Penemuan Mengejutkan Di Bawah Laut – Daily Rakyat

Penemuan Mengejutkan Di Bawah Laut


Penemuan beberapa perkara yang mengejutkan di dalam laut telah menimbulkan pelbagai tanda tanya masyarakat dunia. Sebalik keluasan serta kedalaman laut itu, sebahagian besar masih kaya dengan pelbagai cerita.

Lebih kurang 70% muka bumi kita dikelilingan dengan perairan. Pelbagai penemuan telah ditemui, namun ia hanya baru beberapa peratus sahaja.

Senarai penemuan yang mengejutkankan di dalam laut:

1. Kota Pavlopetri

penemuan

Kota Heracleion bukanlah Kota Hilang yang selalu menjadi perbualan di Yunani. Terdapat satu lagi kota yang enjadi perbincangan iaitu Kota Pavlopetri. Dikatakan, penduduk Kota Pavlopetri adalah penduduk yang sangat maju. Suatu hari , gempa bumi yang dahsyat mengakibatkan Pavlopetri hilang dan ditelan oleh lautan. Ketika ditemui, Kota Pavlopetri berada di kedalaman 4 meter di bawah permukaan laut. Usia kota ini sekitar 5000 tahun.

2. Enjin Roket Apollo 11

penemuan

Saturnus V adalah nama roket yang digunakan oleh orang Amerika untuk menghantar angkasawan terbang ke angkasa lepas. Roket ini dicipta oleh NASA antara 1967 dan 1973. Apollo 11 digunakan oleh Neil Armstrong, Michael Collins, dan Edwin E. Aldrin untuk terbang ke Bulan.

Beberapa enjin dari Apollo 11 dilepaskan dan tenggelam di lautan. Pada tahun 2012, CEO Amazon, Jeff Bezos, pergi ekspedisi untuk mencari enjin Apollo 11 yang hilang di laut. Pada tahun 2013, ekspedisi berjaya. Enjin yang didakwa dari pesawat Apollo 11 ditemui di pantai Florida, 4,267 meter di bawah paras laut.

3. Silfra Crack

penemuan

Sebuah plat tektonik yang menjadi pemisah antara Amerika Utara dan Eurasia,plat pemisah ini dinamakan Silfra Crack. Lokasinya terletak di Danau Thingvallavatn yang berada di Taman Nasional Thingvellir di Islandia. Silfra Crack dijadikan tempat scuba diving kerana mempunyai pemandangan yang menakjubkan.

Sekiranya anda menyelam di Lake Thingvallavatn, anda boleh melihat sendiri Crack Silfra. Airnya sangat jelas dan sejuk, ia memerlukan peralatan lengkap untuk menyelam. Sejak penemuan Silfra Crack, jarak antara benua Amerika Utara dan Eurasia terus meningkat 2 cm setiap tahun.

4. Mariana Trench (Jurang Mariana)

Salah satu misteri terbesar di bawah laut yang hingga sekarang masih terus digali adalah Jurang Mariana. Jurang Mariana merupakan bahagian terdalam dari laut, dalamnya sekitar 10.994 meter di bawah permukaan laut. Jurang Mariana pertama kali ditemukan oleh HMS Challenger pada 23 Maret 1875. Hanya beberapa orang sahaja yang dapat mencapai ke bawah. Pada 26 Mac 2012, James Cameron dengan Deepsea Challenger, berjaya turun ke 10,898 meter.

5. Ubat Romawi

Jika anda sakit, pasti anda akan pergi berjumpa doktor. Dari doktor, kita dapat tahu kesihatan kita. Selepas itu, doktor akan menulis senarai ubat yang kami harus menebus di farmasi. Beberapa saintis Itali berjaya mengejutkan diri mereka dengan mencari ubat lama dan ia sangat lama.Beberapa saintis Itali berjaya mencari pil yang disimpan di dalam kotak yang terdapat di bangkai kapal. Pil dan bangkai kapal itu ditemui di pantai Tuscany. Kerana ia disimpan dengan ketat, pil itu masih dalam keadaan baik dan dimeteraikan. Dianggarkan bahawa pil adalah 2,000 tahun dan digunakan untuk rawatan mata.

