Kesihatan Archives – Daily Rakyat

Kategori : Kesihatan

5 Tips Konfirm Berkesan Khas Buat Perokok Untuk Berhenti Merokok

3 Views

Semua orang tahu rokok membawa kesan yang buruk kepada kesihatan. Gejala merokok membahayakan dan memudaratkan tubuh badan selain mudah mendapat berbagai penyakit berkaitan dengan paru-paru, jantung, hati dan sebagainya. Rokok juga memberi kesan buruk kepada hampir setiap organ dan tisu badan manusia. Malah ianya juga bahaya kepada ibu yang sedang hamil, kerana boleh menyebabkan keguguran […]

Tahukah Anda? Makanan Anda Yang Paling Femes Ini Dari Bahan Buangan?

4 Views

Perkongsian Khanafi Mohd. Memang kita kalah dengan nafsu sendiri. Ada apa dengan Nugget? Nugget & sosej adalah 2 makanan kategori sampah. Jika kita menikmati keseluruhan proses pembuatannya dengan melihat bahan – bahan yang digunakan pastinya terdetik dalam minda “siapa lah kebulur sangat nak makan benda ini, geli lah”. Ajaibnya setelah sampai ke peringkat akhir pembungkusan […]

Tips hilangkan selsema pada baby kecil

29 Views

Bagaimana cara ibu bapa untuk menguruskan baby kecil yang selsema atau hidung tersumbat ? Haaa… Di sini saya ingin kongsikan satu tips yang amat berkesan dan saya telah mencubanya dan ianya berhasil merawat selsema yang dihadapi anak saya. Bila baby selsema mesti kita susah hati kan . Ibu mana yang senang bila tengok anaknya dalam […]

Asal Penyakit Misteri Sahaja Mesti Di Sihir Ataupun Masalah Saka

37 Views

Hari ini saya pergi ke sebuah perkampungan Felda dalam jelajahan rawatan amal saya untuk merawat seorang pesakit yang dikatakan hampir lima tahun menderita kerana terkena penyakit misteri. Apa bila saya sampai di rumah pesakit tersebut saya melihat begitu ramai sekali orang berada didalam rumah pesakit itu sehingga di luar beranda ramai orang menunggu. Hati saya tertanya-tanya […]

Akibat Tidak Minum Air Dan Lebih Suka Minum Minuman Manis

29 Views

Buah pingang jadi sesak dengan mineral sehingga membentuk BATU dan menjejaskan fungsi buah pinggang. Akibatnya terpaksa ulang alik pusat dialisis cuci buah pinggang, 3 hari sekali kena pi cuci darah sebab buah pinggang dah tak boleh cuci. Kalau nak pergi mana-mana tidak boleh lebih 3 hari atau kena booking pusat dialisis ditempat yang nak pergi […]

Cara Hilangkan Ketuat Dengan Mudah

1,384 Views

Saya pasti ramai yang mengalami masalah ketuat. Ada yang di kaki, ada yang di tangan. Tapi macam cara hilangkan ketuat dengan mudah. Ketuat ni memang menyemak dan anda pasti lagi suka kalau ia hilang betul tak? Apakah punca ketuat? Ketuat berpunca daripada virus HPV. Kebanyakan orang memang menjadi pembawa kepada virus ini. Tidak semua orang […]

Anak Kecil Gigi Dah Rosak! Apa Puncanya? Ala Gigi Susu Je Kan?

35 Views

Anak kecil gigi dah rosak! Apa puncanya? Ala gigi susu je kan? Sebab yang paling utama adalah nursing botttle caries. Sebar ilmu untuk elakkan perkara ini terjadi pada anak-anak kecil kita yang comel. Kenapa penting jaga gigi susu? Sebab semua gigi depan akan tumbuh semula hanya pada umur sekitar 7 hingga 9 tahun. Kalau 2 […]

 Dua Lelaki Mengalami Letih Dan Lemah Yang Teruk Dipercayai Selepas Meminum Sejenis Kopi

123 Views

Dua lelaki mengalami simptom letih dan lemah yang teruk, dipercayai selepas meminum sejenis kopi. Sehingga terpaksa dirawat di Hospital Pulau Pinang (HPP). Menurut Pengarah Jabatan Kesihatan Pulau Pinang Dr Wan Mansor Hamzah berkata, dua lelaki itu mendakwa gejala berkenaan berlaku selepas minum sejenis kopi, dan mengalami beberapa simptom antaranya letih dan lemah yang teruk. Pihaknya […]

Milo Sebagai Minuman Yang Tidak Sihat?

194 Views

Sekarang tengah viral satu video yang kecam MILO sebagai minuman yang tidak sihat tetapi diiklankan sebaliknya. MILO dah keluarkan kenyataan rasmi berkenaan dakwaan itu. Apapun, mari lihat sedikit fakta tentang MILO dan cara rakyat Malaysia menikmatinya. 1. MILO adalah produk Australia. Dicipta oleh Thomas Mayne pada tahun 1934 sebagai minuman pelengkap ketika kemelesetan ekonomi yang […]

Sakit lutut

Cara Rawatan Yang Terbaik Bila Anda Sakit Lutut

656 Views

Sakit lutut yang dapat dialami oleh semua orang dari segala usia tapi terutamanya orang berusia 40 tahun ke atas, Doktor Abdul Rahim telah berkongsi ilmunya dalam berkaitan masalah sakit lutut, cara rawatan terbaik bila anda sakit lutut dan tanda anda terkena sakit lutut. “Yang mana RAWATAN terbaik bila anda SAKIT LUTUT: Makan ubat, Physio, Mkn Produk […]