Kesihatan – Page 2 of 22 – Daily Rakyat

Kategori : Kesihatan

khasiat sebenar pisang

Khasiat Sebenar Pisang Untuk Kesihatan

Pisang merupakan salah satu buah yang senang didapati kerana ia tidak bermusim serta memiliki harga yang berpatutan.  Malah ia merupakan buah yang senang untuk dimakan berbanding buahan yang lain kerana ia tidak perlu dikupas atau dikopek. Hampir 100 lebih negara menanam pisang secara komersial dan rakyat Malaysia turut ramai memakan pisang berbanding buah buahan yang […]

kebaikan daun pandan

Kebaikan Daun Pandan Untuk Ginjal

Kebaikan Daun Pandan Pandan merupakan perkara yang mudah didapati dan sering digunakan dalam resepi masakan. Kebanyakan di Malaysia, mereka menanam sendiri pandan ini di halaman rumah. Namun tidak semua tahu akan kebaikan daun pandan untuk ginjal. Ginjal merupakan salah satu organ yang penting dalam tubuh badan kita untuk kita kekal cergas dalam kehidupan harian. Antara […]

tanda-tanda

Tanda-Tanda Anda Mungkin Ada Batu Karang

Batu karang adalah batu yang terbentuk di dalam saluran pembuangan air kencing iaitu daripada buah pinggang hinggalah ke bahagian pundi kencing. Batu karang adalah garam dan mineral yang biasanya terdiri daripada kalsium atau asid urik. Namun dalam maksud perubatan penyakit ini disebut berbeza beza , simptom serta tempat sakit bergantung kepada lokasi batu tersebut. Terdapat […]

kosmetik

Ketahui Bahan Bahaya Dalam Kosmetik

Ketika ini banyak produk – produk kosmetik muncul bak cendawan di pasaran. Kita sebagai pengguna mempunyai pelbagai pilihan produk untuk dipilih. Tetapi pernahkah anda terfikir adakan produk kecantikkan yang anda gunakan itu selamat untuk kulit. Tidak kiralah sama ada produk penjagaan wajah, barangan kosmetik, losyen dan sebagainya. Berapa ramai diantara kita yang membaca kandungan sesuatu produk sebelum […]

Penyakit Polio

Penyakit Polio Kembali Ke Malaysia

Polio kembali ke malaysia setelah 27 tahun pupus di bumi Malaysia. Ini merupakan  satu berita yang membimbangkan dan menyedihkan. Kes pertama penyakit polio telah dikesan selepas 27 tahun negara kita diisytiharkan bebas penyakit itu. Bayi lelaki dari Tauran, Sabah disahkan dijangkiti vaccine-derived poliovirus type 1 (VDPV1) pada disember lalu. Virus ini amat ditakuti & boleh […]

Lelaki Berkahwin

Lelaki Berkahwin Hidup Lebih Lama Berbanding Lelaki Bujang

Statistik berjaya membuktikan bahawa lelaki yang sudah berkahwin, hidup mereka lebih lama berbanding lelaki yang bujang. Walaupun ada kaum lelaki yang beranggapan bahawa kaum wanita banyak memberikan masalah kepada mereka. Namun setelah berkahwin, wanita ini akan memberikan kebahagian kepada mereka. Berikut merupakan beberapa sebab mengapa lelaki yang sudah berkahwin boleh hidup lebih lama berbanding lelaki bujang. […]

Apakah Perbezaan Hiv Dan Aids

HIV “”Human Immunodeficiency Virus” adalah virus yang memusnahkan sistem ketahanan badan seseorang untuk melawan penyakit. Dan AIDS “Acquired Immunodeficiency Syndrome” atau Sindrom Kurang Daya Tahan. Ia adalah satu penyakit yang serius disebabkan oleh virus HIV (Human Immunodeficiency Virus). Jadi disini HIV adalah virus, sedangkan AIDS adalah suatu keadaan. Virus HIV Jangkitan virus HIV tidak mempunyai tanda […]

Khasiat Dan Kebaikan Minyak Zaitun

Minyak zaitun sering digunakan sebagai minyak rambut terutamanya pada bayi dan anak kecil. Ia membantu melembutkan dan melembapkan rambut. Namun sebenarnya, terdapat pelbagai khasiat dan kebaikan minyak zaitun yang ramai tidak tahu. Minyak zaitun ini sangat selamat untuk digunakan pada anak kecil kerana ianya dari bahan semulajadi. Nama saintifiknya adalah Olea europea yang berasal di Kepulauan Mediterranean. Terdapat […]

Bersukan

Bersukan Waktu Malam Bahayakan Kesihatan?

Bersenam atau bersukan pada waktu malam telah menjadi trend dalam kalangan masyarakat pada masa kini. Boleh dikatakan ramai diantara kita terutamanya golongan muda, seringkali melakukan aktiviti bersukan pada waktu malam. Ini kerana pada waktu siang telah dihabiskan untuk bekerja. Bagi mereka, waktu malam merupakan waktu terbaik untuk mereka bersukan supaya dapat mengekalkan kecergasan tubuh badan. Namun […]

8 Sebab Kenapa Ada Orang Asyik Sejuk Padahal Orang Lain Rasa Macam Biasa Je

” Wei, kuatkan sikit air cond tu. Panas ni…. Kau tak panas ke ? Siap pakai sweater bagai… Pelik betullah aku tengok.” Mesti ada antara kita semua pernah jumpa orang macam ni atau anda salah seorang daripada mereka yang cepat merasa sejuk. Lebih-lebih lagi ketika berada di ofis kan. Ada je salah seorang dari kita […]