Ramai Suami Tutup Rapat Mata Dan Telinga Apabila Si Isteri Perlukan “Me Time”

Sumber Rujukan : Akhtar Syamir

Sebagai suami isteri, hormatilah apa yang diperlukan oleh pasangan kita untuk mereka re-charge emosi dan tenaga supaya menjadi lebih berdaya. Kaum ibu atau isteri adalah satu ciptaan Tuhan yang sangat hebat. Isteri mampu menjaga kebajikan suami dan anak-anak, dan dalam masa yang sama mempunyai karier di pejabat serta mampu menggalas tugas sebagai suri rumah. Sungguh mulia kedudukan seorang ibu dalam keluarga. Belum tentu tugas-tugas berat ini mampu digalas oleh seorang lelaki bergelar suami atau ayah. Sebab itulah, suami perlu sentiasa beringat bahawa si isteri juga memerlukan “Me Time” yang berkualiti untuk melakukan perkara-perkara yang dia minat dan suka. Bukan hanya suami sahaja yang perlukan “Me Time”.

Di sini kami ada kongsikan tentang bagaimana seorang suami memberi kebebasan kepada isterinya untuk keluar bersama kenalan dan kawan-kawan tanpa banyak soal. Perkongsian ini adalah daripada seorang pengguna Facebook, Akhtar Syamir. Semoga memberi manfaat kepada anda semua.

“ME TIME”

“Sayang, boleh tak hari ini sayang nak keluar dengan Kak Risz dan Ana? Anak-anak sayang bawa sekali, Ana pun bawa Aiman.”

Belum sempat dia sambung, saya dah cakap “Boleh sayangku, jaga diri baik-baik, jaga anak-anak.”

Kenapa saya terus benarkan tanpa banyak soal? Pergi mana pun tak tahu, balik pukul berapa pun tak tahu. Tapi main bagi je. Kerana saya nampak ini sebagai peluang. Peluang untuk memberi isteri saya dapat sedikit sebanyak ‘Me Time’ yang boleh. Saya sedang bekerja, jika tidak saya sendiri akan jagakan anak-anak untuk dia. Lagipun saya kenal dengan ipar-ipar isteri saya itu.

Apa yang dimaksudkan dengan “Me Time” adalah situasi di mana pasangan kita mendapatkan waktu atau masa terluangnya SENDIRI, dan dia bebas melakukan apa saja yang dia mahukan. Terpulang jika dia nak bawa anak atau tidak. Pilihan terletak di tangan isteri, tetapi mengikut kesesuaian keadaan juga. Kalau suami sedang bekerja, macam mana nak tolong jagakan anak, ye tak?

Sehebat mana pun kita biasa dengar pasal QUEEN CONTROL, sebenarnya kes di mana isteri tidak mempunyai kuasa untuk bersuara atau menentukan apa-apa dalam hidup adalah amat banyak. Cuma kita saja yang tidak tahu sebab isteri yang diperlakukan sebegini jarang berkongsi kerana tidak mahu mengaibkan suami dan dirinya sendiri.

Senario seperti suri rumah atau isteri yang bekerja tidak boleh melakukan aktiviti lain selain mengemas rumah, memasak serta menguruskan suami dan anak sahaja. Sebaliknya suami bebas mempunyai masanya sendiri seperti berjumpa kawan, memancing, berkonvoi kenderaan, bersukan sendiri di gym dan hobi-hobi yang lain sambil meninggalkan isteri di rumah yang setia menanti cinta hatinya pulang dari ‘Me Time’ mereka.

Soalan seperti, “Abang boleh, kenapa sayang tak boleh? Sayang pun nak keluar dengan kawan/ipar/adik-beradik juga.” bakal disangkal dengan ayat berikut, “Awak tu isteri orang, anak pun dah berderet, duduk rumah jaga anak je. Itu tanggungjawab awak. Nak keluar buat apa?”

Amatlah kasihan apabila perkara sebegini terjadi di mana pasangan menutup rapat mata dan telinga tentang betapa pentingnya“Me Time” buat isteri. Kenapa ianya penting? Kerana kita sebagai suami belum tentu mampu buat apa yang isteri kita buat SETIAP HARI. 

Jangan bohong jika ada suami berbangga berkata mereka boleh menggantikan SEMUA tugas isteri. Sehari mungkin, dua hari dah mengeluh, seminggu dah tension, sebulan dah naik gila. Memang tersangat penat.

Kita kadang-kadang nampak senang kerana mereka hebat dan cekap dalam membuat kerja-kerja itu. Ambil contoh basuh berak anak saja. Bukan semua lelaki mampu. Itu tak masuk bab bagi makan anak. Kalau anak tak nak makan, terus kita biarkan saja. Sedangkan kalau isteri yang bagi, mesti dipaksanya habis sepinggan.

Salah satu komponen dalam“Me Time” ialah rehat. Isteri kita perlukan rehat. Penat weh jadi suri rumah sepenuh masa. Penat juga menjadi suri rumah dan bekerja. Bagilah mereka rehat juga. Mungkin ada yang kata, “Saya tak perlukan “Me Time”, saya nak spend masa dengan anak dan suami je.”. Bagus juga begini, tapi itu pilihan anda. Keluarga kita, kita corakkan BERSAMA. Bukan dari suami sahaja.

Komponen lain dalam“Me Time” ialah bersosial. Bila dengar perkataan ini, saya jamin ramai suami yang dah mula marah. Bersosial tidak salah. Jika perkara buruk terjadi dari bersosial, orang itu sendiri yang perlu dipersalahkan. Bukan konsep bersosial itu. Bersosial dalam kawalan adalah amat baik di mana isteri meluangkan masa bersama adik beradik, kawan dan ipar yang kita kenal. Mereka tersangat perlukan perkara ini.

Bayangkan hari-hari menghadap muka kita dan anak-anak saja. Sedangkan kita pergi kerja dapat juga jumpa kawan-kawan. Janganlah pandang negatif perkara ini kerana ia amat memberi manfaat kepada isteri kita.

Akhir sekali ialah minat dan hobi. Kita sebagai suami ada minat dan hobi kita. Ada yang minat bermotor, kereta, memancing, gym, tengok bola, futsal, bowling dan lain-lain. Kalau kita boleh, kenapa kita anggap isteri kita tak perlu semua tu? Isteri pun manusia juga, kan?

Saya bukan nak ajar macam mana nak menguruskan rumah tangga. Cuma saya nak bukakan mata yang selama ini tertutup. Harap jangan salah faham dan buang ego dalam diri itu jauh-jauh. Kita bukan sentiasanya betul, termasuklah saya sendiri.

Berilah“Me Time” kepada isteri anda, mereka layak dan perlukannya. Mesti mereka seronok kalau dapat keluar bersama rakan perempuan dan buat aktiviti perempuan yang kita sendiri sebagai lelaki mungkin tidak faham. Tahan ke nak menunggu berjam-jam mereka window shopping? Belum tentu kan?

Hasilnya, anda akan hidup dalam keluarga yang harmoni, toleransi dan isteri yang happy.

Saya selalu tekankan bahawa;

Isteri yang happy = Keluarga yang happy.

Dan konsep “Kebebasan yang Terkawal” perlu diterapkan. Ianya umpama bermain layang-layang, bebas tetapi masih setia dengan pemegang benang.

Saya doakan semoga keluarga kita semua sentiasa bahagia sampai bila-bila.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Terkini @ Daily Rakyat