4 Petua Kurangkan Rabun: Bagaimana Gadis Ini Berjaya Mengurangkan Rabun Mata Dengan Caranya Tersendiri – Daily Rakyat

4 Petua Kurangkan Rabun: Bagaimana Gadis Ini Berjaya Mengurangkan Rabun Mata Dengan Caranya Tersendiri


Rabun adalah suatu penyakit mata yang menyebabkan penglihatan menjadi kabur. Rabun terbahagi kepada 2 jenis iaitu rabun jauh dan rabun dekat. Mata menjadi rabun akibat selalu menonton televisyen, menghadap komputer terlalu lama atau kurang vitamin. Almaklumlah, bila seseorang tu dah rabun kenalah pakai spek mata baru penglihatan jelas dan senang buat kerja.

Tapi ada juga yang tak suka pakai spek mata. Cakap tak selesalah, tak macholah, mata empatlah dan macam-macam lagi alasan. Huhhh… Ada yang sanggup berhabis ribuan ringgit semata-mata buat pembedahan mata untuk kurangkan rabun mereka. Ada juga yang pakai contact lense, tapi contact lense agak berbahaya kerana dah ramai tertipu beli yang tiruan dan akibatnya mata hampir jadi buta!

Tapi kan, kenapa kita perlu nak berhabis duit beribu untuk buat rawatan mata. Itu pun belum tentu lagi baik seperti biasa atau tak akan baik. Kalau baik seperti biasa syukur Alhamdulillah, kalau tak membazir je beribu-ribu duit kita laburkan untuk rawatan mata ini. Sebelum kita mencuba perubatan yang berteknologi tinggi, apa kata kalau kita cuba menggunakan inisiatif yang mampu kita lakukan dalam kehidupan seharian kita.

Ini tidaklah terlalu membebankan kita dengan kos yang tinggi untuk mengurangkan rabun yang kita hadapi.

4 Petua Kurangkan Rabun Paling Berkesan

1. Rehat Mata 10 Minit

Sekiranya menggunakan komputer, pada setiap 10 minit lihat ke arah objek yang jaraknya 3 meter lebih kurang. Lihatlah apa saya yang jarak 3 meter, lebih baik tengok alam semulajadilah macam pokok. Pandang dalam 3 minit sebelum mata kembali tengok skrin komputer. Jika baca buku pun boleh ikut cara ini.

2. Kurangkan Ketagihan Games

Jangan main permainan video seperti Playstation, Xbox dan sebagainya. Cuba kurangkan had bermain kepada 2 kali seminggu dan tak lebih dari 1 jam. Kemudian kurangkan lagi kepada 1 minggu 1 kali sahaja. Permainan ini memberi ketegangan yang tinggi pada mata. Jika dibiarkan tanpa kawalan akan menyebabkan kerosakan mata. Alhamdulillah saya ini bukan jenis suka main game, so step ini boleh skip hihihi!

3. Lihat Benda Yang Fokus

Cuba melihat hanya pada benda-benda fokus sama ada jauh mahupun dekat. Contohnya, jangan tengok semua benda sambil mata melilau kiri dan kekanan. Ini akan menyebabkan mata kita cepat letih dan menurunkan kecepatan proses menyembuhkan mata. Tetapi jangan dipaksa sehingga menyebabkan ketegangan mata yang tinggi.

4. Sembuh Dengan Setem?

Tampalkan setem pada tingkap rumah ataupun pejabat. Berdiri depan setem dengan jarak mata dengan setem hanya 30 sentimeter. Lihat setem itu sehingga fokus atau setajam yang boleh. Kemudian lihat benda jauh diluar tingkap dan kemudian tengok setem kembali. Ulang langkah ini sebanyak 41 kali. Apabila kita berasa otot mata sudah mula kuat kita boleh tambah bilangan. Ini adalaha latihan hebat untuk melatih kekuatan otot mata dan meningkatkan proses penyembuhan mata.

