Keluarga – Page 9 of 15 – Daily Rakyat

Kategori : Keluarga

Rinduku Tiada Noktah

Cinta itu seperti kupu-kupu. Tambah dikejar, tambah lari. Tapi kalau dibiarkan terbang, dia akan datang disaat kamu tidak mengharapkannya. Cinta dapat membuatmu bahagia tapi juga kesedihan, tapi cinta baru berharga kalau diberikan kepada seseorang yang menghargainya. Jadi jangan terburu-buru dan pilih yang terbaik. Cinta bukanlah suatu persoalan bagaimana menjadi pasangan yang “sempurna” bagi seseorang. Tapi […]

Isteri Garang

Keganasan Rumah Tangga adalah apabila seseorang ahli keluarga mendera ahli keluarganya. Keganasan rumah tangga berlaku dengan pelbagai cara, yang merangkumi: Menampar, menendang, mencekik Mengadakan hubungan seks secara paksa, atau perbuatan seksual Membuat seseorang merasa rendah diri, bodoh, atau tidak bernilai dan Merosakkan harta benda untuk menakutkan mangsa. Keganasan rumah tangga sering dikaitkan dengan si suami […]

Bahaya Karies Gigi Susu

Karies gigi adalah sejenis penyakit infeksi yang merosakkan struktur gigi. Penyakit ini menyebabkan gigi berlubang. Jika tidak ditangani, penyakit ini dapat menyebabkan kesakitan, penanggalan gigi, infeksi, pelbagai penyakit berbahaya, dan bahkan kematian. Memetik posting Iqbal Rosali yang merupakan seorang Pegawai Pergigian UG44 Klinik Pergigian Serian dalam facebook-nya :- Seorang ibu membawa anak kecil berusia 5 […]

Popia Ayam Cendawan Cheese Mekna

Asyik mintak Mekna buat popia je. Sampai tetamu datang rumah, ada yang menebal muka minta resepi. Semua pun boleh la cuba buat dekat rumah. Adunan ni dapat dalam 35 biji popia. Dia punya sedap sampai tiap kali goreng, pinggan yang nak dihidang tu belum sempat nak penuh pun sebab ada yang ‘curi’ awal-awal! Cuba la […]

Amalan Makan Dalam Dulang Mampu Mengeratkan Silaturahim

Makan dalam dulang merupakan amalan sunnah yang banyak kebaikanya. Antara kebaikan yang dinyatakan oleh Ahmad Affzan Abdullah menerusi posting Facebook beliau ialah: “Anak aku taklah ramai sangat, 4 orang saja. Tapi macam mana pun makan dalam dulang ini hampir pasti dibuat setiap kali makan. Jarang-jarang aku makan asing, melainkan bila ada yang sakit, tak nak […]

Katakan Tidak Kepada ‘Jugmental Parenting’ – Raikan Perbezaan & Hargai Keunikan

Baru-baru ni saya ternampak satu post di facebook mengenai seorang doctor yang mampu mendisplinkan anaknya walaupun mereka masih merangkak. Maka ramailah yang tersentap dan ramai juga yang menyokong. Ya, itu cara doctor tersebut. Tidak salah dan betul. Semua ada hak masing-masing bagaimana mendidik anak-anak mereka. Sebabnya, ilmu keibubapaan ni sangat luas sampai tak tahu nak […]

RUMAH TANGGA : Cara Untuk Suami Menghadapi Isteri Yang Sedang Berpantang

Bila isteri berpantang timbulnya kerenah atau permintaan dari para isteri untuk suami tunaikan . Dan ini adalah untuk menguji kesabaran para suami terhadap kehendak isteri ketika berpantang. Muhammad Ahmad telah memberikan beberapa pandangan dan tips untuk para suami mengikuti cara yang betul untuk melayan kehendak isteri ketika berpantang. Suami yang baik adalah suami yang faham keadaan isteri […]

10 Nasihat Yang Bakal Atau Sudah Memasuki Usia 50 Tahun – Profesor Dr. Harlina Siraj

Usia 50 tahun bukan lagi masa untuk kita melakukan perkerjaan mahu pun mencari pendapatan. Usia 50 tahun ini adalah fasa usia tua atau warga emas. Fasa tua ini bukan lagi untuk melakukan perkara yang membahayakan kesihatan diri sendiri. Profesor Dr. Harlina Siraj daripada Pakar Runding Obstetriks dan Ginekologi (O&G), telah memberikan beberapa nasihat berguna kepada bakal […]

Kisah Reunian Rakan Sekolah Yang Mempunyai Banyak Memori Manis Tetapi Pasti Mengalir Air Mata Kalau Tengok Gambar Terakhir

Di zaman sekolah kita biasa dengan jamuan kelas yang sering di ketuai oleh guru kelas, namun hal ini tidak seharusnya di hentikan setelah kita tamat zaman persekolahan. Perjumpaan bersama rakan rakan sekolah dulu patut di teruskan kerana ini menandakan persabatan kita masih kuat dan boleh berkongsi cerita dan pengalaman masing-masing dan boleh sering memberi bantuan […]

Mahkamah Jenayah Khas Ditubuhkan Bagi Melindungi Mangsa Kes Seksual Tepat Pada Masa

Bagi melindungin dan menegakkan keadilan bagi trend jenayah sekarang satu pembukaan Mahkamah Jenayah Khas untuk mengendalikan kes seksual kanak-kanak tepat pada waktunya memandangkan trend jenayah itu ketika ini memerlukan pengurusan kes yang cepat dan berkesan. Timbalan Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat, Datuk Azizah Mohd Dun, berkata tindakan membuka segera mahkamah khas itu bukan sahaja […]