Kategori : Kewangan

Nasihat Untuk Fresh Graduate Bergaji RM2,000 Ke Bawah Bagi Tahun 2018

Views: 11

Andaikan misi utama fresh graduate selepas tamat pengajian adalah mengumpul modal kahwin sebanyak RM20,000 (kahwin simple-simple). Mengikut cara kebiasaan, mereka yang bergaji RM2,000 ini kenalah menyimpan RM500 sebulan selama 40 bulan untuk cukupkan modal kahwin. 40 bulan itu bersamaan dengan 3 tahun 4 bulan!. Banyak kan kalau nak meyimpan RM500 sebulan tu!, Lama jugak kan […]

Mas atau mahar kahwin mengikut negeri tahun 2018

Nilai Mas Kahwin Mengikut Negeri 2018

Views: 45

Bagi Lelaki yang ingin mendirikan masjid pada tahun 2018 sudahkah anda memahami apa itu Mas Kahwin ataupun Mahar? Mari kita bersama-sama memahami sedikit sebanyak apa itu mas kawin atau mahar Mas kahwin atau mahar adalah pemberian wajib yang diberikan oleh suami kepada isteri sewaktu berlangsungnya pernikahan .Mas kahwin adalah hak mutlak isteri sebagai perakuan kasih dan tanggungjawab suami […]

Perihal Peluang Kerja Di Kilang Atau Ladang Di Korea Selatan : Perkara-perkara Dan Risiko Yang Perlu Anda Tahu

Views: 407

Sebagai rakyat Malaysia yang telah lebih 10 tahun menetap di Korea dan tahu sedikit sebanyak tentang undang-undang dan budaya kerja di sini, saya rasa terpanggil untuk membuat penjelasan tentang perkara ini untuk manfaat bersama. Sejak akhir-akhir ini saya selalu menerima mesej(pm)/inbox melalui facebook bertanyakan dan meminta saya mencari peluang kerja kilang @ ladang korea. Saya […]

devidend asb tidak meningkat

9 Sebab Kenapa Saya Tak Gembira Dividend ASB Tahun 2017

Views: 207

Siang tadi PNB buat pengumuman tentang pemberian Dividen dan Bonus kepada Pemegang Unit Amanah Saham Bumiputera.Pengumuman dibuat oleh Tan Sri Wahid, bekas orang orang kuat Maybank Bhd sebelum ini. Just nak share, saya adalah antara pelabur ASB dan masih kekalkan pegangan unit dalam ini. Bab tentang ASB harus ketidak,syariah ke tidak saya dah ulas panjang […]

Simpan duit dengan mudah

Bagaimana Menyimpan Duit Dengan Konsisten Dan Disiplin

Views: 151

Golongan bekerja di seluruh negara mungkin sukar menyimpan wang. Kemungkinan dengan alasan yang diberikan adalah gagal menyimpan wang kerana kos sara hidup yang semakin mendesak. Namun Mohd Nazri Mohd Noh mampu menyimpan duit dengan Konsisten dan disiplin setiap tahun. Pejam celik pejam celik kejap dah sampai penghujung tahun 2017. Kalau tahun lepas aku guna botol air […]

Perkongsian Shaari Anuar Buat Mereka Yang Berumur 40 Tahun Ini Wajib Dibaca!

Views: 143

Clients saya, minta nasihat kewangan bagi persediaan untuk mereka suami isteri yang nak masuk umur 40 tahun tahun 2018. Kata orang, umur 40 tahun ni, bermula episod baru,, “life begin at 40….”. Masa ni ramai yang tambah bini… Ok lagi, yang menambah hutang pon ramai juga. Yelah start business agak lewat. Tu sebabnya, tengah muda, […]

Gaji Lima Angka, Tapi Tiada Duit? Urus Kewangan Anda Dengan Bijak!

Views: 119

Ramai orang boleh buat duit tapi ramai orang tak tahu bagaimana nak uruskan duit. Ada orang yang jadi hamba duit, ada orang yang hidupnya huru hara kerana duit. Duit tak bersalah, tapi kita yang tiada ilmu pengurusan duit yang menyebabkannya berlakunya ketiadaan duit pada hujung bulan. Ikuti coretan seorang lelaki muda, Tuan Mohd Syafie melalui […]

Kisah Empayar Jutaan Ringgit Bermula Dengan Sebuah Basikal

Views: 271

Ramai tidak tahu jenama Jakel ini syarikat Melayu dan dimiliki sepenuhnya bumiputera. Diasaskan oleh Mohamed Jakel bin Ahmad pada Januari 1983 di Muar, Johor. Siapa menyangka perniagaan kecil-kecilan akan menjadi sebuah empayar yang menerajui industri tekstil di Malaysia. Kini Jakel telah diambil alih oleh Datuk Mohamed Faroz Mohamed Jakel yang juga merupakan anak kepada pengasas Jakel […]

Malaysia Menuju “Cashless Society” pada Tahun 2050?

Views: 212

Mungkin ramai kurang faham atau tersalah anggap maksud ‘cashless’ dalam tajuk tersebut dan anggap pada tahun 2050 nanti wang ringgit tidak wujud lagi di Malaysia? Apa yang di maksudkan ‘cashless’ tersebut adalah transaksi ringgit secara elektronik atau atas talian tanpa penggunaan wang ringgit dalam bentuk fizikal seperti kredit kad, debit kad dan online banking. Ayman Rashdan […]

Cara Simpan Duit Untuk Anak-anak Cecah RM12K Setahun

Views: 246

Ibubapa mana yang tidak mahu melihat anak-anak mereka membesar dengan jaminan jika berlaku apa-apa terhadap mereka ketika anak-anak masih kecil. Jikalau mempunyai simpanan untuk mereka, setidak-tidaknya mereka mempunyai sedikit wang untuk masa depan mereka. Anda tidak dapat meramal masa depan, jadi sediakanlah payung sebelum hujan. Aminahtul mardiah telah berkongsi pengalamannya yang telah berjaya menyimpan sebanyak RM […]