Syed Saddiq Syed Abdul Rahman pecat Lim Teong Kim sebagai Head Coach NFDP Malaysia


Assalamualaikum semua. Kerancakan kita dalam mengharapkan adanya skuad pelapis pasukan bola sepak Malaysia yang bertaraf professional terbantut kerana Lim Teong Kim dipecat sebagai Head Coach. Kemanakah hala tuju pembangunan akar umbi bagi melahirkan pelapis pasukan bola sepak negara selepas pemecatan Lim Teong Kim. 

PUTRAJAYA: Menteri Sukan Syed Saddiq Syed Abdul Rahman memberitahu jurulatih Lim Teong Kim untuk mengambil tanggungjawab terhadap kegagalan skuadnya untuk layak ke Piala Dunia Bawah 17 tahun.

 

Pasukan Under-16 kebangsaan, yang dibangunkan di bawah Program Pembangunan Bola Sepak Kebangsaan (NFDP), yang menelan belanja RM80 juta, gagal melepasi peringkat kumpulan Kejuaraan AFC, yang menjadi kualifikasi untuk Piala Dunia, selepas kalah kepada Jepun di Kuala Lumpur hari ini.

Teong Kim kini dikontrakkan ke NFDP sebagai pengarah Mokhtar Dahari Academy (AMD) sehingga 2020. Saddiq berkata sebagai Teong Kim sendiri menetapkan sasaran untuk layak ke Piala Dunia, dia perlu bertanggungjawab. “Kontraknya, yang berakhir pada 2020, perlu dinilai semula kerana gajinya sebanyak RM175,000 sebulan, bebas cukai,” kata Saddiq.

Saddiq menambah bahawa dia tidak mahu menyalahkan pemain yang telah melakukan yang terbaik. Walau bagaimanapun, perlu ada akauntabiliti dari pengurusan kanan NFDP. Saddiq berkata kementeriannya akan membincangkan surat peletakan jawatan Ketua Pegawai Eksekutif NFDP, Safirul Azli Abu Bakar yang sebelum ini diserahkan.

Teong Kim, yang pertama dilantik sebagai pengarah NFDP pada tahun 2013, menganggap peranan pengarah AMD pada tahun 2016.

Program NFDP tidak sepatutnya dihentikan kerana program ini merupakan progeam yang bagus dalam pembangunan akar umbi dalam melahirkan pemain-pemain bola sepak tempatan yang setaraf dengan luar negara. Program ini juga mampu memberi satu harapan dan nafas baru dalam pembangunan bola sepak di Malaysia.

Disatu kenyataan lain:

Antara faktor mengapa Lim Teong Kim dibayar gaji RM175 ribu sebulan adalah kerana pengalamannya sebagai jurulatih skuad bawah 19 tahun Bayern Munich selama 10 tahun. Antara pemain utama dunia yang pernah diasuh beliau adalah Thomas Muller, pemain kebangsaan Jerman dan pasukan Bayern Munich sekarang.

Antara rekod pencapaian beliau sebagai Pengarah, NFDP (Program Pembangunan Bola Sepak Kebangsaan) lima tahun lalu adalah :

  1. Skuad B-13 menjadi juara Iber Costa di Portugal 3 tahun lepas.
  2. Tewaskan skuad muda Sporting Lisbon 2-1. Sporting Lisbon adalah kelab yang melahirkan Cristiano Ronaldo dan Luis Figo.
  3. Jun tahun ini, skuad B-14 memenangi trofi Vogido di Belanda yang turut disertai skuad B-14 China, FC Basel dan Bayer Leverkusen. Pemain Malaysia Nabil Zainuddin dipilih pemain terbaik kejohanan dan Zulhilmi Sharani pula menerima anugerah penjaga gol terbaik.
  4. Menang Whitsun U-14 Challenge di Dortmund, Jerman. Menjadi juara kumpulan dan menumbangkan kelab Denmark FC Midtjylland 4-0 pada perlawanan akhir. Pasukan senior kelab ini adalah Juara Liga Super Denmark musim lalu.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Terkini @ Daily Rakyat