bentuk hitam dan putih, gambar di sini bertujuan untuk menjadi gambar kucing. Anda boleh mencarinya di google untuk contoh gambar kucing. Adakah anda selesa apabila anda melihat gambar hitam putih? Jika ia selesa dan tidak berasa lebih takut anda boleh melangkau langkah ketiga dan keempat, tetapi jika tidak atau anda tidak merasakan perubahan itu maka anda akan beralih ke langkah seterusnya.

Langkah 3:

Lihat gambar kucing dalam gambar berwarna, Setelah selesai memerhati gambar, apa yang anda rasa sekarang? Adakah anda selesa semasa melihat gambar dalam bentuk gambar yang berwarna? Jika anda merasakan perasaan yang baik apabila anda melihat gambar kucing dalam gambar yang berwarna maka anda akan ke langkah seterusnya.

Langkah 4:

Lihat video tentang kucing, cuba cari video youtube yang memaparkan tingkah laku kucing dan tonton video untuk tempoh maksimum 5 minit. Apakah perasaan anda selepas melihat video? adakah anda merasakan ketakutan pada kucing berkurangan? Semasa anda melihat video, yakinkan diri sendiri jika apa yang anda lakukan sekarang. Anda tidak perlu kerana ia tidak akan menyebabkan apa-apa kesan atau bahaya kerana kucing ini hanya dilihat dan ditonton dalam bentuk rakaman video sahaja.

Anda boleh memilih bentuk paparan video, sama ada anda mahu menontonnya dalam bentuk video yang menggunakan pelbagai variasi warna, atau rupa video hitam dan putih.

Langkah 5:

Melihat kucing dari luar tingkap, cubalah untuk mengamati mereka dari tingkap. Kaedah ini memastikan bahawa fikiran anda tetap selamat di belakang tingkap kerana tidak mungkin kucing akan mendekati anda dan anda selamat semasa proses memerhatikannya. Ulangi langkah 1 hingga langkah 5 beberapa kali sehingga anda merasakan fobia ini berkurangan dari fikiran anda. Kemudian setelah anda melakukan langkah-langkah di atas beberapa kali, cuba langkah yang terakhir iaitu langkah keenam.

Langkah 6:

Saatnya menguji perasaan takut tersebut apakah sudah netral (hilang). Sekarang anda boleh melihat kucing secara langsung. Namun dalam pengujian ini, sebaiknya diawal anda melihat kucing itu dalam jarak  beberapa meter atau dengan jarak yang sedikit jauh. jika anda selesa dalam jarak yang memang sudah anda anggap aman, kemudian perlahan anda boleh mendekati kucing tersebut. Terus mendekati kucing terebut sehingga anda selesa dalam jarak yang semakin dekat dengan kucing yang ada dihadapan anda.

Lakukan langkah diatas beberapa kali pengulangan, sampai anda merasakan perubahan. Selamat mencuba. Sememangnya satu perasaan yang seronok apabila anda dapat mendekati kucing. Tambahan pula kucing merupakan salah satu haiwan yang sangat manja dan mudah untuk didekati.

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan. Medan diperlukan ditanda dengan *

Terkini @ Daily Rakyat