Lelaki Berkahwin Hidup Lebih Lama Berbanding Lelaki Bujang


Lelaki Berkahwin

Statistik berjaya membuktikan bahawa lelaki yang sudah berkahwin, hidup mereka lebih lama berbanding lelaki yang bujang. Walaupun ada kaum lelaki yang beranggapan bahawa kaum wanita banyak memberikan masalah kepada mereka. Namun setelah berkahwin, wanita ini akan memberikan kebahagian kepada mereka.

Berikut merupakan beberapa sebab mengapa lelaki yang sudah berkahwin boleh hidup lebih lama berbanding lelaki bujang.

Wujudnya ikatan emosi

Kebanyakan hubungan emosi datang dari pasangan anda dan ramai lelaki bergantung pada ikatan emosi ini untuk rasa bahagia.

Hubungan intim menjadikan lelaki kelihatan lebih muda

Lelaki Berkahwin

Ghairah yang kerap merupakan sumber kesihatan bagi lelaki dan wanita. Orang yang cenderung melakukan hubungan intim lebih kerap daripada mereka yang kelihatan lebih muda kerana peredaran darah yang lebih sihat.

Tidak perlu bingung tentang makanan

Lelaki berkahwin boleh menikmati masakan rumah lebih kerap daripada lelaki bujang. Memasak juga bermakna kurang bahan pengawet dan kalori untuk lelaki yang sudah berkahwin daripada makanan yang sering anda makan di restoran sebagai lelaki bujang.

Lelaki bahagia tidak mengalami kemurungan

Kualiti adalah kunci kehidupan, lelaki yang berada dalam hubungan yang bahagia tidak mengalami kemurungan dan kecemasan. Mereka rasa lebih optimis, ceria dan bertenaga.

Lelaki berkahwin mempunyai umur yang panjang

Lelaki berkahwin dilaporkan hidup lima hingga tujuh tahun lebih lama daripada lelaki bujang. Satu kajian yang dijalankan oleh pelajar Harvard menunjukkan bahawa semakin lama seorang lelaki berkahwin, semakin lama umurnya, berbanding dengan seorang lelaki yang seusianya.

Perkahwinan adalah penawar untuk kesepian

Lelaki Berkahwin

Tidaklah rahsia lagi bahawa kesepian boleh membunuh. Kesepian dikaitkan dengan tekanan perasaan, tekanan darah tinggi, jangka hayat yang lebih pendek, penyakit mental, dan perubahan berat badan.

Lelaki berkahwin lebih bertahan dari penyakit kronik

Lelaki bujang kurang daya tahan penyakit kronik, kerana mereka tidak memeriksa penyakit awal dan mencari rawatan lanjut. Ini berlaku baik bagi lelaki dan wanita.

Tidak seperti lelaki yang sudah berkahwin. Ada pasangan yang menggalakkan mereka pergi ke doktor dan memberi sokongan untuk melawan penyakit.

Lelaki berkahwin mempunyai fungsi kognitif yang lebih baik

Satu kajian mendapati bahawa lelaki bujang lebih mudah terdedah kepada demensia, alzheimer, dan kehilangan fungsi kognitif.

Mudah untuk berhenti merokok

Lelaki Berkahwin

Sokongan positif dari pasangan. Lelaki bujang lebih sukar untuk berhenti merokok kerana mereka tidak mendapat galakan dan motivasi dari pasangan.

Dapat jauhkan diri daripada perkara negatif

Perhubungan yang bahagia memberikan banyak sebab bagi seseorang untuk mengelakkan kelakuan yang berbahaya.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Terkini @ Daily Rakyat