Penerbangan Lion Air dari Jakarta ke Sumatra Terhempas ke Laut


JAKARTA: Badan pencarian dan penyelamat Indonesia mengatakan penerbangan penumpang Lion Air dari Jakarta, ibu kota, ke kota Pangkal Pinang dari pulau Sumatra, telah jatuh ke laut.

“Ia telah mengesahkan bahawa ia telah terhempas,” kata Yusuf Latif, jurucakap agensi itu. Melalui mesej teks ketika ditanya mengenai nasib pesawat Lion Air. Ia tidak jelas berapa ramai yang berada di atas kapal.

Pesawat itu terputus hubungan 13 minit selepas berlepas, kata pegawai itu, sambil menambah bahawa bot tunda yang meninggalkan pelabuhan di ibu negara telah melihat keruntuhan itu jatuh. Jet adalah Boeing 737 MAX 8, menurut perkhidmatan pengesanan udara Flightradar 24.

Penerbangan JT610 berlepas kira-kira jam 6.20 pagi dan dijangka mendarat di ibu kota pusat perlombongan bijih timah Bangka-Belitung pada pukul 7.20 pagi, perkhidmatan pengesanan menunjukkan.

“Kami tidak boleh memberikan komen pada masa ini,” kata Edward Sirait, ketua eksekutif Lion Air Group. “Kami cuba mengumpulkan semua maklumat dan data.”

Satu sidang berita akan diadakan pada hari Isnin, katanya kepada Reuters.

Kemalangan itu adalah yang pertama dilaporkan yang membabitkan Boeing 737 MAX yang dijual secara meluas, satu versi yang lebih cekap dan lebih cekap dari jet tunggal ais lurus pengeluar. Jet MAX Boeing 737 pertama diperkenalkan ke dalam perkhidmatan pada tahun 2017.

Anak syarikat Lion Air, Malindo Air, menerima penghantaran global yang pertama.

– Reuters (NSTP)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Terkini @ Daily Rakyat