6. Mekanisme Antikythera

Pada tahun 1901, beberapa ahli arkeologi menjumpai  sebuah bangkai kapal di bawah air di dekat pulau Antikythera. Dari bangkai kapal itu beberapa objek ditemui, salah satunya adalah antik berusia 2,000 tahun yang dipanggil Mekanisme Antikythera. Sebuah objek yang sampai sekarang masih belum diketahui jelas asal usulnya

Mekanisme Antikythera adalah kalendar dan komputer berusia 2,000 tahun yang dianggarkan telah dibuat oleh orang-orang Yunani kuno. Dari ditemui sehingga kini, saintis masih keliru menerangkan teka-teki yang ada pada objek itu. Baru-baru ini diselesaikan, Mekanisme Antikythera adalah kalendar matahari dan bulan. Objek ini juga digunakan untuk mengira ke Sukan Olimpik seterusnya.

7. Kapal RMS Titanic

Kisah tenggelamnya kapal pelayaran besar ini telah dijadikan sebuah filem yang bertajuk Titanic. Dibintangi oleh Leonardo DiCaprio dan Kate Winslet, filem yang ditayangkan pada tahun 1997 berjaya mendapatkan sambutan yang tinggi.

Kapal ini tenggelam pada bulan April 1912. Pada tahun 1985, bekas kapten Tentera Laut dan ahli marin, Robert Ballard, berjaya menemui bangkai kapal tersebut. Penemuan hebat ini merupakan penemuan yang paling bersejarah.

8. Bandar Heracleion

Seorang ahli arkeologi bernama Frank Goddia menghabiskan bertahun-tahun mencari City of Heracleion. Heracleion adalah sebuah bandar yang hilang yang menjadi mitos kepada orang Yunani atau Thonis. Hasil usahanya berjaya, Bandar Heraleion ditemui. Terletak kira-kira 46 meter di bawah permukaan air, di Aboukir Bay, Mesir.

Penemuan itu dengan serta-merta telah mengemparkan dunia. Malah ada yang menganggap mitos Bandar Heracleion adalah wujud. Ia hampir 1,200 tahun tersembunyi di bandar Heracleion. Ketika ditemui terdapat sejumlah bangkai kapal, sauh, koin emas, dan sejumlah patung gergasi.

9. Bulatan Misteri di Dasar Laut Jepun

Sebuah peninggalan atau buatan makhluk lain, begitulah pendapat orang ramai mengenai lingkaran atau bulatan misteri ini. Bentuknya sangat unik tersebut ternyata bukanlah buatan orang.

Kali pertama ditemui ketika tahun 1995 oeleh seorang penyelam Jepun. Bulatan ini telah menjadi bualan saintis selama bertahun tahun. Namun akhirnya, misteri itu dapat diselesaikan. Bulatan adalah hasil dari buffer buffer fish. Ikan piffer lelaki membuat bulatan untuk menarik perhatian ikan puffer betina.

10. Sungai Di Bawah Laut 

Kebiasannya orang hanya tahu sungai itu berada di permukaan tanah bukannya di bawah laut. Namun ternyata sungai di bawah laut sememangnya wujud. Sesetengah saintis telah menemui sebuah sungai di bawah laut, ia adalah salah satu penemuan bawah air yang sangat mengejutkan.

Ia terletak di Laut Hitam, sebuah sungai panjang bersembunyi kira-kira 35 meter di bawah permukaan Laut Hitam. Penemuan mengejutkan ini berlaku pada tahun 2010, dan menjadikannya sungai bawah air pertama di dunia. Sungai bawah laut berasal dari air garam yang melalui Selat Bosphorus dari Laut Mediterranean ke Laut Hitam

 

Sumber: tahupedia.com

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan. Medan diperlukan ditanda dengan *

Terkini @ Daily Rakyat