makanan Archives – Daily Rakyat

Kategori : makanan

Abdul Basit: 3 pengajaran dari penutupan 161 outlet Tealive

Views: 283

Abdul Basit, jurulatih yang meningkat naik dalam bidang pengurusan perniagaan dan popular dengan kursus ‘Seminar Road to HR‘ serta ‘Seminar MyDocuments’ berkongsi pandangan tentang penutupan 161 outlet Tealive yang hangat diperkatakan. Outlet Minuman jenama Chatime yang mana pada asalnya dikendalikan oleh Loob Holding , sebelum Loob Holding dikatakan mempunyai salah faham dengan pemilik asal brand […]

Black Garlic : Makanan Tambahan Untuk Badan

Views: 1497

Tahukah anda? Terdapat beberapa jenis bawang di dalam dunia ini iaitu bawang merah, bawang putih dan bawang besar. Kesemua jenis bawang ini biasanya digunakan dalam masakan harian. Bawang putih dan bawang merah setiap darinya ada kelebihan tersendiri. Namun, kali ini Daily Rakyat ingin mencungkil rahsia kebaikan bawang putih hitam. Jarang yang pernah dengar bawang putih […]

Bahaya Minuman 3-in-1 Yang Perlu Anda Tahu

Views: 1021

Ramai yang belum menyedari yang setiap pek minuman 3-in-1 itu mengandungi lebih dari 3 sudu gula. Bagi orang dewasa, purata pengambilan gula tambahan yang disarankan adalah tidak melebihi 10 sudu teh sehari (50g). Dan rakyat Malaysia secara purata pengambilan gula sebanyak 24 sudu dalam sehari! Berikut merupakan perkongsian yang cukup penting untuk memberi kesedaran kepada seluruh […]

Hilangkan 40kg Dalam Masa 3 Bulan

Views: 310

Post kali ini khusus untuk lelaki debab, gemuk, buncit, boroi dan seumpamanya. Jika anda ingin kelihatan sihat, segak, cergas, kacak dan lebih maskulin, bersemangatlah ikuti tip untuk kuruskan badan yang di kongsikan oleh Arif Sukri ini. Dulu berat badannya mencecah 120 kg namun yang terkini beratnya hanya 78 kg sahaja. Saiz pinggangnya pula berubah dari […]

Resepi Masak Lemak Kuning Siput Sedut Kelantan Style!

Views: 4862

Resepi Gulai Lemak Siput Sedut merupakan salah satu hidangan masak lemak yang sungguh lazat. Tukar selera hari ini dengan menu masakan kampung pula. Lebih menarik dan cukup menyelerakan bagi anda yang rindukan masakan kampung, boleh cuba resepi mudah ini. Bahan-bahan 1 kilo siput sedut 10 ulas bawang merah 1 ulas bawang putih 1/2 inci halia […]

Kambing Bercampur Babi?

Views: 781

Umat Islam bukan sahaja diwajibkan untuk mencari rezeki daripada sumber yang baik, malah kita juga perlu memastikan setiap makanan dan minuman yang diambil itu tidak ‘jatuh’ dalam hukum haram. Allah  SWT menghalalkan sesuatu itu kerana ia baik untuk manusia dan diharamkan kerana ia memudaratkan manusia. Berhubung dengan prinsip makanan halal ini, ALLAH SWT telah berfirman […]

Popia Ayam Cendawan Cheese Mekna

Views: 14174

Asyik mintak Mekna buat popia je. Sampai tetamu datang rumah, ada yang menebal muka minta resepi. Semua pun boleh la cuba buat dekat rumah. Adunan ni dapat dalam 35 biji popia. Dia punya sedap sampai tiap kali goreng, pinggan yang nak dihidang tu belum sempat nak penuh pun sebab ada yang ‘curi’ awal-awal! Cuba la […]

Amalan Makan Dalam Dulang Mampu Mengeratkan Silaturahim

Views: 587

Makan dalam dulang merupakan amalan sunnah yang banyak kebaikanya. Antara kebaikan yang dinyatakan oleh Ahmad Affzan Abdullah menerusi posting Facebook beliau ialah: “Anak aku taklah ramai sangat, 4 orang saja. Tapi macam mana pun makan dalam dulang ini hampir pasti dibuat setiap kali makan. Jarang-jarang aku makan asing, melainkan bila ada yang sakit, tak nak […]

5 Jenis Juadah Yang Akan Ada Di Bazar Pada Bulan Ramadhan

Views: 1467

Bila bulan Ramadhan tahun 2017 ini akan adalah makanan yang jarang kita jumpa selain pada bulan Ramadhan. Maklumlah nafsu ketika bulan ramadhan bukan hanya menahan lapar dan dahaga sahaja. Banyak juadah berbuka puasa yang menjadi pilihan ketika bulan Ramadhan. Apatah lagi jika dompet tebal masa tu, dan membawa anak-anak. Hidangan wajib yang akan keluar pada bulan ramadhan. 1) […]

Cara Berkesan Mencegah Keguguran Rambut

Views: 467

Ramai yang menghadapi masalah keguguran rambut. Antara punca rambut gugur dan kulit kepala berkelemumur disebabkan genetik, tekanan, horomon yang tidak stabil dan pengambilan ubat tertentu. Begitu juga penggunaan produk rambut yang kerap seperti pewarna rambut, penyembur rambut dan bahan menukar rambut kerinting kepada lurus dan sebaliknya, boleh menyebabkan rambut gugur dengan teruk. Malah, kekurangan  nutrisi […]