Kesihatan Archives – Daily Rakyat

Kategori : Kesihatan

Asal Penyakit Misteri Sahaja Mesti Di Sihir Ataupun Masalah Saka

Views: 221

Hari ini saya pergi ke sebuah perkampungan Felda dalam jelajahan rawatan amal saya untuk merawat seorang pesakit yang dikatakan hampir lima tahun menderita kerana terkena penyakit misteri. Apa bila saya sampai di rumah pesakit tersebut saya melihat begitu ramai sekali orang berada didalam rumah pesakit itu sehingga di luar beranda ramai orang menunggu. Hati saya tertanya-tanya […]

Akibat Tidak Minum Air Dan Lebih Suka Minum Minuman Manis

Views: 177

Buah pingang jadi sesak dengan mineral sehingga membentuk BATU dan menjejaskan fungsi buah pinggang. Akibatnya terpaksa ulang alik pusat dialisis cuci buah pinggang, 3 hari sekali kena pi cuci darah sebab buah pinggang dah tak boleh cuci. Kalau nak pergi mana-mana tidak boleh lebih 3 hari atau kena booking pusat dialisis ditempat yang nak pergi […]

Cara Hilangkan Ketuat Dengan Mudah

Views: 1383

Saya pasti ramai yang mengalami masalah ketuat. Ada yang di kaki, ada yang di tangan. Tapi macam cara hilangkan ketuat dengan mudah. Ketuat ni memang menyemak dan anda pasti lagi suka kalau ia hilang betul tak? Apakah punca ketuat? Ketuat berpunca daripada virus HPV. Kebanyakan orang memang menjadi pembawa kepada virus ini. Tidak semua orang […]

Anak Kecil Gigi Dah Rosak! Apa Puncanya? Ala Gigi Susu Je Kan?

Views: 283

Anak kecil gigi dah rosak! Apa puncanya? Ala gigi susu je kan? Sebab yang paling utama adalah nursing botttle caries. Sebar ilmu untuk elakkan perkara ini terjadi pada anak-anak kecil kita yang comel. Kenapa penting jaga gigi susu? Sebab semua gigi depan akan tumbuh semula hanya pada umur sekitar 7 hingga 9 tahun. Kalau 2 […]

 Dua Lelaki Mengalami Letih Dan Lemah Yang Teruk Dipercayai Selepas Meminum Sejenis Kopi

Views: 309

Dua lelaki mengalami simptom letih dan lemah yang teruk, dipercayai selepas meminum sejenis kopi. Sehingga terpaksa dirawat di Hospital Pulau Pinang (HPP). Menurut Pengarah Jabatan Kesihatan Pulau Pinang Dr Wan Mansor Hamzah berkata, dua lelaki itu mendakwa gejala berkenaan berlaku selepas minum sejenis kopi, dan mengalami beberapa simptom antaranya letih dan lemah yang teruk. Pihaknya […]

Milo Sebagai Minuman Yang Tidak Sihat?

Views: 485

Sekarang tengah viral satu video yang kecam MILO sebagai minuman yang tidak sihat tetapi diiklankan sebaliknya. MILO dah keluarkan kenyataan rasmi berkenaan dakwaan itu. Apapun, mari lihat sedikit fakta tentang MILO dan cara rakyat Malaysia menikmatinya. 1. MILO adalah produk Australia. Dicipta oleh Thomas Mayne pada tahun 1934 sebagai minuman pelengkap ketika kemelesetan ekonomi yang […]

Sakit lutut

Cara Rawatan Yang Terbaik Bila Anda Sakit Lutut

Views: 903

Sakit lutut yang dapat dialami oleh semua orang dari segala usia tapi terutamanya orang berusia 40 tahun ke atas, Doktor Abdul Rahim telah berkongsi ilmunya dalam berkaitan masalah sakit lutut, cara rawatan terbaik bila anda sakit lutut dan tanda anda terkena sakit lutut. “Yang mana RAWATAN terbaik bila anda SAKIT LUTUT: Makan ubat, Physio, Mkn Produk […]

Sakit Perut

Masalah Sembelit Menyukarkan Hidup

Views: 250

Masalah sembelit biasanya berlaku kepada orang yang dewasa tapi tidak nafikan kanak-kanak juga ada yang mengalami masalah sembelit. Masalah sembelit ini mampu menyukarkan kerja harian kita lebih-lebih lagi ada sembelit yang kronik. Terdapat yang punca dan sebab sembelit berlaku dan ini mampu untuk anda mengelak dari sembelit.  MALAS MEMBUANG AIR BESAR SELALU TAHAN BERAK KURANG AIR […]

Kena Tahu Bezakan Kemurungan (Mood Depression) Dengan Kemurungan Klinikal (Clinical Depression)

Views: 576

Selepas peristiwa yang menggoncang jiwa, kebanyakan kita pernah lalui situasi di mana kita berasa sedih, tiada motivasi, kesunyian, dan jiwa kacau selama seminggu. Itu reaksi biasa dan kita masih boleh berfungsi dengan normal. Itu adalah mood depression, dan bukan penyakit. Clinical depression(major depression) pula akan menyebabkan kefungsian akal terjejas dan secara tidak langsung boleh juga […]

Perkongsian Shaari Anuar Buat Mereka Yang Berumur 40 Tahun Ini Wajib Dibaca!

Views: 343

Clients saya, minta nasihat kewangan bagi persediaan untuk mereka suami isteri yang nak masuk umur 40 tahun tahun 2018. Kata orang, umur 40 tahun ni, bermula episod baru,, “life begin at 40….”. Masa ni ramai yang tambah bini… Ok lagi, yang menambah hutang pon ramai juga. Yelah start business agak lewat. Tu sebabnya, tengah muda, […]