Selain daripada langkah-langkah diatas, saya juga akan berkongsi beberapa tips mudah yang boleh kita cuba untuk membantu mengurangkan rabun. Tips tersebut adalah:

  1. Lihat pokok hijau dalam tempoh 10 minit pada setiap pagi. Tetapi anda hendaklah berdiri di satu posisi sahaja dan fokus kepada titik tersebut.
  2. Elakkan untuk membaca buku atau melihat skrin telefon dalam suasana cahaya yang samar.
  3. Banyakkan makan makanan yang mengandungi sumber vitamin A seperti minum jus lobak merah, tetapi jangan menggunakan gula dan ais.
  4. Jangan melihat skrin komputer terlalu lama. Setiap 30 minit, rehatkan mata anda dengan pejam dan celik berulangkali untuk meregangkan otot mata.
  5. Makan supplement vitamin A untuk membantu kesihatan mata.

Jagalah elok-elok mata ini ok… Sebab ianya anugerah Allah yang tak ternilai harganya…

Bonus Inisiatif RAHSIA Dari Saya…

Antara inisiatif lain yang boleh anda lakukan untuk mengurangkan masalah rabun ialah dengan menggunakan Therapy Eyewear yang merupakan salah satu produk daripada Ibnusina Store.



Banyak kebaikan yang anda akan dapat daripada produk Therapy Eyewear ini bagi mengurangkan masalah rabun anda semua. Antara kebaikannya ialah:

  1. Produk ini 100% selamat dan semulajadi.
  2. Tidak memerlukan ujian mata untuk memakai Therapy Eyewear ini.
  3. Dapat membaiki fokus mata anda.
  4. Dapat mencegah rabun jauh, rabun dekat, myopia dan astigmatism.
  5. Boleh digunakan sebagai cermin mata penapis UV dari komputer.

Bagaimana “Pinhole” Pada Cermin Mata Therapy Eyewear Ini Berfungsi?

Seperti yang anda sedia maklum, rabun ini terdiri daripada 2 jenis iaitu rabun jauh dan rabun dekat.

Rabun jauh merupakan simptom yang berpunca daripada cahaya fokus atau erti kata lain gambaran objek yang kita lihat, diterima oleh mata tidak sampai ke retina. Manakala rabun dekat pula, cahaya fokus melebihi retina mata. Ini merupakan simptom asas bagi sesiapa sahaja yang mengalami masalah rabun.

Pinhole pada Therapy Eyewear ini mengawal cahaya yang masuk kedalam mata supaya cahaya fokus tersebut benar-benar sampai pada retina mata kita supaya dapat membantu kita melihat dengan lebih jelas.

Cermin mata ini akan memantulkan kembali sehingga 35% cahaya yang akan memasuki mata supaya cahaya fokus tidak melepasi retina mata. Selain itu, pinhole ini juga hanya akan membenarkan cahaya yang lurus sahaja menuju ke mata supaya cahaya fokus yang tidak sampai ke retina akan sampai.

Testimoni & Feedback Pengguna Therapy Eyewear

Penggunaan cermin mata ini membenarkan mata kita mencari titik fokus melalui lubang-lubang kecil pinhole pada cermin mata. Dalam erti kata lain, mata kita yang telah out-focus dapat kembali kepada tempat asal pada kornea.

Sebelum anda semua habis beribu-ribu ringgit untuk lakukan rawatan yang hasilnya belum tentu menjadi lagi, jom kita ikhtiar dengan menggunakan Therapy Eyewear dari Ibnusina Store ini. InsyaAllah dengan izin-Nya dapat membantu mengurangkan masalah rabun anda. Tapi kenalah berusaha dan komited dalam usaha untuk mengurangkan masalh rabun korang semua.


Beli sekarang di Ibnusina Eyewear Online Store. Promosi penghantaran PERCUMA ke seluruh Malaysia!

3 komen untuk “4 Petua Kurangkan Rabun: Bagaimana Gadis Ini Berjaya Mengurangkan Rabun Mata Dengan Caranya Tersendiri”

  1. Putri berkata:

    Assalamualaikum, saya nk tanya masa buat latihan mata (yg pandang setem tu) kena buat sambil pakai cermin mata atau tak? Kalau tak pakai cermin mata memang tak nampak langsung lah setem tu dgn saya sebb power mata ni mmg dah tinggi huhu

    1. Mat Ali berkata:

      Saya rasa tak kena pakai spek kan, sebab nak latih otot dekat mata kita tu untuk fokus…

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan. Medan diperlukan ditanda dengan *

Terkini @ Daily Rakyat